Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval och betyg på gymnasiet


Ämnesstartare

Jag har bestämt mig för välja samhäll med internationell profilering nu i januari när jag skall söka in till gymnasiet.
Men hur svårt är det att nå de höga betygen på gymnasiet? Jag har MVG i nästan alla ämnen, och om jag presterar likadant i gymnasiet, kommer jag då att få MVG även då, eller är det svårare?

Är den någon som har någon erfarenhet om internationell profilering, där man läser vissa ämnen helt eller delvis på engelska?
[smile]


   
Citera
Åtta

Jag gick också SPin, och jag tyckte på det stora hela att det var väldigt bra. Visst, en liten bit av ens själ dog varje gång någon av ens klasskamrater (eller lärare, för den delen) brutalt misshandlade det engelska språket, men förr eller senare ska väl livslustan släckas hos alla.

Hur pass svårt det är att få MVG beror väldigt mycket på dina klasskamrater och dina lärare. Om de är ambitiösa så blir det svårare att få MVG. Om de slappar och failar så blir det enklare.


   
SvaraCitera
blum
 blum

positively:

Men hur svårt är det att nå de höga betygen på gymnasiet?

Det beror jättemycket på vad du får för lärare och så, hur hårda de är.
Om du är duktig och anstränger dig lite, eller i alla fall ger sken av att anstränga dig, så kan du säkert få höga betyg.


   
SvaraCitera

positively:

Men hur svårt är det att nå de höga betygen på gymnasiet? Jag har MVG i nästan alla ämnen, och om jag presterar likadant i gymnasiet, kommer jag då att få MVG även då, eller är det svårare?

det är svårare 😛
om du väljer ett gymnasium med hög intagningspoäng kommer ni gräva djupare i alla ämnen ni jobbar med än om man jämför med ett med låg poäng. de jobbar mer på ytan
så ja det komemr bli svårare.
hade MVG i samhällskunskap i nian och ni i 1an fick jag G- på ett prov 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

positively:

eller är det svårare?

Utifrån mina erfarenheter blir det bara enklare, bara avsevärt mer eget ansvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag gick också SPin, och jag tyckte på det stora hela att det var väldigt bra. Visst, en liten bit av ens själ dog varje gång någon av ens klasskamrater (eller lärare, för den delen) brutalt misshandlade det engelska språket, men förr eller senare ska väl livslustan släckas hos alla.

Okej, vad skönt att höra att det verkar vara ett bra program. Och att ha klasskamrater som misshandlar engelskan är man väl van vid sen tidigare[smile]

Åtta:

Hur pass svårt det är att få MVG beror väldigt mycket på dina klasskamrater och dina lärare. Om de är ambitiösa så blir det svårare att få MVG. Om de slappar och failar så blir det enklare.

Men hur är det rent allmänt på samhälll, är det slappt eller jobbar folk verkligen på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Det beror jättemycket på vad du får för lärare och så, hur hårda de är.
Om du är duktig och anstränger dig lite, eller i alla fall ger sken av att anstränga dig, så kan du säkert få höga betyg.

OK[smile]

Jonnybravo91:

Utifrån mina erfarenheter blir det bara enklare, bara avsevärt mer eget ansvar

Menar du rent allmänt att man får ta mer eget ansvar på gymnasiet? För vad gäller betygen så tar man ju redan på högstadiet ansvar för dem själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

det är svårare 😛
om du väljer ett gymnasium med hög intagningspoäng kommer ni gräva djupare i alla ämnen ni jobbar med än om man jämför med ett med låg poäng. de jobbar mer på ytan
så ja det komemr bli svårare.
hade MVG i samhällskunskap i nian och ni i 1an fick jag G- på ett prov 😛

Du kanske lyckades dåligt just den gången? 😉 Men när man går samhäll så är det väl mycket analyser och så? Men du menar att om det är en skola med låg intagningspoäng jag går på så är det lättare att få bra betyg?


   
SvaraCitera
Åtta

positively:

Men hur är det rent allmänt på samhälll, är det slappt eller jobbar folk verkligen på?

Jag tror att det är väldigt olika beroende på inriktning, lärare och klass. Vissa samhällsklasser verkar ha det väldigt slappt, medan vissa får jobba arslet av sig. Det beror även på hur pass bra du är på de ämnen du ska läsa. För en naturelev kanske samhälle, filosofi och språk är askrångligt, medan det för en samhällselev kanske är enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

positively:

rent allmänt

positively:

För vad gäller betygen så tar man ju redan på högstadiet ansvar för dem själv.

No Shit! [surprised] Du är fan inte korkad du! [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

No Shit! [surprised] Du är fan inte korkad du! [surprised]

Ursäkta, men jag fattade inte riktigt[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tror att det är väldigt olika beroende på inriktning, lärare och klass.

Okej, så är man bra på de ämnena som göra samhäll till just samhäll så klarar man sig rätt bra? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

positively:

Ursäkta, men jag fattade inte riktigt[cute]

Låt gå för den här gången [wink]

Off the record, Vem skulle ta ansvar för ens betyg om inte en själv? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Låt gå för den här gången [wink]
Haha[wink]
Off the record, Vem skulle ta ansvar för ens betyg om inte en själv? [tard]

Haha, det var ju det jag menade. Men jag tror att jag blev lite förvirrad när du skrev att det blev enklare men mer ansvar på gymnasiet. Jag fattade inte om du menade mer ansvar för betygen eller hela sin skolgång i sig[surprised][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

positively:

Men jag tror att jag blev lite förvirrad när du skrev att det blev enklare men mer ansvar på gymnasiet. Jag fattade inte om du menade mer ansvar för betygen eller hela sin skolgång i sig[surprised][cute]

Oh [rolleyes] Kanske behövdes lite övertydlighet[rolleyes] Men för att lägga det i andra termer så har jag bara haft ett enda prov sedan jag började gymnasiet, annars har allt bestått av arbeten, uppsatser, hemskrivningar osv.


   
SvaraCitera