Aviseringar
Rensa alla

Gymnasievalet!


sumday
Ämnesstartare

Nu är gymnasievalet stundande och jag har fortfarande några alternativ jag funderar mellan, så jag skulle gärna ha lite kommentarer och liknande om ni till exempel gått på skolan eller känner någon som gått där! Gärna samma linje som jag funderar på också. Samtliga skolor ligger i stockholm.
Har sökt i forumet men inte direkt hittat några seriösa svar, men hojta gärna till om ni vet någon bra tråd [smile]

Östra real, Natur inr. natur - Verkar seriöst men samtidigt inte till överdrift som tex Viktor Rydberg. Det som jag är orolig för är de tuffa nollningarna, någon som vet något om dem?

Jensen Norra, natur inr. natur - Bra att man inte har några håltimmar samt att man koncentrationsläser och går halvdagar. Verkar vara bra stämning. Har pratat med en kompis som gick där på naturlinjen och som sa att den var jättebra!

Nacka gymnasium, natur inr. beteendevetenskap alternativt natur inr. natur - Verkar bra och nära. Dock en mycket stor skola, antagligen med håltimmar också.

Skulle vara helt underbart om någon kunde dela med sig av lite information [cute]

Puss och hej leverpastej! [bigsmile]


   
Citera

sumday:

Jensen Norra, natur inr. natur - Bra att man inte har några håltimmar samt att man koncentrationsläser och går halvdagar. Verkar vara bra stämning. Har pratat med en kompis som gick där på naturlinjen och som sa att den var jättebra!

Den verkar bäst.


   
SvaraCitera

Tur man bara hade Falkenbergs Gymnasieskola att välja på


   
SvaraCitera
sumday
Ämnesstartare

WeeSC:

Den verkar bäst.

Det tycker jag också just nu.

Tickstart:

Tur man bara hade Falkenbergs Gymnasieskola att välja på

Jo. Denna valfrihet gör det hela svårare [sad]


   
SvaraCitera
Vision

sumday:

Nacka gymnasium, natur inr. beteendevetenskap alternativt natur inr. natur - Verkar bra och nära. Dock en mycket stor skola, antagligen med håltimmar också.

Jag tror Coffeeshop @ Um går där. Han sa att den sög, eller iallafall linjen...


   
SvaraCitera

sumday:

antagligen med håltimmar också.

Åh nej. [tired]


   
SvaraCitera

sumday:

koncentrationsläser

Läste "koncentrationsläger". [chocked]


   
SvaraCitera

Har du funderat på IB?


   
SvaraCitera
kachin

sumday:

Östra real, Natur inr. natur - Verkar seriöst men samtidigt inte till överdrift som tex Viktor Rydberg. Det som jag är orolig för är de tuffa nollningarna, någon som vet något om dem?

den verkar bäst
skit i nollningen

sumday:

Jensen

om du är beredd på o plugga väldigt mkt hemma så är det väl bra
annars; nae...


   
SvaraCitera

sumday:

Det som jag är orolig för är de tuffa nollningarna, någon som vet något om dem?

du behöver inte gå på ngn
...

sumday:

Jensen Norra

suger enligt allmänheten [rolleyes]


   
SvaraCitera
sumday
Ämnesstartare

Vision:

Jag tror Coffeeshop @ Um går där. Han sa att den sög, eller iallafall linjen...

Hm okej.

Insert name here:

Läste "koncentrationsläger". [chocked]

Mahhah. Sånt får man inte skämta om egentligen [no-no]

Zwift:

Har du funderat på IB?

Jo, men det känns inte som att det skulle passa mig i och med att det är ganska stressigt vad jag har hört (många jag känner går där).

kachin:

den verkar bäst
skit i nollningen

Jo, den verkar bra. Ska på öppet hus där i nästa vecka tror jag det var.

soimpolite:

du behöver inte gå på ngn
...

