Aviseringar
Rensa alla

Gymnasievalet!


sumday
Ämnesstartare

soimpolite:

först borde du ta reda på vad mobbad betyder och sedan bör du fundera över på om du verkligen är så svag att du går på ngt för att du är rädd för vad andra ska tycka om dig

Jag vet vad mobbad betyder, och svag är jag verkligen inte - dock vill jag inte gå på en skola med en sådan stämning mellan eleverna som de som har grova nollningar har.

glxblt:

jag tror det blir bra i slutändan, vad du nu än väljer. se bara till att du väljer något som intresserar dig. Det var ju iofs ungefär samma program och inrikting. i värsta fall får du dra lott. Lycka till.

Jo, tack!

EnDumAfrikanskVas:

Dessutom så sägs det att någon dött under en nollning, så man försöker verkligen febrilt för att inte låta det ske.

Jag hörde det, därför jag blev lite orolig.

EnDumAfrikanskVas:

Nej. Nej. Nej. Nej. Jensen - alla Jensengymnasier - är skit! Ungefär 10 personer jag känner började detta år på Jensen och flera jag känner som gått på Jensen har berättat för mig och slutsatsen jag drar är att skolan är - rent utav - skit!

Hm. Låter inte bra.. det är konstigt att alla tycker så sjukt olika om just Jensen. Just den här tjejen som sa att det var bra är jätteseriös och går på KTH.. Men jag tror inte jag vågar ta risken att det är, ja, skit som många tyckt.

EnDumAfrikanskVas:

Nacka Gymnasium - ett kreativitets och skoltrötthetsfrämjande skola i världsklass! Det är verkligen en astråkig skola där lunchen är jättetråkiga, lokalerna helt deprimerade, man får ingen som helst plats (rent individsmässigt) och ja, hela grejen verkar dåligt!

Det är just det som jag också är rädd för, när det blir en sådan stor skola.

EnDumAfrikanskVas:

Det där med IB. Eftersom du påstod att Nacka Gymnasium låg nära, så kanske du skulle kunna överväga YBC - Young Business Creatives. Verkligen världens bästa skola, någonsin. Kan inte förklara med ord, kolla hemsidan!

Ska övervägas. Har du själv gått där? Det jag tyckte var lite konstigt var bara hela deras system där man väljer ämnen, eftersom att det då inte går att kombinera till exempel natur och samhälle så bra.
Ska iallafall gå på öppet hus där tror jag!

EnDumAfrikanskVas:

Södra Latin kanske? Något för dig?

Har jag också funderat på! Men det är så djävulskt höga intagningspoäng, samt att betygspressen nog inte kommer vara den lättaste...

Ja.. jag känner mig ganska förvirrad just nu. Börjar även mer och mer överväga samhällslinjen.

Jaja, tack så mycket för det långa inlägget EnDumAfrikanskVas! Det hjälpte.

Neurosedyn:

Väsby såklart.

Vilket väsby?[cute]


   
SvaraCitera

Väsby gymnasium! Jag går där, och jag trivs jättebra!

Den bästa gymnasieskolan som finns.


   
SvaraCitera

sumday:

Jag vet vad mobbad betyder, och svag är jag verkligen inte - dock vill jag inte gå på en skola med en sådan stämning mellan eleverna som de som har grova nollningar har.

vad menade du då med

sumday:

Men.. blir man inte typ mobbad då?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
sumday
Ämnesstartare

soimpolite:

vad menade du då med

Att om man nu skulle bli mobbad skulle jag inte orka det. Men vem vill bli mobbad? Vill du? [rolleyes]


   
SvaraCitera

sumday:

Att om man nu skulle bli mobbad skulle jag inte orka det. Men vem vill bli mobbad? Vill du?

så du trodde verkligen att du skulle bli mobbad om du inte gick på den? nej vännen tror nog inte du vet vad mobbning är [rolleyes]


   
SvaraCitera
sumday
Ämnesstartare

soimpolite:

så du trodde verkligen att du skulle bli mobbad om du inte gick på den? nej vännen tror nog inte du vet vad mobbning är

Hur definierar du egentligen mobbning? Jag definierar det som när en person upprepade gånger under en tid blir utsatt för negativa handlingar (till exempel kommentarer, grimaser osv) från en eller flera personer. Det trodde jag skulle hända, ja. Varför finner du det så svårt att förstå att jag trodde det?

Känns som att du hade för lite att göra och letade efter en anledning att tjafsa.


   
SvaraCitera

soimpolite:

så du trodde verkligen att du skulle bli mobbad om du inte gick på den? nej vännen tror nog inte du vet vad mobbning är

Håller med sumday... Konstigt att du ens valde att fokusera på det?

