Aviseringar
Rensa alla

Har du mens eller?


Ämnesstartare

Många som inte i har mens (typ bara killar) i min klass frågar SÅ FORT man är lite irriterad eller riktigt arg om man har mens. Samma sak om man bråkar så kan de gå från "gå och lägg dig" eller "är du dum eller" till "har du mens".
Som om tjejer inte kan vara arga om vi inte har mens, blir så irriterad.

Någon som har en bra comeback eller två på kommentaren?


   
Citera
Ämnesetiketter

Men tjejer kan vara arga tack vare mens. De kanske försökte vara trevliga och ta hänsyn till dig? 


   
SvaraCitera

"ja, vill du smaka?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herkuled:
Men tjejer kan vara arga tack vare mens. De kanske försökte vara trevliga och ta hänsyn till dig? 

Visst kan man vara arg för att man har mens men det är inte pga den. I så fall pratar vi pms (som man har innan mensen) och det är inte så att jag som har pms kan gå runt och är jätteglad och plötsligt blir jättearg och vilja mörda nån. Om jag är lite irriterad på något när jag har pms blir jag skitförbannad, är jag lite ledsen så ligger jag och gråter osv, det förstärker känslorna typ alltså måste det vara något som triggar det.


   
SvaraCitera
time
 time

herkuled:
Men tjejer kan vara arga tack vare mens. De kanske försökte vara trevliga och ta hänsyn till dig? 

Men det är ju inte trevligt, det är oerhört förminskande. Det förutsätter att tjejer inte kan få ta plats genom att bli upprörda över saker och om de gör det så klappas man ner med "äh har du mens?". 

Har ingen bättre comeback än att de nog behöver googla lite om menscykeln innan de försöker sig på sådana kommentarer.


   
SvaraCitera

time:

Men det är ju inte trevligt, det är oerhört förminskande. Det förutsätter att tjejer inte kan få ta plats genom att bli upprörda över saker och om de gör det så klappas man ner med "äh har du mens?". 

Har ingen bättre comeback än att de nog behöver googla lite om menscykeln innan de försöker sig på sådana kommentarer.

Att ta plats genom att vara upprörd är ju dåligt, man borde ju ta plats igenom rationalitet och via tillåtelse från andra. Då kan det ju vara bra att säga till någon som är gnällig. Detta gäller för män också.


   
SvaraCitera
time
 time

herkuled: Att ta plats genom att vara upprörd är ju dåligt, men borde ta plats igenom rationalitet och vi tillåtelse från andra.

Jag menar att tjejer ska ha samma rätt att få vara upprörda som killar. Är ingen som frågar killar om de har mens eller inte om de är på dåligt humör. 


   
SvaraCitera

time:

Jag menar att tjejer ska ha samma rätt att få vara upprörda som killar. Är ingen som frågar killar om de har mens eller inte om de är på dåligt humör. 

Ingen borde ha rätt att vara upprörd då det är otrevligt för omgivningen och destruktivt för personen som är upprör. Sen om en kille är arg drar man den enkla "Har du damp eller?"


   
SvaraCitera
time
 time

herkuled:

Ingen borde ha rätt att vara upprörd då det är otrevligt för omgivningen och destruktivt för personen som är upprör. Sen om en kille är arg drar man den enkla "Har du damp eller?"

Alltså, människor kommer ha känslor och de har rätt att uttrycka dem oavsett om någon tycker att det är jobbigt att någon är upprörd. Det stämmer inte alls att det bara är negativt att vara upprörd, tvärtom är det väldigt viktigt att få gå igenom sitt känslospektra, ingenting gott har någonsin kommit av att stänga in alla känslor.


   
SvaraCitera

Kuk kommentaret fungerar alltid. Tumme upp


   
SvaraCitera

time:

Alltså, människor kommer ha känslor och de har rätt att uttrycka dem oavsett om någon tycker att det är jobbigt att någon är upprörd. Det stämmer inte alls att det bara är negativt att vara upprörd, tvärtom är det väldigt viktigt att få gå igenom sitt känslospektra, ingenting gott har någonsin kommit av att stänga in alla känslor.

Det finns flera tillfällen då upprördhet bara har varit ivägen och förstört för alla andra. Att stänga in sina känslor hade varit bra i olika situationer då den mänskliga faktorn och hatkänslor manifisterar sig i mord och olika katastrofer.


   
SvaraCitera
mynona

herkuled:
Men tjejer kan vara arga tack vare mens. De kanske försökte vara trevliga och ta hänsyn till dig? 

Men på grund av den tar ingen ens ilska på allvar, och ibland kan man vara arg av en orsak som kan behöva bemötas och tas på allvar. Om ens ilska alltid viftas bort för att man kan ha mens då blir man aldrig tagen på allvar om man säger varför man är arg över något och en massa problem kan lämnas olösta. 

Det är klart att det är otrevligt när folk är arga och idealt så bör alla försöka behärska sig och i stället lugnt och sansat tala om det är något de är upprörda över, förstås, men även om folk inte alltid klarar att tala om det på ett bra sätt, så kan de ju ibland handla om provokation och sista-droppen-scenarios. 


   
SvaraCitera

mynona:

Men på grund av den tar ingen ens ilska på allvar, och ibland kan man vara arg av en orsak som kan behöva bemötas och tas på allvar. Om ens ilska alltid viftas bort för att man kan ha mens då blir man aldrig tagen på allvar om man säger varför man är arg över något och en massa problem kan lämnas olösta. 

Det är klart att det är otrevligt när folk är arga och idealt så bör alla försöka behärska sig och i stället lugnt och sansat tala om det är något de är upprörda över, förstås, men även om folk inte alltid klarar att tala om det på ett bra sätt, så kan de ju ibland handla om provokation och sista-droppen-scenarios. 

Så ditt argument är att kvinnors ilska inte tas på allvar när de har ett problem?


   
SvaraCitera
time
 time

herkuled:

Så ditt argument är att kvinnors ilska inte tas på allvar när de har ett problem?

Inte när de blir bemötta med "har du mens eller", nej. 


   
SvaraCitera

time:

Inte när de blir bemötta med "har du mens eller", nej. 

Hon kan ju faktiskt ha blåst upp ett problem till orimliga proportioner. "Har du pms" hade dock varit ett bättre uttryck.


   
SvaraCitera