Aviseringar
Rensa alla

Har du någon hörselskada?


Ämnesstartare

Jag har en grav hörselskada, använder teckenspråk och hörapparater på båda öronen.

Känner du någon som kan teckenspråk eller har någon hörselnedsättning? 


   
Citera

jag kan svensk teckenspråk men har ingen hörselskada. när jag var ung kunde jag inte tala utan hade en sk talstörning så jag fick lära mig teckenspråk.

jag kan det grundläggande det är ganska komplex och jag hade svårt att lära mig språket.


   
SvaraCitera

Tack vare jobben på dagis och skola, har jag fått sämre hörsel på båda öronen. Har en polare som har ännu sämre, men han får skylla sig själv med så hög musik som han spelar.


   
SvaraCitera
penja

Jag hör ganska dåligt, dock inte på det viset att hörapparat skulle  hjälpa. jag får vätska innanför trumhinnorna, vilket resulterar i att allt blir dovt och som ett nästan ständigt lock för öronen. 

Min mamma är i grunden audionom, men jobbar nu med att föreskriva hjälpmedel för hörselskadade, och även dövblinda. Dessutom är hon med och annordnar diverse projekt på samma tema. Hon har läst tecken som stöd, men kag kan inget teckenspråk alls. Det behöver jag inte kunna.


   
SvaraCitera

Volvo4life:
Tack vare jobben på dagis och skola, har jag fått sämre hörsel på båda öronen. Har en polare som har ännu sämre, men han får skylla sig själv med så hög musik som han spelar.

är det så illa arbetsmiljö? fan låter förjävligt


   
SvaraCitera

LiberalWarrioe:

är det så illa arbetsmiljö? fan låter förjävligt

Japp, ingen höjdare. Böt arbetsställe, för att slippa ungen som hade som typ fetish för att skrika mig rätt i öronen. Men då var det ju lite sent för det, liksom.


   
SvaraCitera

Japp, hörde tillräckligt dåligt för att slippa lumpen i alla fall. Normalt sett har jag inget problem med det, men när det är mycket bakgrundsljud har jag svårt att höra vad folk säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ville göra lumpen, men får inte det eftersom jag är hörselskadad. suck.. Sen så får man inte heller bli polis, brandman, pilot o.s.v. It sucks!

Men visst jag förstår varför men det är så kränkande. Det finns en pilot, Johan Hammarström, han var den första hörselskadade personen som flög jorden runt.


   
SvaraCitera

Faylinn: Jag ville göra lumpen, men får inte det eftersom jag är hörselskadad. suck.. Sen så får man inte heller bli polis, brandman, pilot o.s.v. It sucks!

vad är det som är kränkande? det är högre risk om en hörselskadad arbetar med de yrkena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:

vad är det som är kränkande? det är högre risk om en hörselskadad arbetar med de yrkena.

Jo, det är sant. 


   
SvaraCitera

Har tinnitus men det är väl inte direkt något som räknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
Har tinnitus men det är väl inte direkt något som räknas.

Det är en form av hörselskada ^^'


   
SvaraCitera

Faylinn: Men visst jag förstår varför men det är så kränkande.

Hur kan du förstå varför och samtidigt tycka det är kränkande?

OnT: Kan ibland ha svårt att höra vad folk säger om det är mycket ljud runt omkring. Men annars så har jag väl normal hörsel skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Faylinn:

Det är en form av hörselskada ^^'

Jo men inte direkt någon hard core sådan

känns lite väl lättmjölk för denna tråd liksom

har dessutom haft det sedan jag var typ 7 så tänker inte ens på det.


   
SvaraCitera

Jag har dålig hörsel, antagligen pga att mina trumhinnor spricker varje gång jag flyger. Usch.

Jag kan lite teckenkommunikation (obs, inte teckenspråk) då vi använde det som hjälpmedel på en förskola jag arbetade på. Ska gå en kurs i det när jag pluggat klart, så himla intressant och kul att kunna.


   
SvaraCitera