Aviseringar
Rensa alla

Har du fejkat sjukdagar?


Lounge

Har nog hänt någon gång.. Minns särskilt ett tillfälle då jag var ung och dum och hade rökt brajj på natten. Var fortfarande påverkad när jag kom till jobbet. Fick panik då jag jobbade på snabbmatsrestaurang och kunde ej komma ihåg beställningarna. Så sa efter någon timme att jag kände mig dålig. Något jag inte skulle gjort idag 😛


   
SvaraCitera
Lounge

Är också sådan som får dåligt samvete över det.. Eftersom det ofta innebär krångel för personalen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
Är också sådan som får dåligt samvete över det.. Eftersom det ofta innebär krångel för personalen

Nog det som skulle tära som mest på samvetet.. veta att antingen får dom leta efter någon annan som gör en sysslor den dagen eller så får ens kollegor göra ännu mer 🙁 

Jag hade nog även blivit fett paranoid och tro att dom vet att jag fejkat att jag är sjuk. Hade undvikit ögonkontakt dagen efter :S


   
SvaraCitera
Lounge

Fasiken:

Nog det som skulle tära som mest på samvetet.. veta att antingen får dom leta efter någon annan som gör en sysslor den dagen eller så får ens kollegor göra ännu mer 🙁 

Jag hade nog även blivit fett paranoid och tro att dom vet att jag fejkat att jag är sjuk. Hade undvikit ögonkontakt dagen efter :S

Ja precis.. Men sedan får jag dåligt samvete även när jag verkligen är sjuk haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä har jag varit i skick för det så har jag gjort det. Skolan vare annat med dock. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara så att ni vet, företagen räknar med att ni ska få dåligt samvete när ni blir sjuka och de uppmuntrar ofta det beteendet, just för att man ska arbeta mer och inte vara hemma eftersom de då måste betala för det. Mår ni dåligt och inte klarar av att arbeta, var hemma! Företaget är inte er vän, de utnyttjar er och ni utnyttjar de, det handlar om maktbalans och tro inget annat.  


   
SvaraCitera

Bara en gang som jag minns och det var min allra sista arbetsdag pa det foretaget. Jag hade 2 veckors semester att ta och de satte sig pa tvaren av ingen anledning alls och ville hellre betala ut all den semestern i pengar istallet for att ge mig den sista dagen som semester… sa jag sjukanmalde mig.

Far latt daligt samvete over sant dar dock sa har aldrig gjort det annars.


   
SvaraCitera

jag har skippat att ta mig till jobbet de dagar jag försovit mig, jag klarar inte av att komma försent, tycker att det är ca det värsta som finns

usch bara tanken Ledsen


   
SvaraCitera

Zymba: Ja, det har hänt några gånger.

eller jag var bakis de gångerna 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

självklart, en är väl intresserad av att vara människa emellanåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nej, aldrig.

Det är nog mer tvärtom. Min arbetsgivare har snarare "fått" dagar av mig, för egentligen ska man sjukskriva sig även om man blir sjuk när man är hemma på ledighet eller har semester - för att om man är sjuk så ska inte den intjänade vederlagsledigheten eller semesterdagarna dras - något jag slarvat med.

Kanske ska förtydliga: Är sjöman, jobbar 2 veckor och ledig 2, jobbar 10.6 timmar per dag för att "tjäna in" min ledighet (få full lön även på mina lediga veckor). Räcker detta förtydliggande eller behövs det mer info?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad innebär det?
att skita i jobbet för att en är "lat"
eller för att en har psykiska/känslomässiga besvär någon gång ibland och behöver vila men inte kan vara ärlig med det eftersom det inte räknas som sjukdom på samma sätt som det tydligt fysiska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har fö inte skolkat från arbete, bara jobbat för mycket jämfört med vad jag får tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl en tolkningsfråga om man vart i skick eller inte. Men då mitt yrke är såpass fysiskt påfrestande så räcker det att man mår lite dåligt för att stanna hemma.


   
SvaraCitera

Zymba: Ja, någon enstaka gång.

I skolan då jag redan har försovit mig och inser att det är bättre med en sjukanmälan är olovlig frånvaro. 


   
SvaraCitera