Aviseringar
Rensa alla

hallå smarta männsikor! jag behöver hjälp med biologin!


Ämnesstartare

A är en växt. B, C, D är växtätare och äter A. E, F, G är rovdjur. E, F äter B och C. Och G äter B, C, D.
Vad händer om G försvinner?

jag svarde: Först borde E, F öka eftersom att konkuransen om födan minskar. B, C, D ökar vilket innebär att A minskar. A minskar och E, F ökar = B, C minskar igen även D minsakr men inte lika mkt. Födan minskar för E och F = de minsakr också

Är det något jag har missat/ gjort fel? Jag tycker att det är ganska krångligt...

J-arter och k-arter, vad har de för roll i de ekologiska samhället. Jag vet att J är i början av succession. Kan man säga att deras roll är att starta allt? K är i slutet, kan man säga att deras roll är att "bära upp" det ekologisak samhället????

samanband mellan populationsutveckling, social struktur och beteende? för det första försår jag inte riktigt vad som menas med social struktur??
Men i allafall menas de att tex: att vissa fåglar flyttar i flock eftersom att då är risken för att bli tagen av en rovfågel mindre? för det är väl en social struktur ( om jag har förståt ordet riktigt!) och det för ju populationen framåt och det är ett beteende! eller


   
Citera

bellaaa143:

A är en växt. B, C, D är växtätare och äter A. E, F, G är rovdjur. E, F äter B och C. Och G äter B, C, D.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bellaaa143:

A är en växt. B, C, D är växtätare och äter A. E, F, G är rovdjur. E, F äter B och C. Och G äter B, C, D.
Vad händer om G försvinner?

bellaaa143:

Är det något jag har missat/ gjort fel? Jag tycker att det är ganska krångligt...

Jag virrade bort mig något i ditt svar... men eftersom endast G äter D, så kommer ingen att predera på D. Det innebär att D kommer att öka och A kommer att minska, då A minskar så kommer även B, C och D att göra det, vilket innebär att även E och F minskar. I slutändan kan B och C konkurreras ut helt, vilket innebär att även E och F dör ut, vilket gör D till den enda kvarvarande arten. Svårt att veta vad som händer efter det, möjligt att D utrotar sig själva genom att göra slut på all mat i området, eller att tätheten ätbara växter och D pendlar upp och ner tills de når relativt stabila nivåer.


   
SvaraCitera

MrKimm:

D till den enda kvarvarande arten.

snarare A och D, annars håller jag med dig. Saknade vissa detaljer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

snarare A och D, annars håller jag med dig. Saknade vissa detaljer

Jo, jag menade det som enda kvarvarande djuret


   
SvaraCitera

Tyckte att det stod bloglovin[shake] Och så klickar jag.


   
SvaraCitera