Aviseringar
Rensa alla

Har jag ADHD?


Ämnesstartare

Okej hittade inget passande forum för detta.

De senaste åren har jag inte känt igen mig själv riktigt.
Jag har alltid vart energisk ända sedan jag föddes men i årskurs 7 fick jag plötsligt enorma koncentrationssvårigheter jag kan bli sur för världens minsta sak, jag har tom gått på mina bästa vänner ibland när dom sagt en lite småelak sak, jag är alltid hyperaktiv kan aldrig sitta stilla en längre period och har ett sjukt temperament. mina vänner börjar bli rädda för mig och när jag är som argast vet jag inte vad jag ska ta mig till idag sparkade jag sönder vår stora spegel i hallen.
jag är galet impulsiv och har vart det hela mitt liv.
Det kan vara allt från att dra ut med båten till att försöka hoppa på ett tåg till Stockholm för att jag bara ville ha nya äventyr för livet var allt för stilla i lilla Göteborg.
Häromdagen tvingade jag tex mina vänner att åka till Ulricehamn samma dag som jag kom på det .
Jag avbryter alltid mina vänner för att komma in med värre historier i deras samtal om något som hänt. Och kan vara riktigt jävla aggressiv mot dem som är kaxig mot mig.

Och detta har faktiskt skapat problem för mig, inte minst i skolan då mina betyg sjunker pga mina koncentrationssvårigheter, och att jag ofta hamnar i bråk med andra. Jag har också haft ångest genom åren.

Så därför undrar jag om detta faktiskt kan vara adhd jag har, för jag googlade lite och fick upp jätte mycket symptom som stämmer in på mig. Är det någon med adhd som känner igen sig? Vad ska jag göra?

Jag är 15 år gammal


   
Citera
Kviq
 Kviq

Tycker att du ska prata med någon och få en riktig diagnos, behöver ej vara ADHD. Finns annat liknande. Finns fina piller att ta mot det mesta, läkare/psykolog vet nog.


   
SvaraCitera

erini:

Så därför undrar jag om detta faktiskt kan vara adhd jag har

Visst. Klart det kan vara ADHD. Kan vara Depression och annat med.
Och därför kommer vi till:

erini:

Vad ska jag göra?

Tala med ett proffs [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det kan vara adhd du har, men det kan lika gärna vara någonting annat. Man säger att adhd ska ge tydliga symtom före 7 års ålder, men många av de symtom som tjejer uppvisar visar sig först senare. Därför är denna åldersbestämmelse ett problem vid diagnostisering av tjejer med ADHD.

Det du ska göra om du upplever detta som ett problem är att söka dig till psykiatrin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det du ska göra om du upplever detta som ett problem är att söka dig till psykiatrin.

FreeWay89:

Tala med ett proffs [y]

Vore kanske det smartaste i denna situationen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är inte utbildade psykiatriker och kan knappast berätta för dig vilka diagnoser du har eller inte har utifrån en problembeskrivning på internet.

Har du så pass dålig impulskontroll och så pass stora koncentrationssvårigheter som du beskriver så borde du kontakta BUP. De kan sätta en diagnos om du nu skulle uppfylla kriterierna för någon och hjälpa dig med problemen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vi är inte utbildade psykiatriker och kan knappast berätta för dig vilka diagnoser du har eller inte har utifrån en problembeskrivning på internet.

Jag frågade om någon med en diagnosen adhd eller någon annan diagnos kände igen sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erini:

Jag frågade om någon med en diagnosen adhd eller någon annan diagnos kände igen sig.

Ja, jag läste ditt inlägg.


   
SvaraCitera
Tyrael

mediakatt:

Vi är inte utbildade psykiatriker och kan knappast berätta för dig vilka diagnoser du har eller inte har utifrån en problembeskrivning på internet.

Det är så extremt löjligt när folk snackar på forum som att de vet hur alla andra är, fel. Sluta generalisera andra och säg istället: JAG är inte en utbildad psykiatriker. Förstår du vad jag menar? Nej, jag säger inte att någon annan här är det, men det skulle kunna vara så - alltså är ditt påstående FEL.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Det är så extremt löjligt när folk snackar på forum som att de vet hur alla andra är, fel. Sluta generalisera andra och säg istället: JAG är inte en utbildad psykiatriker. Förstår du vad jag menar? Nej, jag säger inte att någon annan här är det, men det skulle kunna vara så - alltså är

Ofta någon som är Ungdom ens hunnit utbilda sig till psykiatriker [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

men det skulle kunna vara så

Skulle också kunna vara så att jag vet vilken utbildning samtliga medlemmar på sidan har. Kritiserar du folk för att göra antaganden som kan vara felaktiga så kanske inte din kritik borde grunda sig i ett antagande som kan vara felaktigt.

Tyrael:

men det skulle kunna vara så - alltså är ditt påstående FEL.

Vet du ens vad fel betyder? Fel=inkorrekt. Fel≠skulle kunna vara inkorrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppsök BUP/vuxenpsyk. Vi kan ej diagnostisera dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske det, här finns inga experter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erini:

Jag är 15 år gammal

Begreppet du letar efter brukar inofficiellt kallas för "dum fjortis". You'll get over it.


   
SvaraCitera