Aviseringar
Rensa alla

Hälsosamma och glada flickor – eller sexobjekt?


Ämnesstartare

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har fällt Lee för könsdiskriminerande reklam, skriver Dagens media.

Opinionsnämnden skriver att kvinnorna "framställs som rena sexobjekt. Nämnden konstaterar vidare att det saknas tydlig koppling mellan de objektifierade kvinnorna och de marknadsförda jeansen, vilket gör utformningen kränkande."

Lee själva säger att den visar "tre optimistiska, hälsosamma och glada flickor med stark karisma och positiv energi."

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ingen åsikt (Du röstade på detta alternativ)

Lustig reklam men inte direkt ovanlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mje tycker inte att kvinnor blir sexobjekt bara för att de inte har något på överkroppen..

Den här reklamen är bra skum däremot:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom ser ju onekligen glada ut iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)

Så länge de gjorde det med vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)

Tycker dock att det var lite onödigt att skriva till "löjligt att ens reagera".

Reklamen är väl sådär lekfullt sexig osv ja, men jag upplever inte bilden som särskilt sexuellt laddad. Att det är tre lätt avklädda tjejer med i annonsen gör den inte könsdiskriminerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)

Inte mer sexobjekt än hunkarna i reklamen för Dressmans kalsonger. De har inte heller något på överkroppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Verkligen! (Du röstade på detta alternativ)

Eller, kanske inte "Verkligen!" snarare mer ett "ja typ". Finner det tråkigt och onödigt för t.ex. jeansreklam att ha tjejer som är bara på överkroppen. Inte helt okej liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)

Ingen hade fått för sig att kalla reklamen könsdiskriminerande om det var lättklädda män på bilderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inget större emot att kvinnor exponeras sexuellt på reklamskyltar i hög utsträckning, tycker om inte annat att det är trevligt att kolla på. Men sedan så är man väl lika inkonsekvent som feministerna på det bygget bara i frågan om sexuell exponering generellt.

edit; Det är alltid kutym att komma med källhänvisningar, glöm inte det nästa gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nej, löjligt att ens reagera (Du röstade på detta alternativ)

Vill man visa jeans så gör man det ju bäst om inga andra plagg är ivägen, precis på samma sätt som att killar ofta har bar överkropp i jeansreklamer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju lika vanligt med killar utan kläder på överkroppen på olika reklamer... orka bry sig ens. Dom som använder såna bilder gör för att det är bra marknadsföring. Om jag själv sålde jeans så skulle jag nog använda såna bilder om de hjälpte att sälja mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ingen åsikt (Du röstade på detta alternativ)

lugnt och skönt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Hälsosamma och glada flickor – eller sexobjekt?

både?? [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera