Aviseringar
Rensa alla

Har du någonsin blivit skimmad?


Ämnesstartare

Enkel fråga. Ni som blivit det får gärna skriva på hur mycket.

Själv har jag sluppit. Jag tänkte mig denna poll då jag över åren hört om folk som blivit hackade, som blivit av med wow-konton och mail-konton, och som även blivit skimmade. Jag har sluppit allt sådant.

Jag har både vänner och arbetskamrater som blivit skimmade. Summan är allt från några hundra till flera tusen bland dom jag pratat med.

ÄNDRAT 2011-07-20 18:59


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Storchen84:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

hoppas inte[blush]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)

Fick i alla fall ersättning den gången, numera är det väl betydligt svårare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

numera är det väl betydligt svårare?

Jag vet inte, det verkar som att det är svårare ju mindre summa man blir av med[shake]Den som blev av med 300 fick ingen ersättning, dom som har blivit av med flera tusen har alltid fått ersättning[shake]Borde det inte vara typ... tvärtom?[confused]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Borde det inte vara typ... tvärtom?

varför


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blev det förra sommaren. Någon hade handlat på mitt kort i USA. Jag kom hem från USA månaden innan. Beloppet var på 250 kr och det var i någon jävla videobutik. Polisanmälda, fick ett nytt kort och pengarna tillbaka.

Varför måste man använda kort för att använda pengar på kontot? Varför inte fixa ett användarnamn + lösenord?
typ ens email adress eller något, sen någon lösenord. Eller på andra sätt, typ att man loggar in på banken med ens fingeravtryck, sen behöver man inte något lösenord utan får tillgång till kontot direkt där man kan ta ut pengar. Så löjligt med kort.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Den som blev av med 300 fick ingen ersättning, dom som har blivit av med flera tusen har alltid fått ersättning

Jag blev av med 500 spänn och då fick jag tillbaka det väldigt fort, men det är ett par år sedan.

Storchen84:

Borde det inte vara typ... tvärtom?

Eller hur, men samtidigt. Att bli av med 300 kr är kanske överkomligt och du svälter inte ihjäl (förhoppningsvis), men att bli av med 3000 kr svider nog och lär påverka ekonomin mycket den månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Att bli av med 300 kr är kanske överkomligt och du svälter inte ihjäl

Om man är student som personen i fråga var så räknas ju varenda krona. Detta hände... förra året har jag för mig. Eller om det var två år sedan kanske... Så då kanske det stämmer det du säger om att det rent allmänt blivit svårare att få ersättning.

Vattuman:

yp ens email adress eller något, sen någon lösenord

Detta låter väldigt unsafe. Litar hellre på kortet.

Vattuman:

typ att man loggar in på banken med ens fingeravtryck

Detta låter bäst.

Sen verkar i alla fall visa (vet inte hur det är med andra kort) ha gjort nåt bra, för när jag än ska betala på internet måste jag knappa in ett extra eget lösenord, det räcker inte bara med kortnr sedan ett tag tillbaka.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Om man är student som personen i fråga var så räknas ju varenda krona

Jag vet, har själv nyss studerat, men du förstår definitionen antar jag. Skulle ändå tycka att det var värre att bli av med 3000 kr och inte få dem tillbaka.

Storchen84:

kanske det stämmer det du säger om att det rent allmänt blivit svårare att få ersättning

Förmodligen för att det har utnyttjats av några få. Självklart måste alla stackare kollektivt straffas med de få som skimmat "sig själva" (tex genom att låna ut kortet till någon som tar ut pengar och sedan anmäla det som stulet och begära ersättning)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Har du blivit skimmad?

Ja. (Du röstade på detta alternativ)
50.0% (3 st)

Jag tar stora risker [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha nä.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

men du förstår definitionen antar jag

På sätt o vis, själv tycker jag dock fortfarande det är värre om man är student och får... jag har glömt hur mycket man får i månaden o bli av med 300 jämfört med om man jobbar o får ut 15-25 000 i månaden efter skatt o blir av med 3000.


   
SvaraCitera

Storchen84:

På sätt o vis, själv tycker jag dock fortfarande det är värre om man är student och får... jag har glömt hur mycket man får i månaden o bli av med 300 jämfört med om man jobbar o får ut 15-25 000 i månaden efter skatt o blir av med 3000.

Jag tycker att alla borde få ersättning för skimmning helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Jag tycker att alla borde få ersättning för skimmning helt enkelt.

Jag håller med. Eller ja, alla utom dom som utnyttjar det, fast det var ju underförstått... ändå kunde jag inte stå emot att påpeka det[blush]


   
SvaraCitera

Storchen84:

ändå kunde jag inte stå emot att påpeka det

du är så impulsiv av dig[blush]


   
SvaraCitera