Aviseringar
Rensa alla

hästfoder


Ämnesstartare

Jag måste ha två frågor angående hästfoder och min lärare verkar inte bry sig alls om att jag inte äns börjat läsa foder än eller fått foderboken vi ska läsa i så jag har inte kunnat läsa på om foder och vet inte vad jag ska ställa för frågor, någon som har tips om vad man kanske skulle kunna fråga?


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Skola och Jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska du lära dig av frågorna eller bara ha dom för att fråga någonting?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga något om foder bara, tills du fått boken. Vilka foder man ska ha vid vilka sjukdomar lr ngt.
Vet ej ngt om detta. Min syster har häst, en gul. Men jag utfodrar den icke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Ska du lära dig av frågorna eller bara ha dom för att fråga någonting?

både och, men jag ska ju inte ha svaret på frågan utan ska bara fråga frågan och få ett svar på den, vi kommer ha nån foder expert elr nå sånnt som ska komma o föreläsa o då ska alla ha frågor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fråga något om foder bara, tills du fått boken. Vilka foder man ska ha vid vilka sjukdomar lr ngt.
Vet ej ngt om detta. Min syster har häst, en gul. Men jag utfodrar den icke.

ah det va en bra fråga faktiskt, tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur gör man en foderstat? Är en fråga du skulle kunna ställa. Och något om stråfoder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Hur gör man en foderstat? Är en fråga du skulle kunna ställa. Och något om stråfoder?

låter vettigt, tack för hjälpen [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad innehåller havre
vad ska man ge för mat om hästen ska biffa till sig
hur bantar man en fetknopp utan att magen tar stryk

Dold text: vet en häst av kallblodstyp, 165+, som bantas genom att ge totalt 4 kg stråfoder. undra hur magen mår...

Vad händer med magen om dom får för lite stråfoder?

ett par exempel [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

vet en häst av kallblodstyp, 165+, som bantas genom att ge totalt 4 kg stråfoder. undra hur magen mår...

hoppas du menar 165+ i mankhöjd o inte ålder? Och sen beror ju fodret mkt på hur den motioneras, dock bör den antagligen ha mer än 4kg stråfoder per dag om den inte har fritillgång till det i hagen och motioneras den bör den även ha annat foder också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

mankhöjd o inte ålder?

[smile]

minimojen:

Och sen beror ju fodret mkt på hur den motioneras

jo, men foderexperter brukar ju säga minst 1 kg ts/100 kg häst=ungefär 1,5 kilo hösilage/100kg häst. Hennes häst väger väl 600 kg. Den rids 1-2 timmar om dagen och får några deciliter kraftfoder. Tyvärr är hästens foderstat på inget sätt tillräckligt, och det är väl en tidsfråga innan man märker av konsekvenser? Jag är nyfiken på hur hästens mage mår om den får mindre än hälften av "rekommenderat dagligt intag".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

jo, men foderexperter brukar ju säga minst 1 kg ts/100 kg häst=ungefär 1,5 kilo hösilage/100kg häst. Hennes häst väger väl 600 kg.

Den bör alltså ha ca 6kg stråfoder per dag, har den tillgång till gräs i hagen räcker nog 4 kg ståfoder då och sen om det blir snö kan man ge den nått kg till stråfoder i hagen.

Postorderhoran:

Den rids 1-2 timmar om dagen och får några deciliter kraftfoder. Tyvärr är hästens foderstat på inget sätt tillräckligt, och det är väl en tidsfråga innan man märker av konsekvenser? Jag är nyfiken på hur hästens mage mår om den får mindre än hälften av "rekommenderat dagligt intag".

Jag kan som sagt inte så mkt om foder, men några dl kraftfoder om dagen bör räcka så länge den inte rids allt för hårt.

"min" häst bör gå ner ca 50 kg till och vi ger henne ca 4kg hö om dagen (plus gräs i hagen) 2dl betfor, 1dl havre, 50g B-vitamin, ½matsked gurkmejra. Sen motionerar vi henne dock inte regelbundet eller hårt, hon rids ungefär 1-3ggr i veckan och nu såhär års blir det mest lugna turer då det är antingen halt eller geggigt.
Hon går hur som hällst sakta men säkert ner i vikt, hon har redan gått ner en hel del och är inte tjock längre men för hennes storlek behöver hon gå ner mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

Den bör alltså ha ca 6kg stråfoder per dag, har den tillgång till gräs i hagen räcker nog

i hö är det ca 80% ts, i hösilage ca 60%, ensilage 40% och gräs 20% om jag minns rätt. det gör ungefä 1,2 kg hö/100 kg häst, ~1,5 kg silage/100 kg häst...

Gräset i mina hästars hage är på väg att ta slut... tjejen i exemplets häst har definitivt inte mer än gräsrötter att gnaga på i hagen.

minimojen:

hennes storlek behöver hon gå ner mer.

hur stor är hon?

Jag är "bortskämd" med en ponny som äte 15 kg silage vintertid utan att gå upp... så bantning har jag aldrig behövt ägna mig åt mer än just sommartid. Då försöker jag rida upp honom i kondition så han gör av med energin från gräset.

Du kan ju tex fråga foderexperten hur man bantar en häst skonsammast, vet att det är svårt med motion detta halvår, men magen behöver viss mängd torrsubstans. Känner att diskussionen går utanför mitt område nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

hur stor är hon?

jag vet inte vad hon väger, hon är runt 150 cm i mankhöjd iaf. Är inte jag som äger henne utan jag hjälper till att ha hand o motionera henne bara så är hennes ägare som har koll på foderstaten o allt sånnt o hon sa att det va 50kg kvar enligt vad hon väger men vi konstaterade båda två att hon dock börjar se mkt smalare ut (hon va jättetjock innan nu är hon typ bara lite tjock).

Postorderhoran:

Du kan ju tex fråga foderexperten hur man bantar en häst skonsammast

synd att jag redan lämnat in mina foderfrågor annars hade det varit en awesome fråga, men kan jag fråga det så sa jag definitivt göra det.

Postorderhoran:

Känner att diskussionen går utanför mitt område nu.

den har redan gått utanför mitt område förlänge sen xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

jag vet inte vad hon väger, hon är runt 150 cm i mankhöjd iaf.

aha, okej, men en normalviktig häst av ridhästtyp väger ca 450-525 tror jag. Min stora d-ponny väger iaf ~450. Om hon ändå inte rids, kan hon inte gå på lite mer stråfoder i vinter då? typ några kilo halm som är väldigt energisnålt? eller varför bantas hon, har någon som är kunnig inom området påpekat?

frågar pga tjejen jag känner som bantar sin häst försöker banta bort en mage som sitter där genetiskt. Man kan inte slimma ett kallblod till galopphästmage liksom... funderar på hur (och om) jag ska säga det till henne.


   
SvaraCitera