Aviseringar
Rensa alla

Håller vårt land på att rasera?


Istechetvåpunktnoll:
"De här landet är på väg åt helvete!"

din nonchalanta sarkasm är jävligt osmaklig. läser du ens nyheterna, vet du hur statistiken ser ut? det är på riktigt nu.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

din nonchalanta sarkasm är jävligt osmaklig. läser du ens nyheterna, vet du hur statistiken ser ut? det är på riktigt nu.

Skeptisk

Ja, jag läser nyheter och statistiken (vilken statistik???) läser jag väl ibland. Inget jag har stenkoll på dock. Förstår inte i ärlighetens namn varför du så våldsamt skall svinga runt omkring dig så fort man inte skriver något som är inom ramen för din agenda.

Sen hör väl inte tramset till i denna tråd, men det är väl en annan fråga. 


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Skeptisk

Ja, jag läser nyheter och statistiken (vilken statistik???) läser jag väl ibland. Inget jag har stenkoll på dock. Förstår inte i ärlighetens namn varför du så våldsamt skall svinga runt omkring dig så fort man inte skriver något som är inom ramen för din agenda.

Sen hör väl inte tramset till i denna tråd, men det är väl en annan fråga. 

skriver bara det jag tänker :$ är ju rätt konstigt att fortsätta driva med en åsikt som visat sig stämma 

men men


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

resten av europa kommer inte att lyda löfvén, du fantiserar. vi kan inte vänta på att andra ska "ta sitt ansvar". sverige måste avbryta det här så fort som möjligt.

Det känns som att det lutar åt det hållet, ja. Om Europas länder en gång stängt gränserna, varför skulle de öppna dem igen när de vet att det kan skapa problem?


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

skriver bara det jag tänker :$ är ju rätt konstigt att fortsätta driva med en åsikt som visat sig stämma 

men men

men hela "det här landet är på väg åt helvete" är ju en brasklapp som fölk kan slänga fram nu som då. Det kan gälla höjda/sänkta skatter, höger/vänstertrafik eller annat. Samt att jag inte vet om landet i sig är på väg åt pipsvängen, även om det nu står inför hårda prövningar. 


   
SvaraCitera

Nej.

Hjärta


   
SvaraCitera

Beror på vad man menar med rasera.
Har vi tack vare invandringen skapat ett helt nytt samhälle med en mängd samhällsproblem som kommer ta flera decennier att lösa? Ja.
Kommer det innebära en kollaps i välfärden och myndigheterna om invandringsnivåerna fortsätter? Ja.
Kommer det innebära att Sverige går i ekonomisk konkurs och att anarki utbryter? Nej.

Typ så.


   
SvaraCitera
mynona

thl*kt N.:

resten av europa kommer inte att lyda löfvén, du fantiserar. vi kan inte vänta på att andra ska "ta mer ansvar". sverige måste avbryta det här så fort som möjligt.

Har inte sagt något om att vänta eller avbryta, har sagt att flyktingarna bör fördelas jämnare över Europa, och eftersom såväl regering, anständig press osv öppet säger att Sverige har nått sin gräns och tagit emot för många för att systemen och samhället ska klara av det, betyder det alltså att jag tycker att flyktingarna i fortsättningen främst bör få komma till andra länder. Regeringen säger det mer eller mindre och jag stödjer det för att det är det bästa både för flyktingarna och för att motverka nationalism, och jag anser att man ska tvinga EU att lyda, därför att de inte bara kan få fördelarna av EU utan måste tvingas att förstå att de också har skyldigheter. När jag säger "flyktingar" menar jag förstås (för att föregripa påpekanden) personer som faktiskt har asylskäl. Sådana vill jag inte ska tvingas tillbaka till Syrien. Jag hade ju själv inte velat bli sexslav hos IS. Man får tvinga övriga EU att ta emot dem. Jag stödjer det tvånget. Om de lyder Löfvén vet jag inte, men han har Merkel som stöd och hon har däremot tyngd, det är i praktiken hon som styr EU: om jag är rätt informerad har de faktiskt nyligen (för bara någon vecka sedan), drivit igenom en regel om flyktingfördelning i EU tillsammans. Den bör komma igång snart, och Merkel är som jag förstått det fast besluten att använda tvång. Löfven har dessutom ansökt om att flyktingar som redan kommit hit ska delegeras vidare, och det kommer tydligen att bifallas. Dessutom är det tal om tillfälliga uppehållstillstånd (eller har det redan införts?). Och allt det här har i princip hänt under de senaste dagarna. Man får väl se hur det går. Jag hoppas det går bra. Jag vet inte hur man annars ska göra? Stänga gränsen för flyktingar? Det verkar som om det går mot det hållet. Tom jag som aldrig varit intresserad av invandringsfrågan har tvingats skaffa mig någon slags åsikt. Man får känna efter vilken åsikt man kan leva med, och jag är glad över att jag inte är politiker nu. Jag känner instinktiv avsmak för att stänga gränsen, till stor del för att det är ett förslag av den typ jag associerar med SD, och därför har starka associationer till allt jag tycker är obehagligt med dem, och det får mig att rygga mentalt. I nuläget är jag nöjd med den åsikt jag har och det är att tvinga övriga EU-länder att lyda nu när Sverige enligt regeringen och tom Aftonbladet "har nått sin gräns", och vad den formuleringen betyder vet vi allihop, fast de inte säger det rakt ut: det är uppenbart att de håller på att införa en ny policy. Det är en obehaglig fråga eftersom den så länge infekterats så svårt av SD att den är som en varböld av associationer åt alla håll.  

