Aviseringar
Rensa alla

Har hon rätt?


Ämnesstartare

Konsensus. Häftigt [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ska man låta bli att berömma folks utseenden? Och speciellt barns?

ja, speciellt barns.
de behöver inte höra att de är fina för att vara lyckliga.
redan från födseln matas en ju med vikten av att vara vacker. och vad ger det? enbart ångest i min mening.
det är ett förtryck, främst mot flickor som så klart får höra extra mycket hur viktigt det är att vara fin och söt och rätt klädd.
jag träffar små barn, alltså ungar som knappt fyllt två, dagligen. de vet redan precis vad som gäller. de håller fram sin tröja varenda morgon och väntar på en komplimang från min sida.
från vilka har de lärt sig det tro? jo, från vuxna.

passaro:

för mycket fritid

nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jg försöker att inte ge komplimanger baserade på utseende till barn. På praktiken blir det tydligt hur svårt det är, eftersom jag är van vid att säga det, och pedagogerna använder sådana komplimanger hela tiden. Det finns ju en massa andra saker att säga istället.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum X/Klotter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker "feminism" låter otroligt icke jämställt.. När är ett namnbyte på sin plats? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag tycker "feminism" låter otroligt icke jämställt.. När är ett namnbyte på sin plats?

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker hon är konstig och känner mig ej bekväm m att läsa såna bloggar osm uttrycker såna åsikter som begränser folx frihet bara för att d ska va 'jämställt' och så naturligt som möjligt

fuck u dubbelmoralister!!!


   
SvaraCitera
KSENIA

hon kanske inte gillar snyggkomplimangerna hon får pga vet att det är lögn...

tråkigt att det ännu en gång är ett flickproblem (lr ja "problem") som påvisas vara det dåliga. varför inte inkludera pojkar i att också kunna vara fina istället för att ingen ska vara fin? problemet ligger väl snarare i att barn behöver få uppleva att det är ok att tycka att även sådant som är normbrytande är fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

varför?

Därför.. Hör du inte på namnet? Jag tycker det låter som att kvinnor skall ha det mycket bättre..

Förr i tiden kan detta möjligtvis haft ett syfte, då det var väldigt icke jämställt och männens behov var i fokus.. Men idag, idag är det en självklarhet som isola tidigare skrev.

Vi bör döpa om det till något mer jämställt.. Eh, människism! [y]

Vi skall inte se skillnad på kön, människor är människor!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Därför.. Hör du inte på namnet? Jag tycker det låter som att kvinnor skall ha det mycket bättre.. Förr i tiden kan detta möjligtvis haft ett syfte, då det var väldigt icke jämställt och männens behov var i fokus.. Men idag, idag är det en självklarhet som isola tidigare skrev. Vi bör döpa om det till något mer jämställt.. Eh, människism! Vi skall inte se skillnad på kön, människor är människor!

Det heter ju feminism för att det för början endast var kvinnor som slogs för sina rättigheter, och rörelsen vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. Kvinnor har det fortfarande sämre än män, är du rädd att männen ska förlora all sin makt eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte att någon helt kan bortse från att göra en bedömning baserat på utseende. Till och med blinda gör det ju. om än inte okulärt. Vilken handling som följer av bedömningen, det är en fråga om fostran och intresse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

tråkigt att det ännu en gång är ett flickproblem (lr ja "problem") som påvisas vara det dåliga. varför inte inkludera pojkar i att också kunna vara fina istället för att ingen ska vara fin?

*nickar instämmande*


   
SvaraCitera

Är uppfostrad till att tycka att det är viktigare att vara smart än att vara snygg, trots detta fick jag komplimanger av mina föräldrar/andra när de tyckte jag var fin.

Det är inget fel på komplimanger, om de gör någon glad är det väl bara bra. Jag tycker inte att man måste sluta ge barn komplimanger för deras utseende, men föräldrar kan lägga mer vikt vid att uppfostra sina barn till att värdera intelligens/andra egenskaper högre än utseende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

jag tycker hon är konstig och känner mig ej bekväm m att läsa såna bloggar osm uttrycker såna åsikter som begränser folx frihet bara för att d ska va 'jämställt' och så naturligt som möjligt

Det begränsar friheten att inte få klä av sig naken på bussen eller behöva städa sitt språk framför barn också. Gör det någon skillnad så tycker jag absolut att man ska anamma det.

KSENIA:

. varför inte inkludera pojkar i att också kunna vara fina istället för att ingen ska vara fin? problemet ligger väl snarare i att barn behöver få uppleva att det är ok att tycka att även sådant som är normbrytande är fint.

Så att de också kan bli utseendefxerade?

S3ON:

Vi skall inte se skillnad på kön, människor är människor!

Så är det, men ändå får männen favörer kvinnor inte får.

glöm:

. de håller fram sin tröja varenda morgon och väntar på en komplimang från min sida.
från vilka har de lärt sig det tro? jo, från vuxna.

De tycker ju själva att de är fina också. Och det är trevligt och fint med komplimanger. Dock blir det fel när man måste ha dem för att känna sig fin. Jag ska kunna känna mig fin utan att du talar om för mig att jag är det och på så sätt validerar min känsla för mig själv.


   
SvaraCitera

det är ju ganska välkänt att kvinnor överlag lägger mer tid och pengar på sitt utseende än vad killar gör. det är min uppfattning iallafall. det kan ju tänkas naturligt att man väljer att kommentera det och säga "vad fin du är" för att visa att man diggar ansträngningen. det är ju ingen ursäkt för beteendet och det finns ju många fall där det är rent strukturellt och undermedvetet att tjejer ska vara "fina" och killar "duktiga". men, ja, har iallafall försökt förklara hur jag brukar använda det.


   
SvaraCitera