Aviseringar
Rensa alla

Handels


Ämnesstartare

mopsen:

Lär sig av att folk är elaka och saboterar varandras utbildning för att få en fördel?

Hur kan en annan människa förstöra ens utbildning? Har en stark känsla av att var och en sköter sitt.

Dina utkopierade citat från din "handelsstuderande" kompis skrämmer mig inte direkt. Människor verkar se Handels som en motsvarighet på tredje riket.

Skryter man dessutom om sitt "höga" IQ så har man ju kanske inte direkt någon lovande framtid? Sjukt meningslöst. Tror att man behöver en ganska hög EQ också.

Vet att man går mycket efter efternamn på skolan, men det tycker jag är charmigt. Och ja, det är ju klart som sjutton att man ska måla upp en positiv bild av sig själv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Hur kan en annan människa förstöra ens utbildning? Har en stark känsla av att var och en sköter sitt.

Undanhålla information, har jag ju sagt. Information som är viktig!

Gabrielle:

Skryter man dessutom om sitt "höga" IQ så har man ju kanske inte direkt någon lovande framtid? Sjukt meningslöst. Tror att man behöver en ganska hög EQ också.

han är tjugo.. ett tror jag och klar med sin master snart. fick hoppa över mellanstadiet. han är fascinerande.

Gabrielle:

Vet att man går mycket efter efternamn på skolan, men det tycker jag är charmigt. Och ja, det är ju klart som sjutton att man ska måla upp en positiv bild av sig själv..

Jag tror inte riktigt att vi har samma människosyn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Undanhålla information, har jag ju sagt. Information som är viktig!

Vilken typ av information är det som är viktig och som man inte klarar av att hålla reda på själv från första början?

mopsen:

Jag tror inte riktigt att vi har samma människosyn.

Oavsett vilken människosyn man har så tycker jag ändå det är ganska självklart att man ska måla upp en positiv bild av sig själv? Det är ju nästan A och O.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Under förutsättningarna att den är förhållandevis rättvis.. men det visar sig liksom. Man kan inte hålla upp en falsk fasad i 3 års tid.

Jag tänker mest på karriärmöjligheterna efteråt, bara av att ha gått på Handels är en merit. Mentaliteten skulle vara sjukt påfrestande så som jag har hört att den är, men å andra sidan har jag slutat läsa trådar på flashback.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Vilken typ av information är det som är viktig och som man inte klarar av att hålla reda på själv från första början?

Ser jag ut som någon från Handels? Det handlar väl om deadlines, sidhänvisningar, nyttiga synpunkter som aldrig yttras. Kan du inte tänka själv?

Gabrielle:

Oavsett vilken människosyn man har så tycker jag ändå det är ganska självklart att man ska måla upp en positiv bild av sig själv? Det är ju nästan A och O.

Jo, men att bli sorterade efter efternamn. Det diskuteras kring huruvida det råder snobbism eller elitism på Handels och jag börjar inse att det är snobbig elit. I alla fall om man dömer av dig men du kan ju ej länkas till Handels på något sätt ändå. Måste stoppa mig.
Förresten, "måla upp en positiv bild" är inte detsamma som att vara tolerant och kärleksfull. Åh, samhällets krav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Kan du inte tänka själv?

Jo, det är nog just det jag kan. Det är därför jag inte behöver vara orolig för att någon annan ska undanhålla viktig information. Allt det där kommer jag att ha tagit reda på långt innan alla de andra.

mopsen:

et diskuteras kring huruvida det råder snobbism eller elitism på Handels och jag börjar inse att det är snobbig elit.

Jag tror inte du delar den insikten tillsammans med majoriteten av de som går på Handels i alla fall. Diskussionerna när det gäller sådana här saker kommer alltid utifrån från människor som inte ens har ett uns av intresse för vilka möjligheter i studieväg som ges där. Precis som på Lundsberg skola, även om skolorna i sig inte går att jämföra - men det är två otroligt bra skolor som sticker ut lite från andra skolan - därför passar människor, som oftast inte vet någonting, på att klanka ned på skolan och anklagar människor för att att vara just snobbar. Vilket är helt sjukt, för det har ingenting med studierna på själva skolan att göra.

Än sen om din kompis anser att det skulle finnas någon olustig stämning på skolan, han vill väl bara hävda sig själv genom att visa vilken "mentalitet" han klarar sig felfritt inom.