Pundarjävel:

Tror du att invandringsfrågan skulle tas på så stort allvar om det inte vore för SD dock? Vad hade hänt om de inte lyfte den från allra första början och skapade rabalder? Jag sympatiserar inte med dem, men, jag måste själv medge att de har behövts på den biten. För övrigt kan de ta sin kvinnofientliga och homofobiska politik och fara åt skogen.

Jag vet inte. Tror du inte att situationen är så extrem pga kriget i Syrien och IS att den här situationen hade blivit för mycket ändå? Man kan ju också tänka sig att orsaken till varför både "invandringsfrågan" (jag får en del associationer av detta) hedersvåld och andra ämnen har blivit svåra att tala om är just för att de har monopoliserats av SD. SD skulle säga, att SD skapades just för att frågorna inte alls lyftes. Jag tycker man kan säga att orsaken till att de blivit "oberörbara" är just precis för att SD har talat om den. Det är ju just för att folk inte vill associerats med SD som ingen annan har velat tala om dem. Jag vet inte om hönan eller ägget är först. Jag vet i alla fall att de här frågorna länge har varit "infekterade", och det har ju varit just för att de associerats med SD.  Om din teori stämmer är det i så fall det enda SD har varit bra för: att få andra partier att ta sådana frågor ifrån dem, och det är något jag i alla fall hoppas ska ske nu. Min misstänksamhet mot SD är enorm och en sådan här fråga bör tas ifrån dem och deras tolkninga, och kanske sker det nu. 


   
SvaraCitera

För att bemöta lite klassiska verklighetsfrånvända argument som uppkommit tidigare i tråden:

Invandringen har efter att man ökade invandringsnivåerna och började förespråka integration framför assimilation alltid inneburit segregation och splittring. Sveriges invandring skapade stora problem när vi bara tog emot 50.000 om året. Det som har hänt senaste året är bara att vi sprungit ännu närmare det stup som vi ändå hade slutat vid om de tidigare invandringsnivåerna fortsatte. 

EU-länderna kommer aldrig vilja öka invandringen så mycket som hade behövts för att Sverige skulle få avlastning. Man ser nämligen Sverige som det yttersta skräckexemplet på vad stor invandring (flera tiotusen om året) gör med ett land. Att Sverige uppmanar EU-länder att ta emot fler invandrare är som att en döende tjack-pundare på sin dödsbädd skulle uppmana sina anhöriga att testa på amfetamin.

Invandring till Europa har aldrig och kommer aldrig vara en human lösning på problemet med flyktingar. Det kommer inte kunna vara en lösning överhuvudtaget. Det enda man gör är att påverka folk till att göra livsfarliga resor via medelhavet samtidigt som man urholkar de resurser som behöver gå till utsatta. Flyktinginvandring är inte och kommer aldrig vara något humant. Det är det sämsta sättet att hjälpa flyktingar på.


   
SvaraCitera

mynona:
Resten av Europa har haft gränserna stängda hela tiden. Nu vill Löfven ha mindre invandring eftersom Sveriges system inte längre klarar detta, och har därför uppmanat andra länder att börja ta emot flyktingar i stället. Det är bra.
Jag stödjer att flyktingar ska ha hjälp och tycker inte att flyktingar ska skickas tillbaka, men de bör fördelas jämnt över Europa.
När för många kommer till samma land och integrationen inte fungerar (som den inte gör i Sverige), leder det till segregation, som i sin tur kan orsaka radikalism bland invandrare, något som sedan besvaras av högerextremism och nationalism bland "ursprungsbefolkningen". Alla förlorar på det.
Flyktingar ska ha hjälp, men de bör fördelas jämnare över Europa, och det är bra att den nya regeringen nu har kommit fram till detta och kräver att resten av Europa börjar ta det ansvaret.  

+1


   
SvaraCitera

Tror inte det är på väg mot en kollaps på kort sikt men på lång sikt. Jag tycker vi ska stänga av invandringen för nu tills övriga EU-länder tar gemensamt ansvar


   
SvaraCitera

Undrar hur Löfven kommer att ta sig ur den här situationen? Troligen lär han avgå och utlysa nyval så får alliansen stödd av Sverigedemokraterna försöka ta Sverige ur eländet. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Känns ju tyvärr inte så hoppfullt när det sägs att det ska "sättas press på eu". Rumänien har ju någonstans redan visat att man inte behöver bry sig så jättemycket om vad EU säger och fortfarande ändå få vara kvar. 


   
SvaraCitera

kort svar: ja


   
SvaraCitera

JA

Gråter


   
SvaraCitera