Aviseringar
Rensa alla

Har hon rätt att läsa mina mail?


Ämnesstartare

Jag hade loggat in på min skolmejl via min mammas ipad och självklart öppnar hon mejlen och läser, och blir typ misstänksam när hon ser att en kille har delat en berättelse om "kärlek och hat" till mig, så jag förklarar att det är en skoluppgift att skriva en kärlek/vänskaps novell och att man ska ge respons. Hursomhelst tycker jag att det är jävligt orespektlöst att läsa någon annans mejl oavsett om det är ens barn eller en främling. Har hon rätt att läsa mina mejl/brev utan min tillåtelse? 


   
Citera

Ymellon:
Jag hade loggat in på min skolmejl via min mammas ipad och självklart öppnar hon mejlen och läser, och blir typ misstänksam när hon ser att en kille har delat en berättelse om "kärlek och hat" till mig, så jag förklarar att det är en skoluppgift att skriva en kärlek/vänskaps novell och att man ska ge respons. Hursomhelst tycker jag att det är jävligt orespektlöst att läsa någon annans mejl oavsett om det är ens barn eller en främling. Har hon rätt att läsa mina mejl/brev utan min tillåtelse? 

Man tycker att hon kan fråga först. Men rätt att läsa mailen har hon nog ty jag tror inte att du är myndig? Och det är dessutom hennes ipad.

Säg till henne på ett vuxet sätt att du önskar hon frågar först i framtiden, ty hon borde föregå med ett gott exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Man tycker att hon kan fråga först. Men rätt att läsa mailen har hon nog ty jag tror inte att du är myndig? Och det är dessutom hennes ipad.

Säg till henne på ett vuxet sätt att du önskar hon frågar först i framtiden, ty hon borde föregå med ett gott exempel.

Ja, och nej jag är inte myndig precis som du trodde. Men enligt brottsbalken står det om post och tele hemlighet och sånt, att man inte får öppna någon annans mejl. Inte för att jag tänker anmäla min mamma men det hon gör är väl fortfarande olagligt ? Eller gäller denna lag inte mellan föräldrar vars barn inte är myndiga?


   
SvaraCitera

Ymellon: orespektlöst

Rullar ögonen

Ymellon: Har hon rätt att läsa mina mejl/brev utan min tillåtelse?

Om du är omyndig skulle jag tro det, men det är fortfarande allmänt hyfs att fråga först.


   
SvaraCitera

tycker jag väl endå inte


   
SvaraCitera

tänk om du har super hemlig barn porr där man vill ju inte att ens föräldrar ska se det Blink


   
SvaraCitera

''Jag hade loggat in på min skolmejl via min mammas ipad '

Det är ju hennes Ipad och egendom så räkna med då isf att hon läser dina mejl . I vissa fall är det bra om föräldrar har lite koll också 😛 


   
SvaraCitera

Ymellon: Ja, och nej jag är inte myndig precis som du trodde. Men enligt brottsbalken står det om post och tele hemlighet och sånt, att man inte får öppna någon annans mejl. Inte för att jag tänker anmäla min mamma men det hon gör är väl fortfarande olagligt ? Eller gäller denna lag inte mellan föräldrar vars barn inte är myndiga?

Som omyndig har dina föräldrar rätt till det mesta, jag har dock inte 100 koll på lagen i just det fallet. Det är dock inte viktigt, utan tala med din käre mor om hur du vill att hon skall hantera din mail i framtiden.

Om du lägger fram vad du känner på ett vettigt och vuxet sätt så finns det inte mycket hon kan säga utan verka som en barnrumpa själv. Så be henne bara på ett fint sätt att fråga först.


   
SvaraCitera

Vore roligt om du hade anmält din mamma för att hon hade läst dina skolmejl Blink
Men som många andra säkert tycker; det är jävligt respektlöst att läsa någon annans mejl. Dock var det där din skolmejl, men man gör inte så. Om det är olagligt eller inte har jag nollkoll på men skulle kunna tänka mig att juridiskt sett så har hon rätt att läsa sålänge hon är din vårdnadshavare. 


   
SvaraCitera

Helt seriöst, det är emot mänskliga rättigheterna att öppna andras post mot derad vilja, borde vara samma med mejl


   
SvaraCitera
time
 time

Hm. Nej.

Carolineelisabeth95:
Helt seriöst, det är emot mänskliga rättigheterna att öppna andras post mot derad vilja


   
SvaraCitera

Carolineelisabeth95:
Helt seriöst, det är emot mänskliga rättigheterna att öppna andras post mot derad vilja, borde vara samma med mejl

Tror inte det.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Tror inte det.

time:
Hm. Nej.

Det är iallafall ett barns rättighet 
Bris.se:

"Artikel 16 handlar om att barnet har rätt till privatliv.
Det kan till exempel vara att föräldrar inte ska
läsa sina barns brev och dagböcker.
Det kan också vara att barnet ska kunna stänga en dörr
och få vara i fred när det går på toaletten i skolan. "


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Nej det har hon inte rätt att göra. 
Det där var ett övertramp. 


   
SvaraCitera