Forumet - hade denna låt passerat feministisk kritik idag?

hade denna låt passerat feministisk kritik idag?

1549 0 19

denna låt kom för fem år sedan och blev en stor hit som många nog minns. ingen klagade, alla var glada. det var en uppfriskande högkvalitativ och gedigen popdänga. men hade låten klarat sig undan en kritikstorm idag? den handlar om en kille som blir lämnad av sin tjej för någon rikare. låten kan tolkas som att tjejer bara är ute efter killars pengar, alltså att de är horor ungefär. det kan kallas för sexism.

vad tror ni? och är det bra eller dåligt om vi blivit mer uppmärksamma på kön i kulturprodukter?

Spana också in:


Tickstart: Han hade blivit publicly ostracized.
så extremt alltså?

Proteus: Den hade väl blivit något mer kritiserad, men ändå allmänt älskad. Att sjunga om att någon är en gold digger känns inte så farligt och behöver inte handla om hur kvinnor är generellt. Tror inte att låten hade orsakat någon större uppståndelse, bara lite gnäll på sin höjd (röstade blankt).
låten behöver inte handla om hur kvinnor är generellt, men feminister är väldigt bra på att problematisera enskilda uttryck genom att hänvisa till strukturer.

thl*kt N.: låten behöver inte handla om hur kvinnor är generellt, men feminister är väldigt bra på att problematisera enskilda uttryck genom att hänvisa till strukturer. 
Tror bara att det finns bra mycket bättre måltavlor för det än just den här låten. Menar alltså att den kritik som hade yttrats förmodligen inte skulle ha påverkat låtens popularitet på något sätt.

Proteus:
Tror bara att det finns bra mycket bättre måltavlor för det än just den här låten. Menar alltså att den kritik som hade yttrats inte skulle påverka låtens popularitet på något sätt.

jo, det tror jag också. cee-lo green känns lite för cool och härlig. men i princip så kan ett fiktivt verk mycket väl bli kraftigt kritiserat och nästan demoniserat för såna här grejer med hänvisning att det reproducerar en struktur, vilket kan få ett stort inflytande även om det inte påverkar popularitet och konsumtion direkt. ett exempel är anita sarkeesian som uppmärksammat könsstereotyper och representation i datorspel (dvs kritiserat att mario är en kille som räddar peach som är en tjej och det framställer kvinnor som offer och dylikt, vilket enligt mig är fullt jämförbart med temat för låten i fråga i termer av sexistisk stereotypreproduktion). jag tror inte att hon har lyckats få färre att köpa spelen (eftersom hennes huvudsakliga målgrupp inte är några betydande spelkonsumenter), men däremot så har hon blivit anställd av ett stort spelbolag, dice, för att agera något slags jämlikhets/representationskonsult till deras spel mirrors edge 2. och tidningen the guardian publicerade nyligen en dåligt researchad artikel proppad med faktafel vilken försöker problematisera att kvinnors könsorgan avbildades mindre noggrannt på antika grekiska statyer och påstår att detta utgör grunden till vår patriarkala kultur. bara ett par exempel. det ligger definitivt makt och inflytande i den här typen av feministisk aktivism, även om den inte är så förhärskande att den underminerar populariteten hos sina föremål för kritik. den är mer av en parasit än ett rovdjur på det sättet.
Rescensenterna (jag vet inte hur man stavar det) hade känt sig tvingade att betrakta den även ur feministisk synvinkel och därför gett den en stjärna mindre ("en stjärna mindre för sexismen dock"), en del andra hade också sett den ur den synvinkeln, särskilt om de nyligen blivit medvetna om det sättet att tolka saker på, men sedan hade man lyssnat till den ändå om man gillat själva musiken. Jag har en känsla av att feminismen var mer modern 2010 än vad den är nu, men vet inte om det stämmer.