Jag tycker YBC verkar riktigt lovande.. på något sätt känner jag mig lite tryggare när det gäller kommunala gymnasieskolor än frigymnasium.. har hört så mycket om hur de lockar med träningskort, (för att de inte har gympasalar, fast det är obligatoriskt med idrott på gymnasiet) datorer och diverse annat bara för att få in elever så de får "Skolpengen" som följer med eleven. Fast det behöver ju verkligen inte vara så heller! Det är så galet svårt tycker jag!!

Läste några recensioner om YBC, http://www.gymnasium.se/viewInstituteReviews.aspx?InstituteID=9562 - de verkade nöjda, möjigtvis inte så glada över maten, men det är man väl aldrig?


   
SvaraCitera

sumday:

Östra real

idioter går där

sumday:

Jensen Norra

lär dig inget där o du får kassa betyg på högskolan = får dåligt jobb

sumday:

Nacka gymnasium

ingen åsikt

rekomenderar typ norra real eller vrg


   
SvaraCitera

sumday:

Jag definierar det som när en person upprepade gånger under en tid blir utsatt för negativa handlingar (till exempel kommentarer, grimaser osv) från en eller flera personer.

congratz. och du tror alltså att du skall bli det av att inte gå på en nollning

sumday:

Det trodde jag skulle hända, ja. Varför finner du det så svårt att förstå att jag trodde det?

[rolleyes] Jag är chockad om man säger så, hur man kan vara så dum att tro att man blir mobbad av att inte gå till ett ställe och få ägg kastade på sig eller kanske dö. Hur man kan vara så fail att man inte står upp för sig själv mer än så utan faller för grupptrycket så extremt. Jag tycker bara det är sorgligt och jag trodde ärligt talat inte att man kunde veta vad mobbning är och verkligen tro att man skulle bli mobbad av att inte gå på en nollning. Chockad.


   
SvaraCitera

Eller så blandar du ihop att reta någon lite med mobbning. Något måste verkligen vara fel annars är det ju helt stört att man kan tro att man skall bli mobbad av att inte gå på en nollning.


   
SvaraCitera

sumday:

Men jag tror inte jag vågar ta risken att det är, ja, skit som många tyckt.

Ja, bra! För jag tror det har förändrats med tiden...Jensen alltså.

sumday:

Det jag tyckte var lite konstigt var bara hela deras system där man väljer ämnen, eftersom att det då inte går att kombinera till exempel natur och samhälle så bra.

Läs på lite om IB, det är lite svårt att smälta in först... 1. Allting är på Engelska. 2. Superbra om du vill plugga utomlands (ett internationellt känt program). 3. Första året är en blandning av samhälle-natur där du både har "biology" och "social studies" t.ex. 4. Du får inga betyg första året. 5. IB-programmet är bara 2 år egentligen, men det första året är förberedande. 6. IB har egna böcker och egna kursplaner, allt för att klara proven i slutet. 7. De stora proven blir rättade utomlands. 8. Man får välja sex ämnen, ett förstaspråk, andraspråk, matte (låg - medium - hög-nivå), ett naturämne, ett samhällskunskapsämne, och sen antingen ett kreativt ämne eller ytterligare ett till samhälls- eller naturkunskapsämne. Men det är verkligen fördjupning och ämnena är ganska breda, såsom "ekonomi", vilket inkluderar väldigt mycket. 8. Stor press om man inte planerar bra, tyvärr. Och det är ganska mycket plugg. Men man kan ha ett väldigt rikt socialt liv samtidigt, känner många som har det.

sumday:

Ska övervägas. Har du själv gått där?

Jag går på YBC, vilket är en väldigt bra skola... Sen är det bara två linjer och jag övervägde väldigt mycket att plugga på IB men ändrade mig. Därför vet jag så mycket. Går första linjen [bigcheers].

sumday:

Jaja, tack så mycket för det långa inlägget EnDumAfrikanskVas! Det hjälpte.

Anyyyyyyyyyyyy time! [wink][love]


   
SvaraCitera

När är nästa öpnna hus på YBC? Hittar ingen info på deras hemsida.


   
SvaraCitera

viking:

När är nästa öpnna hus på YBC? Hittar ingen info på deras hemsida.

vill också veta det!
Jag själv var där, men min kompis missade..
jag kan bara säga att jag hade HÖÖÖGA förväntningar som skolan DEFINITIVT uppfyllde och mer därtill. jag ska in där, no matter what! HAH (:


   
SvaraCitera