Aviseringar
Rensa alla

Habemus Papam! Vi har en Påve!


Ämnesstartare

Så, påvevalet är avgjort för denna gång, och vi har en argentinare och tillika jesuit på den heliga stolen. Han tar namnet Franciskus I, vilket också är anmärkningsvärt.

Så, vad har ni för tankar om denna man?


   
Citera

Här skare festas i natt!!! [party]


   
SvaraCitera

inte får han gå i pension ente


   
SvaraCitera

han har ful mössa.


   
SvaraCitera

Jag har tro det eller ej ingen riktig uppfattning om den åldrade gamle latinamerikan som CNN lärde mig existerade för bara några timmar sedan. Men påvar brukar i regel vara ganska avspända gubbar som säger fina saker om fred på jorden, chilla lite mer osv följt av något bat shit crazy om preventivmedel eller abort.


   
SvaraCitera

Meh, jag ville ju bli påve.


   
SvaraCitera

kul att han heter Mario


   
SvaraCitera

unique we are:

Han tar namnet Franciskus I, vilket också är anmärkningsvärt.

Varför är det anmärkningsvärt? Förutom att det är det första i sitt slag, vad gäller påvar.


   
SvaraCitera

undrar om han är oskuld


   
SvaraCitera

passaro:

Varför är det anmärkningsvärt? Förutom att det är det första i sitt slag, vad gäller påvar.

Han är typ top saint ju:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Franciskus_av_Assisi


   
SvaraCitera

Tror han har en fetish för småpojkar.


   
SvaraCitera

dazed:

Han är typ top saint ju:

Jag vet. Det svarar inte på min fråga varför han just tar det namnet och varför det i sin tur är anmärkningsvärt.


   
SvaraCitera

passaro:

Jag vet. Det svarar inte på min fråga varför han just tar det namnet och varför det i sin tur är anmärkningsvärt.

Tror att ingen påve har haft the balls att anta det namnet som förpliktigar så, att det är lite som att ingen spelar med tröja 99 i NHL pga Gretsky.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Varför är det anmärkningsvärt? Förutom att det är det första i sitt slag, vad gäller påvar.

jo, dels förstås att han bryter trenden med att ta ett redan använt påvenamn, och istället "hittar på" ett nytt. Sedan säger ju namnet kanske lite om vem han vill vara som påve. Den helige Franciskus av Assisi var ju speciell på många sätt när det gäller kristusideal och förkunnelse.


   
SvaraCitera
sincan

Den sanna.
Image


   
SvaraCitera