Ville dessutom inte diskutera mentaliteten på skolan, jag ville diskutera någonting helt annat. Sen kan du anklaga mig för annorlunda människosyn bäst du vill eller inte, jag får väl helt enkelt bara skylla mig själv som är den jag är och för att jag vill det jag vill.


   
SvaraCitera

mopsen:

Tyvärr är medelIQ mellan dessa runt 140, eller var det 150? 150 kan det väl inte vara. Eller var det så?

Nej, den ligger snarare mellan 14,0 och 15,0.

Gabrielle:

Och dessutom tror jag att man mår bra av att det är konkurrens och att man kommer lära sig mycket av det, för man måste vara bäst och är man inte bäst så måste man anstränga sig lite mer.

Tja, om man bortser från det faktum att all relevant forskning tydligt visar att samarbete och socialt lärande ger avsevärt bättre resultat än "fuck this shit, jag kör min egen grej" så...

mopsen:

"tja, Masterutbildningen är betydligt tyngre än något annat jag har gjort tidigare, men jag går också det jobbigaste programmet"

Översättning: FUCKING DERIVATA, HOW DOES IT WORK? 🙁

mopsen:

"jag har någonstans mellan 145 och 156 i IQ"

Hälsa din handelsbro att IQ-test på Internet inte räknas, att IQ säger ungefär lika mycket om intelligens som skostorlek och det faktum att han läser Högstadiematematik för Dummies (300 hp) är en tydlig indikator på bristfällig mentalkapacitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Nej, den ligger snarare mellan 14,0 och 15,0.

Men, va? Nu talade jag ej om Handel.

Gentlernen:

Översättning: FUCKING DERIVATA, HOW DOES IT WORK? 🙁

Du har för mycket fritid.

Gentlernen:

Hälsa din handelsbro att IQ-test på Internet inte räknas, att IQ säger ungefär lika mycket om intelligens som skostorlek och det faktum att han läser Högstadiematematik för Dummies (300 hp) är en tydlig indikator på bristfällig mentalkapacitet.

Han har gjort tester på... vad säger man... riktiga ställen. Och jag ser ej hur detta är relevant för dig att kommentera. Antagligen har du en väldigt komplexfylld personlighet eller vill av någon anledning säga, "HEY! Jag heter D och jag bor i Solna, jag är smart på riktigt ju! Ingen kan vara som jag! Jag är det real shit!!! [sad]"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Tja, om man bortser från det faktum att all relevant forskning tydligt visar att samarbete och socialt lärande ger avsevärt bättre resultat än "fuck this shit, jag kör min egen grej" så...

Samtidigt ska man inte dra alla jävla människor över en enda kant och säga att alla är egoister och idioter?!
Tror att det finns snälla, hjälpsamma, människor där också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Han har gjort tester på... vad säger man... riktiga ställen.

Jo, men eller hur. Säger ju allt om människan.


   
SvaraCitera

Gabrielle:

dra alla jävla människor över en enda kant

/facepalm

Gabrielle:

Tror att det finns snälla, hjälpsamma, människor där också.

Det gör det alldeles säkert; jag uttalade mig inte om människorna, utan om vanföreställningen att "konkurrens" skulle göra att folk lär sig mer, bättre och snabbare.

mopsen:

Han har gjort tester på... vad säger man... riktiga ställen

Cool story bro.

mopsen:

Antagligen har du en väldigt komplexfylld personlighet eller vill av någon anledning säga, "HEY! Jag heter D och jag bor i Solna, jag är smart på riktigt ju! Ingen kan vara som jag! Jag är det real shit!!! "

Nej, jag gillar mest att ge folk som tror att Handels är the shit en reality check.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde faktiskt inte uttala dig om någonting Gentleman, eller vad du heter. Bara skippa diskussionen och gå vidare med det liv 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså hur motiverade och bra handels-are än är så kommer de ändå alltid bara vara ekonomer hahaha
typ, JAG SKA BLI VÄRLDENS, FUCKING, BÄSTA PLATE SPINNER EVVEEEEERR!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera

Gabrielle:

Du borde faktiskt inte uttala dig om någonting Gentleman

ok tihi 🙂

Kan inte vara lätt att för första bli informerad om att de enda som tror att ekonomer är fakken elajt är ekonomer själva, medan hela resten av världen ser ned på dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Kan inte vara lätt att för första bli informerad om att de enda som tror att ekonomer är fakken elajt är ekonomer själva, medan hela resten av världen ser ned på dem.

Uttryckte du inte dig själv lite väl ointelligent nu, kanske.


   
SvaraCitera