Aviseringar
Rensa alla

Har du någonsin sett en film som gjort avtryck hos dig?


Ämnesstartare

Alla kommer vi då och då över en film som påverkar oss på de ena eller andra sättet. I vissa fall blir vi hänförda till tårar, eller om man råkar ha sett på en skräckis kanske man lämnas vettskrämd med otäcka mardrömmar. Finns det någon film som har satt avtryck på dig och vad var det i så fall med den som påverkade dig? Gav den dig någon ny insikt eller kanske var den så bra att det skapade ett starkt filmintresse?

Jag minns när jag satt på engelskalektion i sjätte klass, då vi som en del av kursplanen skulle se en film. Filmen som valdes var Remember the Titans. Den handlar i grund och botten om kampen mot rasism och hur man kommer över och accepterar varandras olikheter. Jag blev rörd ganska djupt av filmens teams spirit och allmänna kämparglöd samt känsla för att göra det som är rätt. Den uppmärksammade mig på orättvisor och var ett av startskotten till mitt tänkande. På så vis har den i någon mån hjälpt att forma mig till vem jag är idag.


   
Citera
Ämnesstartare

Cannibal Holocaust är nog den film som påverkat mig mest.
Först genom den chock, som sig bör, men även de fantastiska kontrasterna mellan vad som händer och tonen det förmedlas genom.

Kombinationen av Ruggero Deodato's visuella skamlöshet och den realistiska tolkningen av ett skräckfilmsscenario inte menat som underhållning och Riz Ortolani's musikaliska förstärkning av effekten har inspirerat mig kreativt att skapa en form av våldsam harmoni, där verkligheten blir vacker trots allt ofattbart som händer osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.imdb.com/title/tt1503769/
Första filmen som gjorde att jag tänkte till lite om världen osv på allvar.


   
SvaraCitera

Vanilla Sky. Ser den skitofta.

fight club är nummer två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppades allt att fler UM:are hade påverkas av kulturella inslag i världen.


   
SvaraCitera

Jag brukar leva i en parallellvärd där jag är mafioso efter att ha sett på film som handlat om organiserad brottslighet. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju i princip alla mina favoritfilmer då. Växte till exempel upp med Lejonkungen som verkligen förgyllde min barndom.

Schindler's List blev en omedelbar favorit då jag såg den i skolan under högstadiet, borde vara svårt att inte påverkas emotionellt av den filmen. Kan slå ett slag för The Great Dictator också som innehåller detta tal.


   
SvaraCitera

American history x är fin [smile]


   
SvaraCitera