Men.. blir man inte typ mobbad då? Har ingen koll alls på det där [crazy]


   
SvaraCitera

sumday:

Men.. blir man inte typ mobbad då? Har ingen koll alls på det där

först borde du ta reda på vad mobbad betyder och sedan bör du fundera över på om du verkligen är så svag att du går på ngt för att du är rädd för vad andra ska tycka om dig


   
SvaraCitera

östra real är en tråkig skola. jag var där i nian på nåt infoskit, och blev kliniskt deprimerad så fort jag klev in genom porten. Jag valde norra i stället.
Trivdes jag där?
- Njae....
Skulle jag välja samma sak igen?
- Antagligen.
jag tror det blir bra i slutändan, vad du nu än väljer. se bara till att du väljer något som intresserar dig. Det var ju iofs ungefär samma program och inrikting. i värsta fall får du dra lott. Lycka till.


   
SvaraCitera

sumday:

Östra real, Natur inr. natur - Verkar seriöst men samtidigt inte till överdrift som tex Viktor Rydberg. Det som jag är orolig för är de tuffa nollningarna, någon som vet något om dem?

Min kompis går där, exakt samma linje och inriktning och han har inte varit med om någon nollning etc. Man kan ju alltid säga nej till det i fall, vilket inte leder till ett förödande öde/mobbning á la 3 år. Alla som börjar på såna skolor är nog lite rädda, och så tror jag skolorna har rätt så bra koll. Dessutom så sägs det att någon dött under en nollning, så man försöker verkligen febrilt för att inte låta det ske.

sumday:

Jensen Norra, natur inr. natur - Bra att man inte har några håltimmar samt att man koncentrationsläser och går halvdagar. Verkar vara bra stämning. Har pratat med en kompis som gick där på naturlinjen och som sa att den var jättebra!

Nej. Nej. Nej. Nej. Jensen - alla Jensengymnasier - är skit! Ungefär 10 personer jag känner började detta år på Jensen och flera jag känner som gått på Jensen har berättat för mig och slutsatsen jag drar är att skolan är - rent utav - skit! Inkompetenta lärare, industrilokaler, jättekonstiga scheman och halvdagar (inga rutiner?), inga skåp (väldigt jobbigt), lunch för ynka 30 kronor, lärosättet är jättekonstigt och det blir strul mellan kurser. Dessutom är det jättelalligt, börja inte!

sumday:

Nacka gymnasium, natur inr. beteendevetenskap alternativt natur inr. natur - Verkar bra och nära. Dock en mycket stor skola, antagligen med håltimmar också.

Nacka Gymnasium - ett kreativitets och skoltrötthetsfrämjande skola i världsklass! Det är verkligen en astråkig skola där lunchen är jättetråkiga, lokalerna helt deprimerade, man får ingen som helst plats (rent individsmässigt) och ja, hela grejen verkar dåligt! Visserligen kan man gilla det hela high school-inslaget (överdrivet stor skola som prioriterar själva utbildningen i sista hand). Dessutom har jag hört att maten är TERRIBLE! Nej. Nej. Nej.

Det där med IB. Eftersom du påstod att Nacka Gymnasium låg nära, så kanske du skulle kunna överväga YBC - Young Business Creatives. Verkligen världens bästa skola, någonsin. Kan inte förklara med ord, kolla hemsidan! De har ett bra IB-program och har du läst på om IB-programmet vet du att du har ett år på dig att komma in i engelskan, lärosättet, kurslitteraturen, lärarna etc. Dessutom så ska man ju nämna framtidsutsikterna och möjligheterna av ett "IB-diploma". Besides, känner många som inte är smarta men som går där - vill du ha en bra utbildning och kanske, om du planerar dåligt, offra någon fredag då och då så ska du ta IB! Engelskan utvecklas, alla universitet överallt vet om utbildningen, du får 3 roliga år (eleverna på IB brukar vara hur trevliga som helst), du lär dig stresshantering och om livet, kan hålla föredrag - det är verkligen superbra. Du borde överväga!

Södra Latin kanske? Något för dig?

Lycka till!


   
SvaraCitera

Väsby såklart.


   
SvaraCitera