Aviseringar
Rensa alla

Hängig kanin


Ämnesstartare

Min lilla kanin (dvärgvädur, hane) har blivit hängig på sistone. Han har alltid varit jätteenergisk och till och med veterinären har sagt att han är ovanligt livlig osv. I somras började han bli lite slö och inte alls som förut, trodde detta berodde på värmen då. Nu märker man ju klart och tydligt att det troligen inte beror på värmen eller så.

Kan det bero på att han blivit gammal? Han är trots allt inte jättegammal, fyllde 4 nyligen.

Ska man ta honom till veterinären eller ska man avvakta ett tag och se om det blir värre eftersom det fortfarande inte är så att man märker att han är sjuk, snarare att han inte är som han brukar bara?


   
Citera

[cry][cry] Läste "hängning kanin"
Tänkte att nej pallar inte med fler hemskheter från um idag.

ont: gå till vet


   
SvaraCitera

Ta kaninen på allvar.


   
SvaraCitera

4år är ju ingen ålder alls, så att han ska ha blivit gammal tror jag inte. Är han snorig eller så? Magrat av över korset? Känns magen spänd? Vad äter han för foder (märke o.s.v)? Var köper du ditt hö?

Mvh Kaninnörden nr1


   
SvaraCitera

Stackars lilla Stampe om han är sjuk[sad] Ta honom till veterinären!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

4år är ju ingen ålder alls, så att han ska ha blivit gammal tror jag inte. Är han snorig eller så? Magrat av över korset? Känns magen spänd? Vad äter han för foder (märke o.s.v)? Var köper du ditt hö?

Han är varken snuvig eller har magrat. Ingen spänd mage heller.
Fodret vet jag inte vad det heter men det köper vi av en uppfödare. Höet heter typ hö för smådjur och det köper vi i en djuraffär. Vi har inte bytt foder eller hö heller utan han har haft samma hela tiden vad jag kommer ihåg (inte jag som köper fodret och höet, utan min mamma).


   
SvaraCitera

Nirr:

Han är varken snuvig eller har magrat. Ingen spänd mage heller.

Hm... Det KAN ju vara djuraffärshöet, ibland (relativt ofta faktiskt) så är det mögligt, hur luktar det? Bara en liten mängd mögel kan göra en kanin hängig. Så köp hö från bonde, helst analyserat (brukar kosta 3kr/kg så det är ju billigare än djuraffärshö också) då är väl risken för mögligt hö mindre efter som att det inte är inplastat, men man ska ju ALLTIIIIID lukta. Även pellets kan ju vara mögligt.

Bor kaninen inne eller ute? [confused] Hur ser tänderna ut?

Nirr:

Fodret vet jag inte vad det heter men det köper vi av en uppfödare.

Bara för att det är från en uppfödare så behöver det inte vara bra. [no-no] Har själv fått rabbfor från en annan uppfödare (mycket dåligt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

hur luktar det?

Det luktar som hö, ganska fräscht hö, känner ingen mögelaktig lukt i alla fall.

Geigerzähler:

Bor kaninen inne eller ute? Hur ser tänderna ut?

Han bor inne. Tänderna ser bra ut, vad ska jag kolla efter? De är inte för långa/korta och ser inte konstiga ut på ngt sätt.

Geigerzähler:

Bara för att det är från en uppfödare så behöver det inte vara bra.

Finns det något foder du rekommenderar?

Vi tog över honom från en familj som inte tog hand om honom så bra, så de hade inte kastrerat honom (vid typ 2 års ålder och de hade inte tänkt att använda honom för avel), veterinären sa då att det var för sent för att kastrera honom. Tror du att hans depp kan bero på att han inte fått para sig trots att han är okastrerad?


   
SvaraCitera

Nirr:

Det luktar som hö, ganska fräscht hö, känner ingen mögelaktig lukt i alla fall.

Ja, då är det nog bra. Men kaniner vill ha ganska grovt hö så de kan bli slöa i magen av för tunt hö.

Nirr:

Han bor inne. Tänderna ser bra ut, vad ska jag kolla efter? De är inte för långa/korta och ser inte konstiga ut på ngt sätt.

Då är det nog ingen fara med dem.

Nirr:

Finns det något foder du rekommenderar?

Ja. Stampe kaninpellets, Mästers kanin- och marsvinspellets (detta använder jag), Versele laga cuni PRO, oxbow bunny basic T och Chudleys rabbit royale. [smile]

Nirr:

Tror du att hans depp kan bero på att han inte fått para sig trots att han är okastrerad?

Nej... Det tror jag inte. Men är det så att han fäller päls just nu? (det gör alla mina) I så fall så är det med största säkerhet bara det. [smile] Då är det bra att ge extra d-vitamin och borsta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men är det så att han fäller päls just nu?

Ja det gör han[smile] Han brukar inte bli sånhär annars, men jag kan ju avvakta tills fällningen är över. Tack för hjälpen i alla fall![smile]


   
SvaraCitera

Nirr:

Ja det gör han[smile] Han brukar inte bli sånhär annars, men jag kan ju avvakta tills fällningen är över. Tack för hjälpen i alla fall![smile]

Hahah, att jag inte tänkte på det först. [rolleyes] Men ibland så tar fällningen hårdare på kaninen än vanligt, det är inget farligt med se till att han får mycket d-vitamin bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

se till att han får mycket d-vitamin bara.

Självklart:)


   
SvaraCitera

Deranged:

Ta kaninen på allvar.

Hahaha, åh, tog jättelång tid innan förstod skämtet.


   
SvaraCitera