Aviseringar
Rensa alla

Gymnasievalet 2011


Ämnesstartare

Hallå hallå. 🙂

En fråga till er.. det är så här att jag går i årkurs 9 nu. Ska börja i gymnasiet nästa höst och jag har knappt nån koll på vilka gymnasium som är bra osv..

Jag bor i Stockholm och vill gå en ekonomisk linje på nåt gymnasium som är bra och oslappt. Jag tror att mina slutbetyg kommer att landa på en 285-305 poäng.

Vilket gymnasie går ni på? Vilka gymnasium är bra för det jag nämnde ovan och vilket gymnasium ska jag definitift inte söka mig in på?


   
Citera
Ämnesstartare

går på väsby nya [bigsmile] allvarligt, jag trodde aldrig jag skulle typ förespråka en skola ... trodde inte skolor kunder vara bra ens, men ah ... väsby nya e fan bra [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad går du på för program? [y]


   
SvaraCitera

Jag arbetar [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YBC i nacka.
bc-linjen.

-ekonomi
-handel
-media

om du gillar dessa är ybc ett MÅSTE fan.

iofs vet jag inte hur det blir med nya betygssystemen osv.. men öppet hus!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså det är helt grymt.
menar helt grymt.

jag var skoltrött som få innan, nu är jag GLAD över att gå till skolan.
det är så galet "chill" fast vi lär oss skiiitmycket också.
Alltså det är inte så mycket sitta-och-läsa-om-karl-gustav-den-femhundraelfte utan mer att man går ut och interagerar med folk på stan osv. gör projektarbeten osv.

lärarna är gaaalet bra också. har typ.. två dåliga lärare. spanska och matte. men annars är de GALET bra. alltså GALET. är nästan lite smått besviken på att min fekA lärare är lärare.. han skulle kunna föreläsa och skit istället. HAN ÄR SÅ JÄVLA GRYM VILL ÄTA UPP HONOM NU OK? [love]


   
SvaraCitera

OBS: Går du en, "yrkeslinje" (kommer inte ihåg korrekta namnet), så kommer du inte in på högskola med de betygen.
Där får du välja MA, EN, SV (obligatoriskt), sen 5 andra ämnen, som man får välja själv.

Sen finns det en annan linje där du får MA, EN, SV, och sen 9 extra ämnen som man inte får välja själv.
Då kan du gå vidare till en högskola på de betygen.

EDIT:

Kom att tänka på att detta kanske inte gäller åk 9. Kolla med mentor innan du drar beslut.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Det var mysigt att välja gymnasium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

OBS: Går du en, "yrkeslinje" (kommer inte ihåg korrekta namnet), så kommer du inte in på högskola med de betygen.

Va vad betyder det? Asså när jag skrev 285-305 poäng i slutbetyg så menade jag för nian inte gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stenmjuk:

YBC i nacka.
bc-linjen.

-ekonomi
-handel
-media

Ahh okej det lät bra. Gillar trots allt matte & media, estetik och sånt[y] Bor även i nacka varannan vecka så skulle även vara praktiskt. Vad var intagningspoängen för "bc-linjen"?[smile]


   
SvaraCitera

Rekommenderar inte JohnBauer för dig isf. Själv tycker jag det är rätt slappt där, men jag gillar det.. [blush] Sen beror det kanske på vilken linje man väljer också, men det kan jag ju inte svara på. IT/Teknik är slappa linjer iaf.


   
SvaraCitera

lussebullar:

Va vad betyder det? Asså när jag skrev 285-305 poäng i slutbetyg så menade jag för nian inte gymnasiet.

Vet inte om det gäller nian.

Men det finns två vägar.

Yrkesvägen. - Du får EN, MA, SV, och fem andra ämnen du får välja själv. Går du denna väg kan du inte komma in på högskola med de betygen.

Högskolavägen. - Du får EN, MA, SV, och nio andra ämnen du inte får välja själv. Går du denna väg kan du komma in på högskola med de betygen.

Ska du gå på högskola?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag går också skola [no-no]


   
SvaraCitera

Jag började på östra real den här terminen och är väldigt nöjd, går sam ekonomi. Utifrån min erfarenhet och det man hör från kompisar rekommenderar jag att du söker till en av de äldre skolorna i stan. finns dock inte så många att välja på om man vill gå sam ek, de har främst sam sam men Viktor Rydberg och östra real verkar vara bra på sam ek, min uppfattning är att östra real är lite slappare än viktor rydberg.

Kom ihåg att det jag skriver är baserat på mina erfarenheter samt mina vänners, det är upp till dig att bilda en egen uppfattning om vilka skolor som är bäst/passar dig vilket är svårt att göra innan man har börjat på en skola men gör så mycket research som möjligt så ska det nog gå bra =).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aa okej tack "merva" [smile], Jag tror nog att det blir viktor rydbergs gymnasium som mitt första val.

Hemlight:

Ska du gå på högskola?

japp [y]


   
SvaraCitera