Aviseringar
Rensa alla

Hanif Bali jämför Feministiskt Initiativ med Sverigedemokraterna


Ämnesstartare

​​​​​Hanif Bali

Hanif Bali sitter i riksdagen för Moderaterna (och redan när jag skrivit det förstår ni säkert att han inte har alla hästar i stallet). Hanif har skrivit ett otroligt roligt blogginlägg där han jämför Feministiskt Initiativ med Sverigedemokraterna. Han skriver såhär:

Hanif Bali:

jag tog ett flygblad från F!, bytte ut kvinnor till svenskar och män till muslimer.

Ok, så far so god. Vad får Hanif då fram när han gör detta? Jo bl.a. byter han ut detta:

F!:s version:

I dag tjänar kvinnor 84 procent av mäns löner, en siffra som varit i princip oförändrad sedan 1980-talets början.

... mot detta:

Hanfis version:

I dag tjänar svenskar 84 procent av muslimers löner, en siffra som varit i princip oförändrad sedan 1980-talets början.

... om du inte förstår varför detta är 1) objektivt fel och 2) totalt jävla efterblivet, så rekomenderar jag Nannas mycket pedagogiska genomgång här:

En Tokfrans på uppgång (och fall!)

Edit: Han är tydligen moderat och inte folkpartist så ändrade till det. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Han är moderat, inte folkpartist.

Hans cynism kanske inte framgår så tydligt, men är rätt frispråkig och människor får lite uppfatta honom lite som dom vill, både på gott och ont. I inlägget så skriver han om texten som om en Sverigedemokrat hade skrivit det, han driver alltså med SD's rädsla för muslimer osv. Det är ingenting han "menar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Han är moderat, inte folkpartist.

Jaha. Hade för mig det, men tyckte Nanna sa Folkpartist när jag lyssnade på radioklippet. Men ok, moderat då! Ska ändra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, asbra kommentar på Hanif:s blogg:

:

Jag bytte ut "arbetslösa" mot "judar" I Alliansens partiprogram. Helt plötsligt visar sig regeringen rätta ansikte. Problem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det folkpartister som inte är lustiga? Eller moderater för den delen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad heter han den där andra moderaten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

I inlägget så skriver han om texten som om en Sverigedemokrat hade skrivit det, han driver alltså med SD's rädsla för muslimer osv. Det är ingenting han "menar".

Öh, nej. Han skriver ju rakt ut att F! skulle vara samma sak som SD fast mot män istället för muslimer, och förfalskar bl.a. statistik för att få igenom sin "poäng". Förutom att det totala failet så missar han ju helt det faktum att kvinnor ÄR underordnade män i dagens samhälle, vilket man bl.a. kan se i just den lönestatisk F! lyfter fram, medan "svenskar" INTE är underordnade "muslimer".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans poäng är att deras retorik är densamma. även om formuleringen kanske inte träffade helt rätt, men det är trivialt.

Hanif Bali är f.ö den förutom Mauricio Rojas(FP) som är den vettigaste utanför sverigedemokraterna. Han är ändock, en moderat med allt det innebär, och det betyder inte att han är riktigt bra på något sätt. Men det är skönt att kunna se en moderat som faktiskt erkänner den problematiken som finns och inte sticka huvudet i sanden som Reinfeldt gör.

Om ni är intresserade av att kolla in hur Hanif Bali resonerar kring integration så kan ni läsa ur hans frågetråd på flashback. Han går under pseudonymet hanif[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

vilket man bl.a. kan se i just den lönestatisk F! lyfter fram, medan "svenskar" INTE är underordnade "muslimer".

Kanske inte helt topic men skulle vara intressant om du kunde gräva fram denna statistik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Hans poäng är att deras retorik är densamma. även om formuleringen kanske inte träffade helt rätt, men det är trivialt.

Nej. Hans poäng är att F! skulle vara ute efter att förtrycka män, precis som SD vill förtrycka muslimer. Problemet (och det som gör det så otroligt roligt) är att han helt och hållet saknar maktperspektiv. Kvinnor är nämligen underordnade män i dagens samhälle, och det är vad F! kritiserar. SD däremot vill ytterligare förtrycka en redan underordnad grupp. Hans exempel med lönerna är just därför helt bisarrt roligt. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Tror inte att han menade att det stämde till 100%

Orkar dock ej läsa vad han skrivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Kanske inte helt topic men skulle vara intressant om du kunde gräva fram denna statistik.

Varsågod:

http://www.feministisktinitiativ.se/downloads/grasrot/jamstalldalonertommaord.pd...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Tror inte att han menade att det stämde till 100%

Orkar dock ej läsa vad han skrivit.

Tror inte att han överhudtaget vet vad han pratar om. Rekommenderar att du lyssnar på klippet med Nanna. [crazy]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Rödingajäveln:

förfalskar bl.a. statistik

fast sedan när har sd inte förfalskat statistik dock, håhå.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Rödingajäveln:

Tror inte att han överhudtaget vet vad han pratar om. Rekommenderar att du lyssnar på klippet med Nanna.

Skall göra det imorgon (om jag minns) när jag har lite fler aktiva hjärnceller


   
SvaraCitera