Aviseringar
Rensa alla

Hålla argumenterande tal om sagor, HJÄLP!


Ämnesstartare

Nationella har ju som dom flesta vet valt temat "Det var en gång…" sagor alltså. Jag (och alla andra Svenska 3:or) ska hålla ett argumenterande tal om sagor. 

Men vad ska jag ha för tes? Brainstorma så kan alla ta! Alla i min klass ska ta "varför man ska läsa sagor för barn". Men behöver fler förslag! HJÄLP!


   
Citera

varför man inte ska läsa sagor


   
SvaraCitera
ailuja

Varför det är viktigt att sagor utvecklas, med tanke på att förr i tiden var de väldigt sexuella men numera barnvänliga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att sagor kan ge människor allt för många falska förhoppningar. Exempelvis; Att hittar man kärleken, så löser sig resten. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:
Att sagor kan ge människor allt för många falska förhoppningar. Exempelvis; Att hittar man kärleken, så löser sig resten. 

bra ide, men hur gör man om den till en tes? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra22:

bra ide, men hur gör man om den till en tes? 

Hm, något i stil med "Att läsa sagor kan få dina barns verklighet att rasa."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:

Hm, något i stil med "Att läsa sagor kan få dina barns verklighet att rasa."

Valde "sagor är ett dåligt tema för nationella prov" 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon som kommer ihåg/går på svenska 3 och kommer ihåg uppgifterna? Behöver som exempel i talet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra22:

Valde "sagor är ett dåligt tema för nationella prov" 😉

😀


   
SvaraCitera

Håller på med samma dret själv! Ska dock babbla om disney stereotyper för det kan ja lite mer om haha. Önskar dig lycka till! 🙂 


   
SvaraCitera
MitZa

Hur går det för alla?


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Jag kom på en fräsig tes:

"Varför Vladimimir Propps studie av ryska folksagors narrativa morfologi är det snyggaste som har gjorts inom den strukturalistiska litteraturvetenskapen"


   
SvaraCitera

håller också på med det men vet inte riktigt vad jag ska välja :/


   
SvaraCitera

Jag hade först, Sagor kan lära oss om livet, men nu bytte jag till läs sagor för dina barn ...
har dock inga bra argument känns det som. Hoppas det räcker med mina A på de andra muntliga arbeten om jag failar denna ...


   
SvaraCitera
unefee

Jag ska också hålla mitt tal på tisdag och har valt ämnet "Upptäck Disneys stereotyper".  Jag har skrivit en uppsats om just det ämnet för ett tag sedan så har den till stor hjälp men är det någon som har tips om vad man kan ha för tes och argument?Glad


   
SvaraCitera