Det är bra att människor har lärt sig att lägga till även den feministiska synvinkeln att tolka fenomen på, ju fler synvinklar desto mer flerdimensionell blir vårt sätt att betrakta saker och dess mer förståelse borde vi få möjlighet till att ha, även om det blir/anses bli mycket Vargen kommer och inte så mycket att välja strider på ett smart sätt när det gäller feminismen, kanske för att det är ett relativt nytt sätt att se saker på och anhängare ofta är "nyfrälsta" och känner att de vill skrika ut allt de nu plötsligt ser, vare sig det är smart när det gäller att göra feminismen gångbar i icke feministers ögon, (som man måste för att det ska fungera) eller inte. Jag är ju feminist och ser inte varför man måste tolka ämnet som att alla kvinnor är golddiggers, man måste ju få tolka verkliga fenomen och golddiggers existerar ju

Obs: mitt ljud funkar tydligen inte så jag kunde inte lyssna, men dömde det utifrån din beskrivning och allmänt, kanske tillför nåt ändå =(


mynona: Rescensenterna (jag vet inte hur man stavar det) hade känt sig tvingade att betrakta den även ur feministisk synvinkel och därför gett den en stjärna mindre ("en stjärna mindre för sexismen dock"), en del andra hade också sett den ur den synvinkeln, särskilt om de nyligen blivit medvetna om det sättet att tolka saker på, men sedan hade man lyssnat till den ändå om man gillat själva musiken. Jag har en känsla av att feminismen var mer modern 2010 än vad den är nu, men vet inte om det stämmer.

Det är bra att människor har lärt sig att lägga till även den feministiska synvinkeln att tolka fenomen på, ju fler synvinklar desto mer flerdimensionell blir vårt sätt att betrakta saker och dess mer förståelse borde vi få möjlighet till att ha, även om det blir/anses bli mycket Vargen kommer och inte så mycket att välja strider på ett smart sätt när det gäller feminismen, kanske för att det är ett relativt nytt sätt att se saker på och anhängare ofta är "nyfrälsta" och känner att de vill skrika ut allt de nu plötsligt ser, vare sig det är smart när det gäller att göra feminismen gångbar i icke feministers ögon, (som man måste för att det ska fungera) eller inte. Jag är ju feminist och ser inte varför man måste tolka ämnet som att alla kvinnor är golddiggers, man måste ju få tolka verkliga fenomen och golddiggers existerar ju

Obs: mitt ljud funkar tydligen inte så jag kunde inte lyssna, men dömde det utifrån din beskrivning och allmänt, kanske tillför nåt ändå =(



hur menar du med att feminismen var mer modern då? jag tror att radikalfeminismen var mer hipster-spjutspets-cool men mycket mindre mainstream och inflytelserik då än vad den är nu. så den är både mer och mindre modern beroende på tonvikt.

bra skrivet andra stycket.
Jag själv ser inga större fel i låten egentligen. Han är jävligt bitter för att brudn stack iväg med en storfräsare.

Men om man ska hitta någon kritik så är det väl att kvinnan i detta fall är den som ställer till det och är den som felar. Det är ju ett synnerligt vanlig fenomen i populärkultur överlag. Sätt det fenomenet i jämförelse med killen som typ är ett ärkesvin i början, blir dumpad men sedan får tillbaka sin käresta p.g.a. vette fan vad, men det blir ett fint lyckligt slut på historien.

Å andra sidan om man skulle börja rensa upp bland alla alster som handlar om en man som är olyckligt kär/ blivit dumpad så skulle ju, som exempel, 2/3 delar av blueskatalogen försvinna.

thl*kt N.: hur menar du med att feminismen var mer modern då? jag tror att radikalfeminismen var mer hipster-spjutspets-cool men mycket mindre mainstream och inflytelserik då än vad den är nu. så den är både mer och mindre modern beroende på tonvikt.

