Aviseringar
Rensa alla

Har butikspersonal rätt att inte sälja något om dom tror att köparen ska göra något olagligt/konstigt/dumt?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder.
Har butikspersonal rätt att inte sälja något om dom tror att köparen ska göra något olagligt/konstigt/dumt?
For example, Om en minderårig person går in på Ica och handlar en tändare, får personalen då vägra låta h-n köpa den (för att personen är under 18)? 

Eller om någon går in på Bauhaus och handlar rep, yxa och annat som hade kunnat passa in i en slaughterfilm?
Eller om någon köper massvis med sprayburkar och säger att h-n ska klottra på offentlig plats?

Har butikspersonal någon skyldighet att rapportera sånt? Eller är det tvärtom kränkande att inte få köpa vad man vill?


   
Citera

Jag skulle bli förvånad om de hade en sådan rättighet. Det vore kränkande att göra på det viset.
Undantaget vore om personen uttryckligen skulle säga att hen planerar ett brott.


   
SvaraCitera

Givetvis finns det inget som tvingar en att sälja sin produkt till en kund.


   
SvaraCitera

Ägaren av butiken hade inte brytt sig efter hen äger den men personalen som inte bryr sig om butiken får vinst eller förlust kan få för sig att neka dig det.


   
SvaraCitera
lok501

Ja, de har de. De får lagligt neka köp för att kassören inte gillar dig(fast det gör man ej om man vill dra in pengar)!

Vet att jag inte fick köpa airsoft med farsan pga att jag var med! Inte så kul för mig.

Hur så? Vad ska du köpa?


   
SvaraCitera

Är du under 18 kan en butik neka. Men det är väldigt mycket vad som är livsfarligt för barnen i tidningarna för stunden. energidrycker tex.

Mina egna erfarenheter från när jag lajvade och var under 18.
Vi fick inte under några omständigheter köpa tändare, för ungdomar sniffade gasen i dom. Men köpa lim till att göra våra vapen va lugnt.
Vi fick plötsligt inte köpa 2,25% cider som vi brukade, för ungdomar drack sig fulla på det. Handla t-sprit för att göra eld var fortfarande lugnt.
Det var strängt förbjudet för oss att köpa moraknivar. Men handla en yxa för att fixa ved var lugnt.


   
SvaraCitera

Ja butikerna får fortfarande bestämma sig för vad de vill och inte vill sälja även i den svenska sovjetstaten.
Det finns ingen naturrätt som stipulerar din tillgång till motorsågar eller vad det nu är du skulle vilja härja med.


   
SvaraCitera
Smilen

Man kan bli nekad om du ska ha det till något olagligt. Men gör man det snyggt så kan man ju nog inte bli nekad. 

Vad man ska ha saken till är ens privata sak. 


   
SvaraCitera