Aviseringar
Rensa alla

Har jag dyslexi? Seriös tråd!!!


Lounge
Ämnesstartare

Något som har följt med mig genom hela mitt liv är att jag läser segt. Under läsförståelsetest är jag alltid sist ute, om det rör sig om 200 pers som skriver är jag bland de sista. Detta gäller även prov i allmänhet. Undrar nu för jag gjorde precis ett läsförståelsetest. Jag skriver jättebra och har inga problem med att formulera mig, men själva läsandet tar sådan jävla tid att det påverkar mig negativt om det är flera moment i provet som går på tid. Kanske jag också skriver segt.. men stavar sällan fel och har ett lagomt berikat språkbruk för folk i min ålder. Kan det vara dyslexi eller rör det sig kanske om koncentrationssvårigheter? Jag har ocd (tvångssyndrom) och fastnar lätt i rabbel när jag läser, tankar som "nu ska jag koncentrera mig, du tycker ju att texten är intressant" eller "du fattar allt nu va? som återkommer och stressar mig för att jag tänker på det istället för att fokusera på uppgiften. Jag har blivit bättre på fokuset vid läsningen när jag sitter utan tidspress, men det triggas igång under stressade situationer då man ska prestera under tid.

Ocd:n är ju inget man blir av med över natten, kanske aldrig någonsin. Dystlektiker kan ju få intyg som gör att de får längre tid under ex. högskoleprovet men jag tror inte folk med koncentrationssvårigheter pga. ångestsjukdom kan få det. Vad tror ni min seghet beror på? Kanske någon med dyslexi vet bäst om det rör sig om det eller ej. Är min enda lösning att träna ihjäl mig på att fokusera och läsa snabbt? Om det inte går då? Ska jag få kassa resultat på prov med läsförståelsedel på tid hela livet?


   
Citera
Ämnesetiketter

Förstår verkligen inte varför folk med add och dyl inte kan få intyg. Är du seriöst orolig så kan du väl testa dig. Är det psykologer som gör det?


   
SvaraCitera

Om du inte har problem med att skriva har du inte dyslexi. Alla läser olika snabbt, det är inget konstigt med det.

Dock är det mycket möjligt att dina problem med ångest påverkar, det låter troligare i så fall.


   
SvaraCitera

nej


   
SvaraCitera

Jag lider av ungefär samma problem. Gjorde ett läsförståelsetest en gång (som en del av en "arbetspsykologisk utredning") där det visade sig att jag är långsammare än genomsnittet men bättre poängmässigt. De tankar du nämner är jag väldigt bekant med.

Dyslexi kan vi nog utesluta.


   
SvaraCitera
penja

känner igen mig mycket. har inget direkt tips, ville bara säga att jag också läser extremt segt men inte har några skrivsvårigheter. det händer ofta att jag tänker på annat när jag ska läsa. väldigt ofta. måste säga alla ord i huvudet för att inte tankarna ska ramla iväg på någonting annat. 

om jag verkligen bestämmer mig för att läsa fort så kan jag det, men det hjälper inte så mycket när jag var femte sekund ramlar bort från texten igen. detta händer även fast texten är intressant. kan ibland börja fundera på saker som har med textens innehåll att göra. det kanske är bra ibland, men det gör att man gång på gång får börja om.


   
SvaraCitera

"Jag har ocd (tvångssyndrom) och fastnar lätt i rabbel när jag läser, tankar som "nu ska jag koncentrera mig, du tycker ju att texten är intressant" eller "du fattar allt nu va? som återkommer och stressar mig för att jag tänker på det istället för att fokusera på uppgiften. Jag har blivit bättre på fokuset vid läsningen när jag sitter utan tidspress, men det triggas igång under stressade situationer då man ska prestera under tid."

Precis sådär är det för mig också. 


   
SvaraCitera

Jag kan läsa en text 4 gånger eller mer och inte ha en aning om vad den handlade om, jag kan läsa samma rad ord upp till 6ggr om texten sitter för tätt i boken, jag kommer helt enkelt inte neråt. Jag läser segt och ännu segare om jag har press på mig som t.ex. Prov etc. Jag kan knappt stava ibland och särskrivning är en av mina större problem--- Jag tror inte du har dyslexi om kanske en lindrigare form.... För övrigt kan du vara dum som en påse stenar, fan vet jag. Ta ett dyslexi test om du är osäker


   
SvaraCitera

Typ samma här.. Fast inte dyslexi, bara seg. Galen


   
SvaraCitera

Tror jag inte. Läshastighet kan du träna upp och genom att göra det kan man även öka sin läsförståelse. Finns lite olika typ av lästekniker som övar upp det där. 


   
SvaraCitera

Tycker det låter som koncentrationssvårigheter snarare än dyslexi.

Du verkar ju ha lätt med att stava och forma ord och meningar, vilket ofta är problemet vid dyslexi både vid skrivning och läsning. Att det tar lång tid att läsa och att man kommer av sig handlar om att hjärnan är någon annanstans. 


   
SvaraCitera

Jag tycker inte att det låter som dyslexi då dyslexi definieras som specifika läs- och skrivsvårigheter som inte beror på något annat. Dyslexi gör även att man kastar om småord, läser dem spegelvänt och läser fel på orden och så.

Däremot kan man absolut ha svårigheter med läsning på olika sätt och kan bero på olika saker. Koncentrationssvårigheter eller lätt att distraheras/tappa fokus är vanligt generellt men också tillsammans med andra psykiatriska svårigheter som add/adhd, depression, ocd och sånt. Du har inga problem med läsförståelsen vad jag förstår men läshastigheten kan du träna upp genom att läsa mycket. Det som egentligen händer när du läser mycket är att du lagrar ordbilder av orden du läser, och ju fler gånger du läser orden desto snabbare känner din hjärna igen dem och du behöver i princip bara kolla på ordet för att känna igen det. 

- Så träna på att bara kolla på orden/meningarna utan att läsa upp dem i huvudet, följ raden med blicken bara, din hjärna sköter resten. Skitsvårt i början men det går!

Kan ju säga att jag själv haft väldigt svårt med detta, läste också väldigt långsamt och blev jättestressad av det när jag skulle plugga för det var så mycket kurslitteratur att läsa. Men efter dyslexikursen insåg jag att det bara var att läsa, läsa, läsa. Och acceptera att jag ibland har nedgångar och svårt att fokusera. Jag funkar tyvärr bäst vid stress när det kommer till tentaplugg, så det är väl det som får mig att skärpa till mig och fokusera. Försöker fortfarande hitta strategier för att handskas med detta.


   
SvaraCitera

Jag skulle gissa att det har mer med koncentrationssvårigheter att göra. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Tack för alla svar ni är bäst!!!


   
SvaraCitera