Aviseringar
Rensa alla

Han gör mig osäker!


Ämnesstartare

Hej!

Snälla, hjälp mig! Jag har en relationsfråga som jag skulle vara oerhört tacksam över att få hjälp med av utomstående!
Sedan ett par år tillbaka har jag en vän, en vän som påverkar mig som ingen annan. Ingen människa har fått mig att fundera så mycket som han har.

Personen i fråga är enligt min mening socialt kompetent, har starkt självförtroende och vågar alltid säga vad han tycker. Även jag själv har i de allra flesta sammanhang starkt självförtroende och vågar alltid vara precis som jag är. Förutom i denna persons sällskap. Han är inte elak eller så - däremot är han ganska flitig med att ifrågasätta sådant som andra inte brukar göra. Detta behöver inte vara en negativ egenskap, men det får mig att till viss del tappa mitt självförtroende, och jag kan inte riktigt vara mig själv, utan känner att jag hela tiden måste i viss mån "övervaka mig själv" för att inte bli ifrågasatt. I andra sammanhang tycker jag inte alls att det är jobbigt när folk ifrågasätter saker som har med mig att göra, men av någon anledning gör jag det här.

Detta resulterar i att jag blir ovanligt sansad och, inte blyg men kanske lite tråkig. Och detta trivs jag givetvis inte med, för då blir jag ju istället lite orolig för att han inte ska trivas i mitt sällskap...

Det kanske låter som att jag är kär i personen? Ärligt talat vet jag inte... Detta har slagit mig också, och jag har även givit vissa tecken på detta till honom. Jag har fått "önskad" respons, men när detta sker känner jag istället att jag inte är intresserad på det sättet. Antagligen ett fall av "att vilja ha det man inte kan få" - att jag får uppfattningen att jag inte kan få honom när han inte är lika ödmjuk som resten av mina vänner utan ifrågasätter och så vidare... Ändå fortsätter han att betyda mer än de flesta för mig, för trots att han får mig att känna mig osäker på mig själv är han oerhört snäll och innerst inne en vettigare människa än de flesta enligt min uppfattning. Vi pratar mycket och jag trivs i hans sällskap, bortsett från denna osäkerhet.

Jag har funderat fram och tillbaka över det här väldigt länge nu, och jag skulle hemskt gärna vilja få höra lite tankar och åsikter av andra! Någon som känner igen sig? Hur borde jag tänka för att våga vara mig själv? Har som sagt inte problem med det annars, utan bara vad gäller denna personen. Vill jag så gärna få honom att tycka om mig bara för att jag upplever det svårare att få hans fulla respekt än mina övriga vänners?

TACKSAM FÖR KOMMENTARER!!


   
Citera

jag antar att du vill att han ska tycka om diug för att du är den du är. problemet är att han inte kan göra det om du inte visar vem du är.

säger dock inte att det är enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har så rätt! Men som du säger är det just det som är svårt, av någon anledning...


   
SvaraCitera