Aviseringar
Rensa alla

halsfluss


Ämnesstartare

Jag somnade en timme ungefär och vaknade upp av att det gjorde ont i halsen såkallas halsfluss. Det gör väldigt ont när jag andas in genom näsan så jag undrar om det är allvarligt att jag bör söka vård eller att det går över av sig själv?


   
Citera
Ämnesstartare

Om det är halsfluss du har så läker det sig själv inom ett par veckor. Du kan få antibiotika så skiten försvinner inom ett par dagar, men läkarna brukar ej vara så glada i att skriva ut det nuförtiden mot hf om jag har förstått saken rätt. Sök vård om du känner för det.


   
SvaraCitera

bara för att det gör ont i halsen betyder det inte att det är halsfluss.
normalt läker sånt där ut av sig själv iaf. personligen har jag bara sökt vård när jag haft så ont att jag inte vet vad jag ska göra av mig själv.


   
SvaraCitera

S3ON: Du kan få antibiotika så skiten försvinner inom ett par dagar, men läkarna brukar ej vara så glada i att skriva ut det nuförtiden mot hf om jag har förstått saken rätt. Sök vård om du känner för det.

vet inte, har fått det utskrivet typ varje gång jag varit där med bakterieinfektioner. iofs har jag alltid väntat så länge som möjligt med att masa mig iväg


   
SvaraCitera

Om det nu verkligen är halsfluss eller vilken förkylning som helst så behöver du inte gå till läkaren bara för den skull. Drick varmt och få i dig mycket C-vitamin. Mycket hellre apelsiner och citroner är C-brus-tablett eller vitamintablett. 
Har du tillgång till badkar så spola upp ett breddfyllt badkar med varmt vatten (37 - 39 grader) och kryp ner i det och och ligg några timmar. Fyll på med varmt vatten efterhand. Sedan kryper du ner i sängen och tar en stadig whiskey så är du frisk i morgon.  Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vid halsfluss får man vanligtvis feber och det brukar bli rött vid gommen. Mina halsmandlar blev större också. Tycker du ska kolla upp med en läkare, säkrast så.


   
SvaraCitera

S3ON:
Om det är halsfluss du har så läker det sig själv inom ett par veckor. Du kan få antibiotika så skiten försvinner inom ett par dagar, men läkarna brukar ej vara så glada i att skriva ut det nuförtiden mot hf om jag har förstått saken rätt. Sök vård om du känner för det.

Varför skulle de inte vilja skriva ut det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

episode:

Varför skulle de inte vilja skriva ut det?

pga bruk för ofta kan leda till att bakterierna blir resistenta. 


   
SvaraCitera

S3ON:
Om det är halsfluss du har så läker det sig själv inom ett par veckor. Du kan få antibiotika så skiten försvinner inom ett par dagar, men läkarna brukar ej vara så glada i att skriva ut det nuförtiden mot hf om jag har förstått saken rätt. Sök vård om du känner för det.

Väldigt onödigt att använda antibiotika med en enkel bakterieinfektion, egentligen är det extremt onödigt med nästan all bakterieinfektioner men om det vore livsavgörande så ska man absolut använda antibiotika annars är det totalt onödigt. Vi vill ju inte riskera att få antiresistenta bakterier bland folk här i Sverige!


   
SvaraCitera

Jag förstår inte. Har du halsfluss, självdiagnosticerade du dig själv det när du vakna upp med halsont, eller frågar du oss om du har halsfluss 


   
SvaraCitera