Forumet - Hantlar på 2-3kg?

Hantlar på 2-3kg?

708 0 17

Spana också in:


Anonymfultjej: Får man snabbare resultat av träningen eller måste man ha mycket tyngre vikter för att det ska bli stor skillnad och snabbare resultat?
Hurpass snabbt du får resultat beror väldigt mycket på din genetik och framförallt vilket resultat du förväntar dig. Vill du dubbla vikten du kan lyfta i övning X och har god genetik för styrkeutveckling, äter bra och vilar ordentligt så har du en betydligt kortare tidshorisont än någon som saknar dessa faktorer.

Säger samma till dig som jag fick höra när jag började träna för cirka 12 år sedan, slarva inte med tekniken för att kunna lyfta tyngre och fokusera på vilken vikt som känns rätt för just dig.
Vad är ditt mål och vilket resultat förväntar du dig om jag får fråga?

Anonymfultjej: Mina mål är att få platt mage, större och fastare rumpa, smala armar men att man ser att det finns lite muskler, liksom en fast och tight kropp.
Super, nu har vi en bas att arbeta med :)
Vissa av dessa sakerna går tvärsemot varandra, större och fastare rumpa får du av att bygga muskler och för att lägga på dig muskler krävs att du ligger på energiöverskott och för att få platt mage krävs att du går ner i fett% så då krävs energiunderskott.

Viktig sak att tänka på här är att kosten spelar otroligt stor roll för träningsresultat, slarvar du och inte äter på en hel dag är stor del av den träning du utför rätt bortkastad. För att inte tala om dålig fokus när du väl kör.

Hur ser ditt schema ut?
Har du tillgång till gym eller kör du hemma?

Pappbox:
Super, nu har vi en bas att arbeta med :)
Vissa av dessa sakerna går tvärsemot varandra, större och fastare rumpa får du av att bygga muskler och för att lägga på dig muskler krävs att du ligger på energiöverskott och för att få platt mage krävs att du går ner i fett% så då krävs energiunderskott.

Viktig sak att tänka på här är att kosten spelar otroligt stor roll för träningsresultat, slarvar du och inte äter på en hel dag är stor del av den träning du utför rätt bortkastad. För att inte tala om dålig fokus när du väl kör.

Hur ser ditt schema ut?
Har du tillgång till gym eller kör du hemma?
Hur många kalorier på en dag borde jag äta? Just nu äter jag mellan 1500-2000 är det bra eller borde jag äta mer/mindre? Jag tränar inte efter något schema utan jag kör mer vad jag känner för eftersom jag är lite osäker på vad och hur mycket jag borde träna. Men jag joggar 2-3 ggr i veckan och gör övningar 2-3 ggr i vecka. Just nu har jag inte tillgång till gym för jag är bara 15 och alla gym där jag bor måste man vara 16 för att få gymma på.

Anonymfultjej: Hur många kalorier på en dag borde jag äta?
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Här har du en kalkylator som jag använder när jag behöver räkna ut mitt energibehov.
Viktigaste rådet eftersom du faktiskt är såpass ung är att du inte behöver tänka så mycket på mat utan ät ordentlig mat bara, skippa onödig skit som godis, chips och läsk och undvik friterad mat eller snabbmat.
Mitt tips här är använd det som tumregel, det tar onödigt med tid att behöva räkna alla kalorier du äter och såvida du inte tänker tävla så känns det som överkurs.

Du har annars en väldigt fin biologisk funktion som berättar för dig när det är dags att äta så använd gärna den :)
Anonymfultjej: gör övningar 2-3 ggr i vecka
Vad för övningar gör du i dagsläget?
Att du inte har tillgång till gym är inget bekymmer, finns massor med goda kroppsviktsövningar du kan göra men resultat kommer snabbare om du har tillgång till gym(såklart)
Hur mycket tid är du villig att avsätta för detta? tänk på att det ska vara roligt, en kul hobby och inget som du tycker är jobbigt för då kommer du troligtvis inte lyckas med dina mål tyvärr.
Realistisk tidsplanering och aktivitetsnivå är nyckeln när du är ny.

Pappbox:
Vad för övningar gör du i dagsläget?
Att du inte har tillgång till gym är inget bekymmer, finns massor med goda kroppsviktsövningar du kan göra men resultat kommer snabbare om du har tillgång till gym(såklart)
Hur mycket tid är du villig att avsätta för detta? tänk på att det ska vara roligt, en kul hobby och inget som du tycker är jobbigt för då kommer du troligtvis inte lyckas med dina mål tyvärr.
Realistisk tidsplanering och aktivitetsnivå är nyckeln när du är ny.
Jag gör övningar för rumpan, magen och armarna, som squats, lunges, sit-ups, dips osv.Eftersom jag har sommarlov och inte gör något eller ska göra något på det så har jag mycket tid och vill träna nästan varje dag för att ha något att göra.

Anonymfultjej: .Eftersom jag har sommarlov och inte gör något eller ska göra något på det så har jag mycket tid och vill träna nästan varje dag för att ha något att göra.
Super, du får anpassa schemat sen bara efter skolan när den börjar igen då så du inte mister framstegen du gör
Vill du växa muskelmässigt är vila viktigt, 48-72 timmar är den basis jag använder men jag gymmar så det kanske är annorlunda om du kör kroppsviktsövningar
har du tillgång till stång där du kan hänga i så är chins och benlyft övningar som fungerar väldigt bra