Aviseringar
Rensa alla

Gymnasium till hösten.


Ämnesstartare

Jag har nämligen blivit preliminärt intagen till Samhällsprogrammet- Beteendevetenskap och skall antagligen börja där till hösten.

Men ut ur det blåa kom jag att tänka på att majoriteten av medlemmarna här är nämligen i gymnasiet eller har mer eller mindre gott ur det.

Så om det möjligen finns några grundläggande saker jag skall vara medveten om till hösten vore det högt uppskattat?

Sedan lite alldagliga historier från skolan är alltid ett lika trevligt samtalsämne, gamla som nya?


   
Citera
time
 time

Victor Ahlén:

mindre gott ur det.

gått*

Det är lite svårt att säga vad du ska vara medveten om till hösten, upplevelser och förberedelser skiljer ju från skola till skola. Att till exempel nämna vilken skola du ska börja i kanske vore lite relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Det är lite svårt att säga vad du ska vara medveten om till hösten, upplevelser och förberedelser skiljer ju från skola till skola. Att till exempel nämna vilken skola du ska börja i kanske vore lite relevant.

oh givetvis. Jag nästan uteslöt det. Jag skall nämligen börja på en skola vilket heter "Högberget", en måttlig skola. Men men.

Nog är det olika skola från skola. Men men, en aning fundersam till hösten.

Jag tänker allt för mycket.


   
SvaraCitera
time
 time

Victor Ahlén:

"Högberget", en måttlig skola. Men men.

Och i vilken stad ligger den skolan? [sad]

Enligt mig är gymnasiet hundra gånger bättre än högstadiet. Friare tider, mer personligt ansvar, intressantare lektioner och massor med valmöjligheter. Men ett sådant betyg på en skola förutsätter att skolan håller en viss kvalitet och det är det få skolor som gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Och i vilken stad ligger den skolan?

Ooh. Den ligger nämligen i Dalarna- Ludvika.
En måttlig skola som sagt. Dock närmaste skolan med den utbildningen, trevliga elever. Har en stor skara bekanta. så socialtmässigt kommer jag trivas. Det är jag oerhört säker på. Verkligen.

timeisrunningout:

Enligt mig är gymnasiet hundra gånger bättre än högstadiet. Friare tider, mer personligt ansvar, intressantare lektioner och massor med valmöjligheter. Men ett sådant betyg på en skola förutsätter att skolan håller en viss kvalitet och det är det få skolor som gör.

Jag har verkligen fått den uppfattningen, verkligen. Men utifrån elever och lärare har jag fått uppfattningen att alla har funnit en form av umgänges krets vilket dem känner sig bekväma i. Dock är uppenbarligen maten ett problem. Annars så var allting överlag fullkomligt medelmåttligt, som sagt.

Men jag ser verkligen fram emot hösten. Att få visa framfötterna och med stormsteg stiga ut i en helt ny form av värld. Men nervös. Inte ett dugg, möjligen vilken klass jag får. Det ända jag önskar är en rofylld och harmonisk atmosfär inom klassen.


   
SvaraCitera
time
 time

Victor Ahlén:

alla har funnit en form av umgänges krets vilket dem känner sig bekväma i.

Ja, det kommer gälla dig också, förhoppningsvis. I gymnasiet är mognadsnivån betydligt högre, tycker inte det finns några gäng som det fanns i högstadiet, utan alla kan samspela med alla. Fast, återigen, det skiljer mycket från skola till skola.

Victor Ahlén:

Dock är uppenbarligen maten ett problem.

Hur menar du då?

Victor Ahlén:

Annars så var allting överlag fullkomligt medelmåttligt, som sagt.

Är du säker på att du vet vad medelmåttigt betyder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KILL PEOPLE BURN SHIT FUCK SCHOOL


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

I gymnasiet är mognadsnivån betydligt högre

timeisrunningout:

tycker inte det finns några gäng som det fanns i högstadiet

Vilken bra skola du måste ha gått på [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förbered dig på det värsta så blir du inte besviken.
ett råd från en bitter tjej
[smile]


   
SvaraCitera
time
 time

Nintendo:

Vilken bra skola du måste ha gått på

Går fortfarande i [blush] Går i tvåan nu, ska ta hela gymnasiet på fyra år bara för att min skola är så fin. Och för att jag inte kan hantera stress, hehe.

Tror att skolan jag går i rankas som en av de bättre skolorna på gymnasialnivå i Finland, men är inte säker på att det stämmer. Fast den är sjuuuuuukt bra!!! Är glad varje morgon [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta oroa dig så går det bra. Du skriver att du kommer trivas socialt, och så länge du gör det kommer det att gå fint.

Slappa inte, utan ta dina tre år seriöst och påbörja ditt plugg i tid. Många lärare slänger ut MVG utan någon särskild motprestation och det kan ju vara trevligt sett till sin egen del, men här och var finns det också lärare som ställer höga krav (vilket är kul för oss som inte tillhör generation lat och korkad) och det får inte komma som en överraskning.

En god idé kan vara att göra högskoleprovet redan första terminen. Då har du 5 gånger på dig att fixa dig ett fint resultat som förbättrar dina chanser att plugga vidare till det du vill göra senare i livet, psykolog kanske?

Edit: det nya högskoleprovet innehåller betydligt mer matte och logiskt tänkande än det gamla, så det är därför bra att börja i tid (= få vana) så att man inte får en panikchock och superpress år 3 när man ska söka in till högskola [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

vilket är kul för oss som inte tillhör generation lat och korkad

vilken generation tillhör du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

I gymnasiet är mognadsnivån betydligt högre,

Oh, givetvis. Det förstår jag verkligen. Jag syftade inte på små grupperingar av tjejer och killar, "coola" och "ocoola" vilket kan finnas på Högstadie. Som jag nämnde, att alla hittar sina kretsar att umgås i. Dock i betydligt större antal personer än Högstadie.

Men men

timeisrunningout:

Är du säker på att du vet vad medelmåttigt betyder?

Det är en böjning av "medelmåttlig". Vilket är närliggande till genomsnittlig dock med negativ aning.

timeisrunningout:

Hur menar du då?

Jag har ätit där enstaka gånger och då uppfattat maten som helt duglig. Dock av dem vilket gått där ett par veckor har sedan funnit maten en aning smaklös och degig.
Men jag hänger inte läpp för mat. Jag är tacksam över att vi ens får duglig mat. Sedan skall dem vara otorligt anpassade efter Vegetarianer för den delen, vilket är positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är lat och korkad [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

vilken generation tillhör du då?

4e generationens inavel. [rolleyes]


   
SvaraCitera