Aviseringar
Rensa alla

Gymnasievalet


Ämnesstartare

Hoppas ni kan hjälpa mig! Det är nämligen så att jag ska välja gymnasium och det ska vara klart om en vecka, den 18 maj. Jag har valt dessa som 5 första sen lite andra (har 11 val).
1. Sam Sam - Norra Real
2. Natur Miljö - Norra Real
3. Sam Sam - Kungsholmen
4. Sam Sam engelska - Kungsholmen
5. Natur Sam - VRG Odenplan

Jag kommer in på alla mina val, och de här fem första med god marginal. Har rätt stora valmöjligheter.
Allt var glasklart att jag ville gå sam sam på norra real, men nu har det kommit upp nån hemsida som säger att man inte ska välja sam för det är för få jobb ( http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/samhallsvetenskaps-programmet-1.1062 ). SÅ nu får jag stört mycket ångest och undrar vad jag ska göra?
Vilken skola har ni hört bäst om/gillar ni mest? Var har ni gått? Vilken linje/program? 

Thank U.


   
Citera
Ämnesstartare

Och angående vad jag är intresserad av så skulle jag säga helst SO ämnena, men NO funkar... 


   
SvaraCitera

Skulle helst vilja ha "Samhällsvetenskap" men det om du vill ha ett riktigt jobb annars kan du ta "Beteendevetenskap" och bli genusforskare... haha


   
SvaraCitera

Hur bra är du i naturämnena? Vill du arbeta med något inom naturområdet? 


   
SvaraCitera

Älskar du logiska ämnen som matte, fysik, kemi och biologi? Välj natur.
Älskar du diskussioner och debatter aka samhällskunskap (politiska, sociala och ekonomiska frågor) samt filosofi och psykologi? Välj sam.


   
SvaraCitera

läs det som är kul
norras insparksfester är bra också!


   
SvaraCitera

Det verkar som att du 

vackervedder: Älskar diskussioner och debatter aka samhällskunskap (politiska, sociala och ekonomiska frågor) samt filosofi och psykologi

Så jag tycker du bör välja sam.


   
SvaraCitera

Min syrra gick på norra real typ ett år och vantrivdes så mycket ( avskydde lärarna och eleverna ) så hon bytte till vrg. Och detta var 2013 så kanske det har ändrats. Ville bara säga det liksom ifall det kanske hade varit till någon "hjälp" 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket alla som svarat! Har nu lämnat in min ansökan till syv så kan inte ändra mer nu.. Bestämde mig i alla fall för att ha sam sam på norra först, sen natur miljö på norra och kungsholmen osv. 
Hoppas jag trivs annars antar jag att det bara är att byta 🙂


   
SvaraCitera

vad tycker du själv verkar mest intressant?


   
SvaraCitera