Aviseringar
Rensa alla

håller på att skriva om låttexter


Ämnesstartare

...från engelska till svenska, i och med nyinspelningar av låtar på (tro det eller ej) svenska.

och folk kommer sannolikt vilja se mig dömd till en stor samling högmålsbrott och brott mot allmän ordning. seriöst, jag läser vad jag skrivit, och känner spontant att lenin, goebbels och marinetti, inlåsta i samma rum och tvingade att samarbeta för att åstadkomma det yttersta verket på området hatpropaganda, förmodligen skulle få jobba rätt hårt för att komma i närheten. inte riktigt riktat åt något specifikt håll, mer som en militaristisk, mycket aggressiv nihilistisk hatdeklaration som liksom inte skonar något, till tonerna av catchy 80-talssynth. om inte nazister och antinazister på enad front ställer mig inför en arkebuseringspatrull så kommer förmodligen världsreligionerna och richard dawkins att ena sig för att konspirera för min undergång. lite.

problemet är att vi inte är nog punk för att det ska tilltala någon annan målgrupp än hatiska fjortonåringar av hankön, och de är den grupp jag hatar allra mest. hur får man en text som man är helt uppriktig med att framstå mindre som ett slag i ansiktet, och mer som ett slag i någon annans ansikte? jag har övervägt antydningar av ironi, men jag är jävligt dålig på att vara subtil. det bästa jag kan hoppas på är att spridningen av verket blir så dålig att jag hinner migrera till sibirien innan högafflarna och facklorna åker fram på stor skala. och med tanke på mina nostalgiska referenser till stalin och ett underliggande budskap om att skit händer så känns inte det heller så jävla säkert. att vår logga ser ut som insigniat för autokratiska världsförbundet gör inte saken bättre.

dels vill jag ha allmänna tips för att kringgå problemet, och om inte det går vill jag gärna ha tips för hur man undgår att lynchas av den samlade, svenskspråkiga befolkningen. i nödfall så är jag redo att acceptera mitt öde, och vill då helt enkelt veta hur jag på bästa sätt utformar mitt storverk för att framtida generationer ska kunna få små pamfletter i skolan med vår bandlogga, en gråtande kattunge och texten "låt det aldrig hända igen" på framsidan, och på något vis ändå minnas som en hyvens kille av någon liten minoritet någonstans.

jelp.


   
Citera
Ämnesstartare

Skriv hatet mer subtilt så verkar det nog tillräckligt pretentiöst för att passera utan större klagomål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh... ångrar mig... vad dillar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Skriv hatet mer subtilt så verkar det nog tillräckligt pretentiöst för att passera utan större klagomål

det är pretentiöst så att det räcker och blir över, men det går inte riktigt att maskera genuint hat som harmlös tonårsångest på svenska på samma sätt som på engelska.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hovnarren:

Inspireras av detta och allt blir bra:

vill du väcka kampviljan så har du lyckats, det finns få saker jag hatar mer än skånska. det skulle väl vara skåningar, möjligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vill du väcka kampviljan så har du lyckats, det finns få saker jag hatar mer än skånska. det skulle väl vara skåningar, möjligen.

Ångrade mig när jag insåg att jag var för trött för att hänga med ditt alldeles för grova ordbajseri. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är pretentiöst så att det räcker och blir över, men det går inte riktigt att maskera genuint hat som harmlös tonårsångest på svenska på samma sätt som på engelska.

Svenska är ett mäkta poetiskt språk så något går det att maskera det med, slentrian-filosofiskt dravel brukar funka för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Ångrade mig när jag insåg att jag var för trött för att hänga med ditt alldeles för grova ordbajseri. [sad]

ordbajseri kan aldrig vara grovt nog.

Liebestraum:

Svenska är ett mäkta poetiskt språk så något går det att maskera det med, slentrian-filosofiskt dravel brukar funka för mig.

det fungerar inte för mig. fast det kanske är jag som överskattar befolkningens kognitiva förmåga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast det kanske är jag som överskattar befolkningens kognitiva förmåga.

Eller deras reaktionära sådana


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast det kanske är jag som överskattar befolkningens kognitiva förmåga.

Jag tror faktiskt du gör det. Föreställ dig till exempel hur många som fortfarande tycker det Jocke Berg skriver låter bra, eller hur många som faktiskt PÅ RIKTIGT lyssnar på Thomas Ledin och Per Gessle (och hans gräsliga projekt). Jag tycker du ska skita helt i hur dina texter låter i andras öron och istället fokusera på din image, jag tror det kommer funka för dig.

TILLÄGG: Eller vilken "grupp" vill du EGENTLIGEN att din musik ska nå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Eller deras reaktionära sådana

om det är något som svenskar inte är så är det progressiva. den reaktionära förmågan hos det svenska folket är i obestridd världsklass.

Hovnarren:

hur många som fortfarande tycker det Jocke Berg skriver låter bra

driver du? inte ens på kent.nu finns någon konsensus om att j.berg ens försöker längre. trodde att det var partilinjen nu för tiden.

Hovnarren:

Jag tycker du ska skita helt i hur dina texter låter i andras öron och istället fokusera på din image, jag tror det kommer funka för dig.

har dessvärre inte nog stor budget för att kunna köpa in fina uniformer, men det har varit på tapeten många gånger förut, så tids nog. det är synd att vi inte har några ambitioner om att faktiskt tjäna något på musik, eller ens möjlighet om vi skulle ha det. men någon gång, så. tills dess är det slagkraftig propaganda i pamflett- och posterformat som gäller. har exempelvis tänkt trycka upp en pamflett med vår logga och detaljerade instruktioner om hur man bygger en effektiv molotov cocktail. inget mer. tror att utfallet kommer bli bra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hovnarren:

TILLÄGG: Eller vilken "grupp" vill du EGENTLIGEN att din musik ska nå?

det bryr jag mig inte om, idiotin i samhället är jämnt fördelad över alla subkulturer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

ordbajseri

Ska nog vänta med att läsa i denna tråd till senare idag, när jag sovit. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Ska nog vänta med att läsa i denna tråd till senare idag, när jag sovit. [shake]

sömn är för överklassen.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

om inte nazister och antinazister på enad front ställer mig inför en arkebuseringspatrull så kommer förmodligen världsreligionerna och richard dawkins att ena sig för att konspirera för min undergång.

Leijonsparf:

hur får man en text som man är helt uppriktig med att framstå mindre som ett slag i ansiktet, och mer som ett slag i någon annans ansikte?

Om du fördelar gallan du spyr över tillräckligt många grupper så lär ju resultatet bli att ingen känner sig särskilt utsatt. Det borde räcka som kamouflage.


   
SvaraCitera

Om du översätter ordagrant och gör låtar av det så är du cool [party] De flesta texterna låter tokigt kul om man direktöversätter


   
SvaraCitera

Ge oss några smakprov på texterna, då.


   
SvaraCitera