Aviseringar
Rensa alla

Haft finnar i 2-3 år, försvinner ALDRIG!


Finnar beror på hormoner, inget annat. Det finns inget vetenskapligt som bevisar att du får mer eller mindre finnar av viss sorts mat.
De försvinner med tiden.


   
SvaraCitera

Du ska inte duscha så ofta, eller iallafall inte varje dag, varannan kanske.


   
SvaraCitera

johant0r:

Det fungerade typ inte alls

Okej, men besök vårdcentralen igen så kommer du med största sannolikhet få Tetralysal utskrivet. Det kommer alldeles säkert hjälpa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har oxå problem med finnar och om det blir alldeles för mkt och inget ``vanligt`` medel funkar så gå till en läkare och be om starkare och om det inte funkar så får du börja med antibiotika [wink]


   
SvaraCitera

johant0r:

Det är möjligt.

Brukar vara så att huden blir fetare när du torkar ut för mycket. Du borde besöka en hudläkare. [y] Att dricka mycket vatten varje dag kan också hjälpa. [smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blodbad:

Brukar vara så att huden blir fetare när du torkar ut för mycket. Du borde besöka en hudläkare. [y] Att dricka mycket vatten varje dag kan också hjälpa. [smile][smile][smile][smile]

Grejen är den att jag fick en riktigt bra återfuktningskräm tillsammans med rengöringsmedlet ( http://www.australian-bodycare.com/default.asp < kolla Facial Wash) som innehåller Tea Tree Oil som låter huden andas, jag känner mig inte torr alls med den på.


   
SvaraCitera

johant0r:

Grejen är den att jag fick en riktigt bra återfuktningskräm tillsammans med rengöringsmedlet ( http://www.australian-bodycare.com/default.asp < kolla Facial Wash) som innehåller Tea Tree Oil som låter huden andas, jag känner mig inte torr alls med den på.

Om Tea Tree oil funkar för dig så kör på det. [smile] Själv älskar jag tea tree-olja. [blush][love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan tillägga att man själv inte kan välja att äta Roaccutane – det är något som man får möjlighet att göra efter att man testat _allt_ annat och har cystisk svårartad acne. Det är ganska sällsynt att man behöver ta till det.

Basiron 10% för ansiktet är lite väl starkt och det finns inga vetenskapliga bevis på att det är mer effektivt i ansiktet än 5%. Köp 5%ig och börja använda det enligt instruktionerna imorgon om du så kan. Och att du är slarvig är ingen bra ursäkt – hur skall du då kunna komma ihåg att ta medicinen? Gör det till en morgon- och kvällsrutin, som att bortsta tänderna. På apoteket kan du även köpa en fettfri återfuktande gel/kräm till ansiktet: den kommer du behöva, benzoylperoxid (det aktiva ämnet i basiron) torkar ut huden ganska mycket.

När du kommer till doktorn så börjar de antagligen med att rekommendera benzoylperoxid i kombination med något annat. Man kommer i princip inte från skiten. Bara lära sig leva med. Differin eller andra a-vitaminsyrabaserade medel löser upp talgproppar (och tar bort pormaskar, wiiehoo!), och det är typ det som är nästa steg. Har man väldigt mycket acne med en massa varplickar tror jag man kan få hoppa till penicillin (tetracyklin/tetralycal) – men den skall helst användas i kombination med benzoylperoxid för ökad effektivitet och minskad resistensbildning.

Och skit i hälsokosten, gå till en läkare, for god-damned-sake!

johant0r:

Dalacin var det medlet jag hade en gång, äntligen fick jag det på plats. Det fungerade typ inte alls för var jag kommer ihåg så rekommenderade dom att man tvättade huden med vanlig tvål innan man använde det (katastrof......) och därav blev det skit.

Hur länge använde du det? De flesta acnemedel tar det ofta minst tre veckor innan man kan räkna med något slags resultat – och upp till tre månader innan uppnått full effekt. Vanlig tvål i fejan var lite korkat av läkaren att rekommendera: den är för stark. Köp en ansiktstvål. Om du använder receptbelagda läkemedel skall du ha en utan massa starka ingredienser (många acneprodukter innehåller salicylsyra, köp en utan, du kommer ha tillräckligt med kemikalier i ansikten ändå)

Kom du sedan ihåg att smörja in dig? Om man inte gör det torkar ansiktet ut och blir torrt som fnöske, flagnar och svider. Det är ju sådär lagom roligt, liksom.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ah, och scrubba inte ansiktet när du har finnar i det. Det sprider omrking bakterierna så att man får fler finnar. Scrubba kan man göra när man inte har pågående infektioner för att förhindra uppkomsten av acne, men när den kommit så är det bäst att låta bli.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

blodbad:

Att dricka mycket vatten varje dag kan också hjälpa.

Finns inga vetenskapliga undersökningar som påvisat det, därtill kan det vara ohäslosamt att dricka mer vatten än man behöver. Människan behöver 1,5-2l vatten om dagen, däri räknas även den vätska man får i sig i det man äter. Mer vatten lakar ut kroppen.


   
SvaraCitera

Hampie:

Finns inga vetenskapliga undersökningar som påvisat det, därtill kan det vara ohäslosamt att dricka mer vatten än man behöver. Människan behöver 1,5-2l vatten om dagen, däri räknas även den vätska man får i sig i det man äter. Mer vatten lakar ut kroppen.

Har inte sagt att man ska dricka för mycket? [crazy][crazy][crazy] Men att inte dricka tillräckligt kan också torka ut huden på fel sätt. [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

ta en titt till höger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Vilken slags hy har du?

Jag blir alltid fet och glansig i huden, känner mig alltid så oren i hyn även efter en dusch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft samma problem, gå till vårdscentralen, så skriver dom ut ett recept på tetralysal som du ska äta två gånger om dagen, tills dina besvär är borta. Sen skickar dom antagligen remiss till en hudläkare med, dom kommer antagligen skriva ut en kräm som heter epiduo som både motverkar finnar och gör så att ärren bleknar fortare. Jag hade ganska mycket innan, och nu är det nästan borta helt. Jag har bara ätit medicinen i två och en halv månad ungefär!
Du behöver inte skämmas för något du egentligen kan få hjälp för! 😀


   
SvaraCitera

IceFalk har ju åtminstonde en syl i vädret men ändå inte riktigt.

Till att börja med så skit fullständigt i vad alla andra har skrivit. Det är okunniga människor hela bunten. Du ska istället få ett råd av mig som kommer ge dig den där photoshop-hyn du alltid velat haft.

Kokosnötsolja.. Yes, där har du det. Jag har smörjt in mig med detta i en vecka nu och alla finnar är fimpade. Billigt, praktiskt och förjävla bra resultat!

Skicka ett PM om du vill veta vart jag tjackar min olja osv.


   
SvaraCitera

IceFalk:

aspirinmasker

[love][cute][cute][cute][cute]


   
SvaraCitera

Du får väll bli lite envis och fortsätta försöka.
Du kan ju inte tänka att det inte är någon idé för att det ändå inte kommer att fungera. Ring till vårdcentralen och försök.
Finnarna kommer inte försvinna under en natt.


   
SvaraCitera