bra skrivet andra stycket.
är inte säker på hur väl jag kan konkretisera, för det är mest en diffuss känsla, och den här sortens attitydmässiga samhällsperioder, eller hur man ska benämna dem, brukar man inte kunna urskilja förrän decennier senare, men just nu känns det ungefär så här för mig: feminismen, vars "andra våg" dog ut efter 1970-talet, återupptväcktes i slutet av 1990-talet och var då populär i några år, då den nuvarande... diskursen eller vad det kallas introducerades. Kring 2010 eller så fick den ny fart och den offentliga debatten var igång på allvar och det blev modernt och pk att vara feminist. Nu känns det som att alla känner till "det feministiska språket/termerna", men majoriteten är mest agiterade och tror att man med "strukturellt ansvar" menar "alla män har personligt ansvar" och liknande missförstånd, och feminismen börjar återigen bli omodern, det verkar börjar komma en slags reaktion där feminismen åter börjar uppfattas som något som enbart gäller etablissemanget/eliten. Det har ju alltid gått i vågor: historiskt sett talar man om feminismen som "första vågen" (1860-1920) "andra vågen" (1960-och 70-talet) och "tredje vågen" (nu) - man har glömt feministvågen kring 1790 men det hör väl inte hit - och har något diffust intryck av att det kommer en reaktionär tid nu, men det är bara någon diffuss känsla så jag hoppas jag har fel. Man kan ju alltid problematisera bort allt sånt tänk genom att se på krets/sammanhang etc. 

Tack, jag tror inte att det spelar så stor roll om feministisk kritik inte påverkar konsumtionen, i alla fall inte i kort sikt, det viktiga är att människor får tillgång till så många olika synvinklar som möjligt, det är inte bra att vara svartvit.

thl*kt N.: men i princip så kan ett fiktivt verk mycket väl bli kraftigt kritiserat och nästan demoniserat för såna här grejer med hänvisning att det reproducerar en struktur, vilket kan få ett stort inflytande även om det inte påverkar popularitet och konsumtion direkt. ett exempel är anita sarkeesian som uppmärksammat könsstereotyper och representation i datorspel (dvs kritiserat att mario är en kille som räddar peach som är en tjej och det framställer kvinnor som offer och dylikt, vilket enligt mig är fullt jämförbart med temat för låten i fråga i termer av sexistisk stereotypreproduktion). jag tror inte att hon har lyckats få färre att köpa spelen (eftersom hennes huvudsakliga målgrupp inte är några betydande spelkonsumenter), men däremot så har hon blivit anställd av ett stort spelbolag, dice, för att agera något slags jämlikhets/representationskonsult till deras spel mirrors edge 2. 
Jo, jag känner till henne. Allmänt hatad och sedd som ett stort skämt bland gamers. Inte särskilt smart av DICE att anställa någon som verkligen griper efter halmstrån, vinklar och har sig så som hon gör.

Klart att personer som hon hade kunnat välja att attackera den här låten, men jag tror inte de hade åstadkommit någonting eller ens blivit tagna på allvar av andra än likasinnade (och med likasinnade syftar jag på en liten minoritet feminister som inte har något bättre för sig än att angripa något så harmlöst som det här).

thl*kt N.: och tidningen the guardian publicerade nyligen en dåligt researchad artikel proppad med faktafel vilken försöker problematisera att kvinnors könsorgan avbildades mindre noggrannt på antika grekiska statyer och påstår att detta utgör grunden till vår patriarkala kultur-
lol

thl*kt N.: det ligger definitivt makt och inflytande i den här typen av feministisk aktivism, även om den inte är så förhärskande att den underminerar populariteten hos sina föremål för kritik. den är mer av en parasit än ett rovdjur på det sättet.
Sant. Den här typen av feminism är samtidigt väldigt kontraproduktiv och gör bara att feminism i allmänhet får dåligt rykte, så jag stör mig nog nästan på den lika mycket som du gör.
blir så ledsen på hur detta är så jävla normaliserat och vanligt. så jääääääääääävla ofta ska kvinnor ses som ett objekt, ha mindre önskvärda egenskaper och bara förnedras, tyckas sämre om.

sen är väl låten inte hemsk, det är väl bara det att den bara är en i biljardensbiljarden. 

vilken jävla samhällsstruktur alltså
Både och, en låt kan ju bli allmänt uppskattad samtidigt som andra låter den vara föremål för en problematisering som kanske musik inte alltid tjänar på, vilket förmodligen har ökat i omfång på senare även om jag tror att det allmänna mottagandet skulle vara ganska likt.