Aviseringar
Rensa alla

Har du fått ögonproblem pga mobilen?


Ämnesstartare

Fenomenet falsk närsynthet och ögonkramp har ökat kraftigt bland barn och unga, skriver SvD.

– De små telefonerna gör att barnen håller den alldeles för nära och då tvingas muskeln i ögat att jobba väldigt mycket. Då kan man få svårt att se på längre håll eftersom det blir en kramp i muskeln.

Har du känt av några ögonproblem av att du suttit för mycket med mobilen? Om ja, har du i så fall gjort något för att ändra situationen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Mja, har ett litet brytningsfel, tror ej telefonen har orsakat det dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

intressant..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej men datorskärm. Jag kom på att jag tydligen har haft ungefär 200% mer ljusstyrka än vad det normala är. Dessutom så ansträngde jag ögonen mer då det blev svårt att läsa text pga ljusstyrkan.

Handlat ny skärm sen dess+sänkte min förra. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

snarare karpaltunnelsyndrom eller vaddetheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nepp, inga problem....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har haft perfekt syn hela livet även om min mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och morfar har/hade glasögon. Haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har brytningsfel och är dessutom närsynt från födseln med det har inget med mobilen att göra. Använder dessutom mobilen väldigt sparsamt. Blir mest SKYPE. 

Blir däremot lätt trött i ögonen av att sitta och titta in i datorskärmen timma efter timma.


   
SvaraCitera

Jag kan få ont i ögonen om jag tittar på mobilen när jag är trött, typ innan jag ska gå och lägga mig, men jag tror det beror mer på att jag är trött och borde lägga mobilen så långt ifrån sängen som möjligt egentligen... haha! 


   
SvaraCitera