Aviseringar
Rensa alla

har hängt upp mig på en massa saker....


Ämnesstartare

i mitt liv. Tänker för mycket, och det jag tänker på är inga kul saker. Handlar alltid om hur framtiden kmr se ut, varför det gick si och så, varför det är så och så, tycker folk jag är konstig/om mig övh, har jag få vänner, varför då osv. Har fastnat i en ond cirkel där jag börjat tänka på massor av onödigt skit när jag inte tänker på annat, och allt detta gör mig orolig och stressad. Har fått svårare att sova än förut, fast det räcker till men ändå. Hade så här ett tag(minus typ sömnprobs, eller så kmr jag inte ihåg) när jag var typ 10 bast. Började gråta vid random tillfällen och mådde piss, stressad utan anledning osv. Gick dock över efter ett par veckor om jag kommer ihåg dt rätt.
Men, vad gör man? Är det något jag bör vänta ut?
Har vart lite halvt så här sen terminens början(januari), men har klarat mig större delen av veckorna. Fast har blivit värre den senaste veckan.
What to do? Ska man snacka med ngn? Känner mig lost.

Lite mer info i dold text för er som pallar läsa =P
Dold text: Först började det med att jag fick lite svårare att sova än vanligt(dock efter lov, så normalt men ändå). Då blev jag orolig för det, och nu har detta mynnat ut i att jag är orolig för massa annat skit och känner stress pga det. Det enda leder till det andra som leder till det, ni fattar. Ond cirkel, bajs bajs bajsigt åkk zå widare. När man ligger där i sängen börjar man tänka på detta, och ibland blir jag svettig/hjärtat slår fortare osv och då tar det lite tid att somna. Visst, sömnen räcker men är ändå jobbigt. Innan jullovet skulle jag gissa på att jag kunde få kanske 7-8h timmar vilket jag trivdes med, nu är det typ 6-7h. Som sagt räcker det, but still.

Det jobbigaste är dock att bli orolig/stressad vid dessa ofrivilliga tillfällen när man inte gör/tänker på ngt. Blivit värre på senaste tiden(venne vrf) och känner ofta att jag har "stressmage", hungrig även fast jag ätit och att jag får dra "djupa suckar" fast så har dt vart ett bra tag. Har utan synlig anledning börjat gråta ett par ggr de senaste månaderna.


   
Citera

HEFFAKLUMP1:

Ska man snacka med ngn?

låter vettigt.


   
SvaraCitera

Det här kanske inte är svar på din fråga, men jag brukar dra ett tarotkort eller en runa då och då! [smile]
Det är mitt sätt att försöka få svar på frågor jag grubblar över, det kan också vara ett sätt att avleda tankarna som bara går runt runt.

Om man ska hålla på med tarot och runor finns det många gratissidor på nätet man kan gå in på, eller köpa en kortlek i någon New Age-affär. Kanske ett provocerande tips om du inte är intresserad av andliga saker, men det kan vara en sorts själv-utveckling om man inte pallar prata med någon.
Prova att göra avslappningsövningar, att andas djupt från magen är jävligt bra. Gå ut och promenera. Lyssna på avkopplande musik.

Men det optimala är ändå att ha någon att prata med, ventilera vad man tänker på på ett odramatiskt sätt. Ringa en vän? Fika med en vän? [smile]


   
SvaraCitera

prata med någon om det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla tips!
har börjat bli bättre bara genom att tänka lite positivare. Innan prov har det väl varit lite dåligt, men det går runt.
men iaf, om man nu ska snacka med någon, vem? då menar jag typ allmänt och inte specifikt om något. Är kuratorn på skolan ngt? känns typ pinsamt att gå dit lr ngt. Som man har något psykiskt konstigt att dölja.


   
SvaraCitera

HEFFAKLUMP1:

Är kuratorn på skolan ngt? känns typ pinsamt att gå dit lr ngt. Som man har något psykiskt konstigt att dölja.

Håller med.. har aldrig vågat gå till nån kurator/psykolog för det känns ändå inte som de kommer kunna hjälpa mig..


   
SvaraCitera

HEFFAKLUMP1:

Är kuratorn på skolan ngt? känns typ pinsamt att gå dit lr ngt.

Gå dit innan det blir allvarligare än vad det är nu, det är lättare att bli frisk ifrån depression och ångest i början när det är nytt.


   
SvaraCitera