Aviseringar
Rensa alla

Har dom rätt..?


Ämnesstartare

Jag går nu sista året på gymnasiet, och på torsdagar har ingen i min klass några lektioner, vi är alltså lediga. Vi läste större delen utav våra kurser under år 1&2, så vi har det rätt "slappt" med kurser nu under trean.

Grejen är den att vi nu (imorgon) ska på studiebesök till universitetet, och dom tar närvaro. Dom har alltså gjort det till en obligatorisk dag för oss, och ingen vill ju precis riskera att bli av med studiebidraget. En hel dags frånvaro är ju rätt mycket.

Har dom rätt att "tvinga" oss till skolan trots att vi enligt schemat inte går i skolan på torsdagar?

Problemet när dom berättade det här är ju att många planerar sina torsdagar med träning, besök hos släktingar etc. istället för att ta ledigt en dag när vi har lektioner. Eller som jag, som jobbar 21-07 inatt och inte hittat någon som kan byta med mig.

Det är ju inte så svårt att pallra sig dit egentligen, men det är ju ganska tråkigt att många av oss förlorar på det.. jag är inte ensam om att jobba onsdagkvällar/torsdagar.


   
Citera


   
SvaraCitera

fel gör dem inget nej. möjligtvis ett moraliskt om ni inte får reda på det i tid.


   
SvaraCitera

Världen går inte under för att du missar en skoldag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du inte har extremt mycket frånvaro sen innan så gör det inget om du missar en dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En dags frånvaro är ju ingenting, om du inte redan ligger på gränsen för att missa bidraget. Det är väl snarare så att du missar en bra möjlighet att besöka universitetet om du skiter i att gå dit.


   
SvaraCitera

om du anmäler frånvaro kan dom inte ta studiebidraget tror jag,


   
SvaraCitera

Ja, de har rätt att ändra schemat. Lägga till, ta bort schemalagt skoltid osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De har rätt att göra så. Speciellt om de sagt till i tid.

Du kommer knappast mista studiebidraget pga en dags frånvaro.


   
SvaraCitera