Aviseringar
Rensa alla

Hälsokoll för preventilmedel, kan de se min journal?


whoop
Ämnesstartare

Jag ska till um nästa vecka för att skaffa preventivmedel. Jag hatar att göra hälsokoller osv, ingen speciell anledning tycker bara att det känns obekvämt. Så jag undrar: Vad gör det för koll? Blodtryck, vägning eller vad? Frågar de något speciellt? Och sen en till sak, kan de se min journal? Alltså om jag varit till sjukhus av någon anledning?


   
Citera

Så länge du inte har blodproppar eller liknande i släkten så kollar dem inget speciellt. Kanske bara ställer dig frågor om ditt sexliv men inget mer. 


   
SvaraCitera

De tog min längd och vikt och blodtryck plus frågor om sexliv osv. 


   
SvaraCitera

de tog bara blodtryck på mig


   
SvaraCitera

Jag tror de kan se den, de kunde se min iallafall när jag gick dit. Jag gick dit en gång och rätt var det var så tittade sjuksköterskan på de mediciner som jag tagit i år. 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Precis. Blodtryck och frågor om ärftliga sjukdomar är typ det enda. När jag var hos barnmorskan såg jag att hon räknade ut BMI vilket gjorde mig väldigt förvånad, det vet väl alla att BMI inte är ett tillförlitligt mått? Konstigt att läkare håller på med sånt tycker jag..

Tror inte de kommer se din journal. Varje ny avdelning/sjukhus/vårdcentral verkar har sin egen journal, vilket jag tycker är väldigt smidigt för de som ofta besöker sjukvården.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Sen måste jag bara säga att jag tycker att det  är märkligt att p-piller fortfarande rekommenderas som det bästa preventivmedlet. Men du kanske inte tänkte skaffa p-piller? Det är ju effektiv mot just graviditeter men för med sig så mycket skit för de som äter det som man INTE pratar om.


   
SvaraCitera
penja

de frågade om nån i familjen eller släkten hade haft blodpropp eller så, ingenting annat 

D


   
SvaraCitera