Aviseringar
Rensa alla

Har jag aspergers?


Ämnesstartare

Jag har pratat med många läkare och nu säger de att jag har "kan ha aspberger". När jag kom hem efter senaste mötet gjorde jag ett test på internet för aspbergers och jag fick 47/52 på resultaten. De flesta kriterier för en diagnos uppfyller jag, men jag tycker att jag är för "normal" för att vara aspie.

Jag är:
Enstöring och håller mig helst för mig själv
Uppslukad av mina specialintressen till den grad att det är allt jag vill ägna mig åt
Hopplös på att tolka signaler, kroppspråk och ansiktsuttryck
Klumpig socialt, och pratar oftast bokstavligt, monotont och brukar få höra att jag säger fel saker vid fel tillfällen
Oftast ointresserad av och okunnig i hur "det sociala spelet" fungerar. Till exempel, säger någon "hej, hur mår du?" blir jag stött om personen inte tar sig tid att lyssna på mitt "jag mår bra, lite ont i höften" eller liknande som svar. Dessutom frågar jag själv endast frågor jag vill ha svar på, och nu i efterhand har jag fått höra att man tar illa upp om jag inte frågar tillbaka "hur mår du själv?".
Dålig på att hålla konversationer en längre tid, brukar oftast bli tyst om personen jag pratar med säger något som jag inte uppfattar krävs att jag svarar på.
Jag lever mitt liv ganska rutinmässigt, behöver tryggheten i rutiner.
Jag gör ofta saker om och om igen på samma sätt, och det tråkar inte ut mig.
Är misstänksam mot främlingar, och tror oftast att de har onda intentioner.
Öppnar mig sällan för någon, det krävs en mycket bra personkemi först.
Och om jag har ett intresse fyller jag min hjärna med så mycket fakta i ämnet att jag knappt får plats med annat.
Jag har fotografiskt minne och kommer ihåg små detaljer om saker ingen annan i min närhet kommer ihåg.

Varför jag tvivlar på diagnosen:
Jag har inget fel på motoriken, går och för mig normalt.
Jag har ingen superbegåvning eller högre IQ än normalt.
Jag var inte reserverad och tystlåten som liten.
Och ingen i min närhet har någonsin misstänkt att jag har aspbergers.
Dessutom kan jag vara spontan och gå på fest, även om jag för det mesta blir nervös och åker hem igen.

Är det någon som har aspbergers som vet lite mer än jag som kan besvara min fråga angående om jag har aspbergers eller inte. Jag har aldrig tidigare brytt mig om diagnoser, men jag kände igen mina betéenden i just aspbergers så väl att jag blev intresserad. Vad tror ni?


   
Citera
Ämnesstartare

madfox:

Jag har fotografiskt minne och kommer ihåg små detaljer om saker ingen annan i min närhet kommer ihåg.

Fotografisk minne och gott detaljsinne är rätt skilda saker. [y]

Är långt ifrån alla som uppfyller alla olika drag aspies kan ha. Säg till läkaren att du vill få en utredning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingeny:

Fotografisk minne och gott detaljsinne är rätt skilda saker

Jag vet, men jag har båda.

ingeny:

Säg till läkaren att du vill få en utredning.

Ok, ska fråga.


   
SvaraCitera

madfox:

angående om jag har aspbergers eller inte. Jag har aldrig tidigare brytt mig om diagnoser, men jag kände igen mina betéenden i just aspbergers så väl att jag blev intresserad. Vad tror ni?

Det kan vara så att du har drag av aspberger, det kan vara så att du kanske uppnår kraven för att få diagnosen fast du inte stämmer in på allt.

En jag känner han har aspberger och jag tror inte han stämmer in på alla kraven.


   
SvaraCitera

Det är väldigt lätt att känna igen sig i aspergerkriterierna. mer eller mindre alla personer har drag av asperger.
Dock påverkas tjejer av det på ett helt annat sätt än killar och kan vara väldigt sociala och utåt.

Det bästa är nog om du kontaktar bup och får gjort ett test för att bekräfta eller utesluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

madfox:

Till exempel, säger någon "hej, hur mår du?" blir jag stött om personen inte tar sig tid att lyssna på mitt "jag mår bra, lite ont i höften" eller liknande som svar.

[cute]

madfox:

Jag har pratat med många läkare och nu säger de att jag har "kan ha aspberger".

Då borde du lätt kunna få igång en utredning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som mig typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med tanke på din respons på mina inlägg i en annan tråd skulle jag tippa på att du inte bara lider av Aspergers utan även en rad andra störningar därtill.

Men kom ihåg att störningar bara är olika sätt för systemet att stoppa dig i fack! Låt dem inte kontrollera ditt liv.


   
SvaraCitera

madfox:

att jag har "kan ha aspberger"

nice

madfox:

Vad tror ni?

du verkar faktiskt vara jävligt störd [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Med tanke på din respons på mina inlägg i en annan tråd skulle jag tippa på att du inte bara lider av Aspergers utan även en rad andra störningar därtill.

Att jag har en mer ingående kunskap än dig i ett ämne gör mig multistörd? Du borde försöka producera lite mer genomtänkta och faktabaserade inlägg så att du inte framstår som en alltför stor idiot. Fast du verkar själv sitta fast i ett fack redan - idiotfacket.

Hänskapt:

du verkar faktiskt vara jävligt störd

Ok, underbart. Vad baserar du det på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluter mig till skaran som tycker att du verkar vara jävligt störd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns ju olika grader av aspergers. Det låter som att du har en släng av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

madfox:

aspbergers.

asperger [tired]


   
SvaraCitera

madfox:

Ok, underbart. Vad baserar du det på?

texten ovan kanske? [shake] vad annars?

madfox:

Fast du verkar själv sitta fast i ett fack redan - idiotfacket.

du är verkligen bra på att döma folk
den personen är verkligen ingen idiot så du vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

madfox:

brukar oftast bli tyst om personen jag pratar med säger något som jag inte uppfattar krävs att jag svarar på.

jag ogillar sådant där så enormt.
fyfan vad ledsen och irriterad man blir[sad]


   
SvaraCitera