Aviseringar
Rensa alla

här är sverjes nya sedlar


Lounge
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Det gör tusenlappar också, fatta hur mycket chips man får för den sortens pengar.

[badgrin]

timeisrunningout:

OnT tycker jag de har trevliga färger och att ingen kommer bry sig efter någon månad av användandet, och om tjugo år kommer folk knappt minnas hur de gamla såg ut och bara typ påminna varandra, som barndomsminnen, ba "Åh kommer du ihåg när vi betalade med lagerlöfs?!".

jag kommer bry mig jag kmr vakna upp varje morgon asförbannad och säga jävla valutajävel skriva brev till kungen varje dag o säga din jävel ändra valutan för fan annars tar jag mitt liv

AVEII:

Jävlar vad detaljer, kommer bli lite klurigt att fejka dessa i framtiden.. Men det går nog, busschaufförerna brukar inte vara så uppmärksamma endå.. [blush]

hur förfalskar du?


   
SvaraCitera

Lounge:

hur förfalskar du?

I dagsläget är det lätt, gäller bara att skriva ut i rätt storlek. [wink]

Förfalskar endast 20-lappar, dessa saknar ju sån där remsa på sidan.. Iallafall, scannade helt enkelt in fram och baksida på en 20-sedel för ett antal årsedan, skriver ut dem med rätt storlek på någorlunda tunt papper.. Därefter lägga ner lite tid på att klippa till dem fint.. Jag brukar klippa tunna bitar av folie och ha som sån där remsa mellan de båda delarna, detta ser verkligt ut vid hastig blick..

Yep, när man har placerat den tunna biten folie med klister på insidan av ena delen är det bara att limma fast andra..

När limmet har torkat brukar jag skrynkla ihop fejksedeln och veckla upp den tills den får en verklig känsla i handen..

VARNING: Använd inte dessa sedlar i affärer eller dylikt där de har utrustning för att se om de är äkta..


   
SvaraCitera

Ingen av er minns väl hur våra sedlar såg ut förr på 70- och 80-talet. Jag minns det inte heller men alla över 30 gör säker det.

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Ogiltiga-sedlar/


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ingen av er minns väl hur våra sedlar såg ut förr på 70- och 80-talet. Jag minns det inte heller men alla över 30 gör säker det.

Jag minns, de hängde kvar en liten bit in på 90-talet med tror jag

Ville förövrigt seriöst ha Eddie Meduza på 500lappen


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

AVEII:

VARNING: Använd inte dessa sedlar i affärer eller dylikt där de har utrustning för att se om de är äkta..

vad coolt! men du borde nog inte göra det för ofta då de kan fatta misstänksamhet mot dig

f.ö. i affärer kollar man sällan mer än 500/1000 lappar, men såklart kan de säkert kolla om de blir misstänksamma

vet du vad straffet är vid påkommande?

My dreams are her:

Ingen av er minns väl hur våra sedlar såg ut förr på 70- och 80-talet. Jag minns det inte heller men alla över 30 gör säker det.

jag minns, är född 89 [shake] minns införandet av 50 lappar också


   
SvaraCitera

El Guaje:

Ernst skulle vara fint med.

[cry]

ont
känns ovant med så starka färger
typ som om det är låtsaspengar
ska jag whinea över vilka som är på sedlarna så gillar jag ej att lindgren är med. finns ej maken till överskattad författare.


   
SvaraCitera

Lounge:

men du borde nog inte göra det för ofta då de kan fatta misstänksamhet mot dig

Första gången för ca: 5 år sedan hade jag skrivit ut i fel storlek.. Gick på bussen, gav honom lappen, fick 5kr tillbaks, satte mig där bak.. Bussen stod kvar på hållplatsen, det började pirra lite i magen.. Efter någon minut vinkade han fram mig & frågade vad jag hade fått den ifrån, så jag sade "ICA"..

Sedan stirrade han på mig i några sekunder, jag stirrade oskyldigt tillbaks.. Sedan sa han att den var förfalskad (han hade väl sätt att den var för stor då han skulle lägga sedeln bland de andra.. Hur som helst, jag betalade därefter glatt med en äkta 20:a och gick och satte mig igen..

Oklart om han gjorde en anmälan eller ej, såg skymten av en snutbil inte allt för långt ifrån hållplatsen jag klev av på though.. Hade keps & luva på mig den dagen så antar att kameran på bussen inte fångade upp mitt face iaf..

Lounge:

vet du vad straffet är vid påkommande?

Nope, men hade antagligen fått fängelse eller dylikt då de lätt kan koppla ett 10-tal sedlar med samma serienummer till mig via dessa kameror.. Jag menar, vad gör de av sedlarna sedan? Eller går de runt i ett kretslopp? Någon gammal tant kanske får tillbaks mina fejksedlar i växel då hon betalar chauffören med en hundring.. Känns ju lite tråkigt isåfall! Tråkigare om hon åker dit när hon vid ett senare tillfälle handlar på ICA.. [sad] Vad har jag nu gjort.. [cry]


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

AVEII:

Hade keps & luva på mig den dagen så antar att kameran på bussen inte fångade upp mitt face iaf..

vad läskigt, men är inte så vanligt med anmälning och uppföljning tror jag

AVEII:

Vad har jag nu gjort.. [cry]

haha men tare lugnt, man kan inte bli dömd för ett brott man inte begått, dvs om det inte finns tillräcklig bevisning att tanten är den som förfalskat så kmr hon såklart inte åka dit

finns säkert ett antal fejkade pengar i systemet, kommer väll inte till känns förens efter ett tag


   
SvaraCitera

Jungman Jansson:

Jag minns, de hängde kvar en liten bit in på 90-talet med tror jag

Långt in på 2000-talet t.om.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

ej att lindgren är med. finns ej maken till överskattad författare.

SÅ SANT!


   
SvaraCitera

Lounge:

dvs om det inte finns tillräcklig bevisning att tanten är den som förfalskat så kmr hon såklart inte åka dit

Ah, det får vi hoppas..

Lounge:

finns säkert ett antal fejkade pengar i systemet, kommer väll inte till känns förens efter ett tag

Lär ju vara svårt att hitta källan sedan då kanske flera tusen människor har haft dessa i plånböckerna en period.. [y]


   
SvaraCitera

Lounge:

man kan inte bli dömd för ett brott man inte begått

Säg det till Thomas Quick.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

AVEII:

Lär ju vara svårt att hitta källan sedan då kanske flera tusen människor har haft dessa i plånböckerna en period.. [y]

absolut!!! tror det isf skulle vara om busschaufförerna börjar notice

clickclack:

Säg det till Thomas Quick.

vet inte vad som gjorde att han dömdes, men måste varit något fuffels


   
SvaraCitera

Lounge:

vet inte vad som gjorde att han dömdes, men måste varit något fuffels

Han dömdes enbart pga sina erkännanden, som manipulerats och drogats fram.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

clickclack:

Han dömdes enbart pga sina erkännanden, som manipulerats och drogats fram.

hur då drogats och manipulerats?


   
SvaraCitera