Aviseringar
Rensa alla

handelskapitalismen


Ämnesstartare

Vad är Handelskapitalismen och hur kom det sig att den utvecklades så mycket under 1400-1600 talet?

Den här frågan ska jag skriva ett långt arbete om, tyvärr är jag ingen bra informationssökare och hittar knappt nån info om detta. Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp 🙂


   
Citera

UM är nog inte rätt ställe för att få information :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

UM är nog inte rätt ställe för att få information

Om man är desperat så spelar det ingen roll!


   
SvaraCitera

Thedudeson:

Om man är desperat så spelar det ingen roll!

Jag har ingen aning vad det är för något, men jag antar att det har något mer ökat sjöfart att göra.


   
SvaraCitera

Thedudeson:

Vad är Handelskapitalismen och hur kom det sig att den utvecklades så mycket under 1400-1600 talet?

Jag har inte så bra koll på det här men ska försöka flumma ihop något lite snabbt ändå...

På 1300- och 1400-talen var det ju Venedig och Holland som var de stora handelsplatserna. Man producerade mycket spannmål och det ledde till högre befolkning och en hög befolkning ledde till en stor arbetsreserv, man arbetade i manufakturer eller verkstäder och gjorde kläder och liknande. På 1400-talet flyttades manufakturerna ut på landsbygden då de hela tiden växte i storlek och antal.

På 1500-talet växer vad man brukar kalla för handelskapitalismen fram i England. Man investerade sin vinst för att utvidga verksamheten så att man på så sätt kunde göra en ännu större vinst. Något senare börjar staterna ta större kontroll över ekonomin och man började tillämpa merkantilism i allt högre grad. Man ville vara självförsörjande så gott som möjligt och ha så mycket ädelmetaller som möjligt. Man minimerade importen och maximerade exporten.
Upptäkten av Amerika var viktig även om handeln inte tar riktig fart förens på 1600-talet

På 1600-talet växte triangelhandeln fram, slavar från Afrika såldes till Amerika från Amerika såldes bl.a. kaffe, bomull och tobak till Europa och från Europa till Afrika såldes sprit, vapen och andra bearbetade varor.

På 1700-talet blev jordbruket bättre, man slog ihop tegarna till större fält som man hägnade in s.k. enclosures.

Kolla i Nationalencyklopedin om du inte har gjort det, googla och gå till biblioteket och säg att du vill ha böcker om handelskapitalismen/förkapitalismen.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera