Aviseringar
Rensa alla

Har 3500kronor att lägga på datorn


Ämnesstartare

Vad borde jag köpa? Nytt grafikkort är ett måste, sen kanske lite mer ram?
Image


   
Citera

Skulle satsa på mer ram innan jag hade satsat på grafikkort.


   
SvaraCitera

spara, lägg på en ombyggnation från grunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

spara, lägg på en ombyggnation från grunden.

Hur mycket skulle det kunna gå på? Mitt grafikkort funkar inte längre så vill gärna inte vänta så jätte länge.

Jonnybravo91:

Skulle satsa på mer ram innan jag hade satsat på grafikkort.

ram är ju ganska billigt va?


   
SvaraCitera

Speltidning:

ram är ju ganska billigt va?

Lägger du krutet på ramen så kan du få ett väldigt bra med pengar över. Det är ju fortfarande rätt dyrt, men bra mycket billigare än värstinggrafikkorten.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Vad borde jag köpa?

SSD-hårddisk. Gör så jäkla mycket för hela datorn, den blir så mycket responssnabbare.


   
SvaraCitera
zIGGE

Myksa:

SSD-hårddisk. Gör så jäkla mycket för hela datorn, den blir så mycket responssnabbare.

Mer Ram så allt inladdat flyter på och ett grafikkort skall han satsa på.

Speltidning:

ad borde jag köpa? Nytt grafikkort är ett måste, sen kanske lite mer ram?

Fyll ut med 2gb billigt ram av sorten du redan besitter, och resten ~3k på nytt grafikkort. Eller spara allt till November när Atis 6000 serie kommer ut, då har du mer pengar och kanske skall fundera på att uppgradera cpu/moderplåt också. Kanske SSD om ekonomin håller.


   
SvaraCitera

Myksa:

SSD-hårddisk. Gör så jäkla mycket för hela datorn, den blir så mycket responssnabbare.

Det är knappast vad han mest behöver med ett trasigt grafikkort, endast 2gb ram och en budget på 3500 kr. SSD-hårddiskar är dessutom DYRA. Det är något man ska satsa på när man redan är nöjd med allt annat.

Speltidning:

Vad borde jag köpa? Nytt grafikkort är ett måste, sen kanske lite mer ram?

Jag hade köpt lite mer ram-minne typ:
http://www.inet.se/artikel/5305587/corsair-4gb-2x2048mb-1600mhz-dominator-dhx

och GTX 470 en av de bästa grafikkorten just nu:

http://www.inet.se/artikel/5408839/sparkle-geforce-gtx-470-1280mb-inkl-mafia2

Sen är det viktigt bara att ditt nätagg stödjer grafikkortet. Tror du behöver åtminstonde 550W


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Något sådant här? Lite över min budget men 1000kr extra klarar jag av.

Image

Något som saknas?

Jag behöver ett nytt moderskort också va? Har inte en aning om vad för något dock.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Hur mycket skulle det kunna gå på? Mitt grafikkort funkar inte längre så vill gärna inte vänta så jätte länge.

en lösning är att du köper ett grafikkort som du kommer vara nöjd med på lång sikt, och väntar med att uppgradera resten av datorn. jag hittar inte riktigt någon användbar information om ditt moderkort, så jag kan inte riktigt ta ställning till om det är genomförbart eller inte, men förmodligen. jag vet inte vad du har för preferenser och behov vad gäller grafikkort, men jag har ett gxt 260 som klarar av i princip allt som jag försöker göra med det. om man inte har något emot ati så vill jag minnas att de har mer prisvärda alternativ, men som antytt så gillar jag inte riktigt ati, så jag har ingen koll.

för en helrenovering så skulle jag gå in för något p55-baserat, där beror kostnaden rätt mycket på vad du ställer för krav på moderkort, och vad du är ute efter i processorväg. men alternativen är i princip att satsa på en i3 och mindre mängd minne, för att kunna skrapa ihop till ett grafikkort utan att gå alltför mycket över budget, eller en i5 och vettigt ram, och köpa in detta efter grafikkortet.

för att skissa upp lite snabbt:

moderkort: asrock p55m pro, 888 kr
processor: i5 760, 1750 kr
ram: random ddr3 pc12800, 2*2 gb, ~800 kr
sammanlagt 3438, 62 kr över till grafikkort. lite tight budgetmässigt.

moderkort: asrock p55m pro, 888 kr
processor: i3 530, 970 kr
ram: random 2 gb-paket, ~400 kr.
sammanlagt 2258 kr, drygt 1250 över till grafikkort.

min rekommendation är nog helt ärligt alternativ nummer ett, och att du lånar något grafikkort som ligger och skräpar hos någon bekant till dess, eller att du helt enkelt köper ett vettigt grafikkort direkt, och uppgraderar resten så fort du har råd. då bör du förmodligen även slänga in en rimlig hårddisk. kan tilläggas att jag inte är helt såld på just det moderkortet, men det är billigt, bör fylla sin funktion, och jag har bara hört bra saker om asrock.

Myksa:

SSD-hårddisk. Gör så jäkla mycket för hela datorn, den blir så mycket responssnabbare.

eller så resonerar man budgetvänligt och skaffar en lämplig raid-setup som kostar hälften så mycket för dubbelt så bra prestanda (minus söktider) och tio gånger så mycket utrymme. visst finns det en poäng med att ha en ssd-disk för en del personer, men knappast för den stora massan.

Speltidning:

Något som saknas?

en intelprocessor.


   
SvaraCitera

http://www.inet.se/artikel/1901030/gigabyte-ga-870a-ud3
895 kr

-
http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom2-x4-955-3-2ghz-black-edition

1247 kr
-
http://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600mhz-xms3

829 Kr
-
http://www.inet.se/artikel/5408667/xfx-radeon-hd5770-1gb

1390 Kr
-
4420 Kr

Helt nytt system. Nytt ram är ett måste då cpun inte stödjer DDR2 minnen. Ny 4 kärnig CPU som kommer att hänga med i bra många år. Grafikkortet klarar dom senaste spelen i hög upplösning. Ahh en helt okej dator, visst är det budget med spel kommer det klara av utan problem


   
SvaraCitera

Eh, vad har du för nätagg för tillfället?


   
SvaraCitera

FOLK SVÄLTER IHJÄL I AFRIKA OCH MÄNNISKOR I SVERIGE BOR PÅ GATAN [mad][mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

SD2010:

FOLK SVÄLTER IHJÄL I AFRIKA OCH MÄNNISKOR I SVERIGE BOR PÅ GATAN

och inte ens afrikanska uteliggare tvingas sjunka så lågt som att köpa amd-processorer.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

och inte ens afrikanska uteliggare tvingas sjunka så lågt som att köpa amd-processorer.

Poäng.


   
SvaraCitera