Aviseringar
Rensa alla

Har bestämt mig


Ämnesstartare

isola:

Lycka till! Hur mår den lilla musen som blivit elakt behandlad av de andra?
Blir allt detta ej dyrt?

Hon mår bra! Hennes sår läker och just nu bor hon ensam men jag söker efter en kamrat till henne och har hittat en JÄTTEFIN hona som ska flytta in med henne om ett par veckor (de är ju flockdjur så man ska ej ha dem själv, men just nu kan jag inte ha henne med någon av de andra).

Nej, det blir inte speciellt dyrt då jag köper billiga burar (70kr kostar dem, och det är lagligt att ha 9st möss i en sådan men jag har max 3st) och så har jag en jättestor bur som det är lagligt att ha 22 möss i men jag har max 7st i den, den buren kostade 149kr. Fodret är också billigt efter som att jag gör deras mat själv av främst ekologiska fröer, frukter och grönsaker. Utöver det så får det sådan mat som vi äter exempelvis kött, pasta, grönsaker, bröd och så vidare. Det går ungefär 2st 55L toa-lätt säckar i månaden det är 300kr och då använder jag det till Algot också. Leksakerna som de har byter jag ut en gång i veckan och av hygienskäl så använder jag mig bara av saker som går att slänga, toarullar, äggkartonger, strimlade reklamblad, juiceförpackningar billiga korgar från ÖB osv. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

blum:

men somnar dom inte av gasen typ, och sen dör? låter inte så plågsamt?

De typ kvävs och kippar efter andan i någon minut innan de somnar och sedan dör.

blum:

Undrar eftersom vi var tvungna att avliva två dvärghamstrar nyligen. Jag är inte säker på hur pappa gjorde till slut, antingen slog han dem i bakhuvudet eller så högg han huvudet av dom med yxa 🙁 Obehagligt att döda små söta djur ju.

Hugga av huvudet går ju också fort och smärtfritt. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

. [smile]

Åh blir impad av hur du kan hushålla med pengar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

de ligger på rygg i handen och så svingar man dem hårt med huvudet/nacken mot någonting hårt, alt. slår dem i bakhuvudet med någonting hårt. [sad] Så kontrollerar man att de är helt döda.

....:,(

Men ja, reptiler måste väl också äta.
Det låter som en hemsk idé samtidigt som en fin idé. Jag kan inte bestämma mig.


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

De typ kvävs och kippar efter andan i någon minut innan de somnar och sedan dör.

Nu har jag aldrig själv avlivat smådjur, men jag har för mig att jag läst om att man brukar använda koldioxid. Då märker de aldrig ens av att de kvävs, utan de blir bara väldigt trötta -> somnar -> kvävs i sömnen. Så smärtlöst som det bara kan bli.

Kan vara värt att kolla upp. Känns om inte annat som väldigt mycket enklare att genomföra än att slå ihjäl dem.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Låter det som en bra idé?

Lycka till! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men ja, reptiler måste väl också äta.

Precis. Bättre att de äter möss som lever och dör bra än att de äter möss som både lever och dör dåligt.

Åtta:

Nu har jag aldrig själv avlivat smådjur, men jag har för mig att jag läst om att man brukar använda koldioxid. Då märker de aldrig ens av att de kvävs, utan de blir bara väldigt trötta -> somnar -> kvävs i sömnen. Så smärtlöst som det bara kan bli.

De har extrema mängder med möss i samma låda som koldioxiden släpps in i och då blir det en extremt onödig stress för dem. Dessutom föds mössen upp på lab-pellets (som inte alls är nyttigt för varken musen eller reptilen som ska äta den sen) och oftast under väldigt dåliga förhållanden. Så om man utfodrar sin reptil med mina möss så vet man ju att de är bättre näringsmässigt och att mössen har haft det bra innan.

envitkossa:

Lycka till! [smile]

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk när du fäst dig vid dem, så ska du avliva dem. [sad] Kommer du att klara det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

så är ju genetik i princip mitt största intresse.

tycker du ska börja plugga+forska genetik istället. sen kan du uppfinna en katt som ser ut exakt så:
<-------

så kan jag köpa den sen[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tänk när du fäst dig vid dem, så ska du avliva dem. [sad] Kommer du att klara det?

Kommer nog att bestämma redan från födseln vilka som ska avlivas och vilka som ska behållas, så jag inte fäster mig vid dem. Men ja, det kommer att bli jobbigt kommer nog gråta en skvätt också men... Reptilerna måste ju också ha mat och jag kan inte ha 9373709st möss, för då kan jag inte ha dem under bra förhållanden och det är viktigast för mig.

Så bor 4 av 5 just nu:

farbror gugge:

tycker du ska börja plugga+forska genetik istället. sen kan du uppfinna en katt som ser ut exakt så:

Pluggar redan genetik!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Pluggar redan genetik!

Går du i skola i Göteborg nu?
Så fint de bodde, mössen. Kan de ej ta sig ur lådan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Pluggar redan genetik!

oh kul <:')


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

De har extrema mängder med möss i samma låda som koldioxiden släpps in i och då blir det en extremt onödig stress för dem. Dessutom föds mössen upp på lab-pellets (som inte alls är nyttigt för varken musen eller reptilen som ska äta den sen) och oftast under väldigt dåliga förhållanden.

Menade ej att de möss som man köper som reptilmat haft det nice. Menar bara att koldioxidmetoden känns betydligt mycket trevligare för musen än att bli ihjälslagen, eftersom den somnar långt innan den ens känner av att den inte kan andas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Går du i skola i Göteborg nu?

I Uddevalla. [smile]

isola:

Så fint de bodde, mössen. Kan de ej ta sig ur lådan?

Nä, har tak över.

Åtta:

Menar bara att koldioxidmetoden känns betydligt mycket trevligare för musen än att bli ihjälslagen, eftersom den somnar långt innan den ens känner av att den inte kan andas.

Mja, tror ej att det är mer nice att vara megastressad och sedan dö än att bara ligga och gosa i handen och utan att hinna reagera dö. Dessutom så läggs pinkisar (små, nyfödda möss) ofta bara direkt in i frysen hos reptilmatsuppfödare, då dör de INTE trevligt. Det är ganska välkänt inom reptilvärden att djuraffärsmössen ej har det bra, så det är många som söker efter musuppfödare som är villiga att sälja avlivade åt dem. Jag tror att detta blir bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

I Uddevalla. [smile]

Distans?


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

tror ej att det är mer nice att vara megastressad och sedan dö än att bara ligga och gosa i handen och utan att hinna reagera dö.

Men du planerar väl inte att avliva massor av möss samtidigt? Då blir de ju inte stressade. Bara trötta och sedan döda.

Men men, jag skulle i alla fall inte gilla att behöva slå ihjäl möss. [sad]


   
SvaraCitera