Aviseringar
Rensa alla

Har du drabbats av skoltrötthet?


time
 time
Ämnesstartare

Jag tror att de flesta varit med om det någon gång - men för vissa kommer det tidigare, och för andra lite senare. Själv var jag som allra mest skoltrött i lågstadiet. Då berodde det på att jag inte kände mig tillräckligt stimulerad - allt var så enkelt att jag helt enkelt inte orkade (jag började skolan när jag var fem i USA men för att inte hamna i "fel åldersgrupp" fick jag helt enkelt börja om från ettan när vi flyttade till Finland - engelsklektionerna när vi skulle lära oss siffror och färger var skrattretande tortyr, typ).

Detta kom jag över genom att ta med mig lite mer utmanande böcker och uppgifter till skolan som jag fick lov att pyssla med. När jag gick i gymnasiet och blev skoltrött upplevde jag dock att jag inte kunde hitta ett enda hjälpmedel för att komma igenom känslan. 

skoltrott_62294684.jpg

Har du upplevt fenomenet, och hur hanterade du i så fall det? 


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.



   
Citera

time: Ja, som mest i högstadiet

och gymnasiet

fast var dt iofs i mellanstadiet också

aa från mellanstadiet till gymnasiet men som starkast i högstadiet. 


   
SvaraCitera

time: Ja, som mest i högstadiet

Högstadiet  var helt jäkla fruktansvärt.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

S3ON:

och gymnasiet 

Hur yttrade det sig och hur hanterade du det? 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Fingerprints:

Högstadiet  var helt jäkla fruktansvärt.

Samma fråga till dig! 


   
SvaraCitera

Kommer inte ihåg så mycket av högstadiet. Men gymnasiet var ett helvete ibland.


   
SvaraCitera

Jag hanterade det nog inte alls, det gick över av sig själv av miljöbytet till gymnasiet, behövde nog träffa nya människor och starta ett "nytt" liv. Det gjorde jag också och det var fint.
Sen förstod inte mina föräldrar att jag var skoltrött/livet-trött/deprimerad, de antog att jag var lat så då antog jag också att jag var lat och dålig. Ond cirkel.


   
SvaraCitera

e född skoltrött


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Fingerprints
Sen förstod inte mina föräldrar att jag var skoltrött/livet-trött/deprimerad, de antog att jag var lat så då antog jag också att jag var lat och dålig. Ond cirkel.

Vi borde prata mer om hur man kan jobba både mot skoltröttheten och för förståelsen för fenomenet, tycker jag. Tänker mig att du har ett så himla viktigt jobb som kommer väcka entusiasmen för att lära sig nya saker i tidig ålder Hjärta När jag får dem kommer de ju vara utslitna och lite hormonella fortfarande...


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Sedan högstadiet har det varit konstant låg stämning.


   
SvaraCitera
reben

vet ej

asså brände ut mig sj helt i gymnasiet blev sjuk så ja är det skoltrött? däremot älskade jag gymnasiet för va nån slags trygghet så inte så att jag ville sluta ..


   
SvaraCitera

time: Jag har aldrig varit skoltrött!

Bara körde på.


   
SvaraCitera

time:

Hur yttrade det sig och hur hanterade du det? 

gemenskapen, har alltid varit beroende av en gemenskap, och fanns ingen sådan, eller den fanns men jag var utanför rättare sagt. 

skolkade mkt pga dt

och fann till slut vår gemenskap, UM-familjen Rodnar


   
SvaraCitera

Ja, mest i högstadiet dock. Pga. trött på livet allmänt tror jag egentligen.


   
SvaraCitera

känner mig rätt skoltrött nu.
var iofs rätt skoltrött i typ trean (mellanstadiet) pga hade en så sjukt oskön lärare+blev tafsad på dagligen.
kanske borde röstat på mellanstadiet ist.


   
SvaraCitera