Aviseringar
Rensa alla

Halloj


Ämnesstartare

Skulle nyss skriva inatt/i natt och blev lite perplex. Hur är det nu? Språkrådet säger i natt, men jag tror att jag har skrivit inatt. Men skriver jag verkligen så i seriösa sammanhang? Men i natt kan ju också syfta på nästkommande natt. Och inatt på natten som varit. Frukostfundering av en trött cat lady.
Hur skriver du?

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)

Inatt och imorrn. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)

Fast jag tror att det beror på att jag hellre sammanskriver om jag är osäker på hur det stavas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)

tror ja :3


   
SvaraCitera

isola:

I natt (Du röstade på detta alternativ)

isola:

Men i natt kan ju också syfta på nästkommande natt.

isola:

Och inatt på natten som varit.

Båda kan syfta på såväl nästkommande som förliden natt. De betyder precis samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill skriva inatt, frågar Tobbish hur det stavas och han säger att det stavas i natt och då skriver jag så istället [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Vill skriva inatt, frågar Tobbish hur det stavas och han säger att det stavas i natt och då skriver jag så istället [blush]

Fast när jag tänker efter skrivet jag nog inatt och imorrn själv. [blush]

"Imorgon" används ju ganska flitigt och är vad jag vet inte fel, då borde "imorrn", "idag" och "inatt" fungera med, känns det som!

Folk brukar väl inte klaga heller, vad jag vet. [blush]


   
SvaraCitera

Det är helt okej att skriva båda. Både SAOL och Språkrådet anger de ihopskrivna varianterna som ett alternativ, men använder själva de särskrivna varianterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)

Både när jag menar natten som varit och natten som kommer [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag varierar. ifall jag behöver prata om i natt och igår natt gör jag det helst särskrivet (även om igår även det borde skrivas isär för konsekvensens skull), men om jag bara ska prata om natten som varit/kommer skriver jag "inatt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

I natt (Du röstade på detta alternativ)

I just det här fallet ser det snyggare ut med mellanrum efter prepositionen, men det finns andra varianter som det snarare tar emot att skriva, typ "i bland" (här föredrar jag "ibland") och "i stället". Jag lyckas inte riktigt vara konsekvent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)

ser bra ut så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inatt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Ingen ser bra ut. Men skriver nog inatt lika som imorgon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

D3wnis:

Ingen ser bra ut.

Jo, din mamma.


   
SvaraCitera