Aviseringar
Rensa alla

Har jag en ätstörning?


Ämnesstartare

Hej. till att börja med är jag 188 och väger 66 kilo. vet inte mitt bmi men det borde inte vara allt för lågt.
har hela mitt liv varit smal och lång och har alltid blivit retad för det. nu under senare år (är 18) har jag verkligen slutat bry mig och gillar nu att vara smal, får en kick när någon påtalar att jag är så smal. äter så ofta jag orkar, men om jag får välja mellan att äta eller tex träffa kompisar väljer jag hellre att träffa kompisar. mat är inget viktigt i min värld. Och när jag äter mycket så brukar jag oftast inte äta på nån dag bara för att hålla min vikt. Min största skräck är att gå upp i vikt MEN däremot känner inte att jag måste gå ner i vikt. visst, har jag ett konstigt synsätt men skulle ni verkligen klassa mitt stadie som en ätstörning eller bara att jag tänker på vikten?


   
Citera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BMI = 18.7 = Du är underviktig, skulle klassa det som en lätt ätstörning, för att du hoppar över att äta en del dagar. Din kropp mår inte bra av att vara för tunn tänk på det


   
SvaraCitera
Issen

Ja det är absolut i allafall ett förstadiet... att vara nästan 1.90 lång och väga 66... du skulle inte skadas över några extra kilo... sen vet jag inte exakt hur lite du behöver väga för att det ska anses som någon hälsorisk.

Jag skulle säkert själv hamna i en liknande situation förutom de att min ämnesomsättning... i allafall just nu håller mig på samma vikt typ oavsett hur mycke eller lite jag äter och om det bara är skräpmat och socker eller nyttiga saker... de ändras väl om några år.

Men jag kan också va så ibland att jag typ inte käkar något riktigt på 1-3 dagar... en helg eller så och typ dricker ett par liter mjölk om dagen istället och jag går ändå varken ner eller upp. (Violine kommer fetkommentera mitt mjölkdrickande om hon läser dethär)

Så jag venne... men jag tycker i allafall du bör fråga en dietist eller så eller vem man nu ska fråga i sånahär situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blowshiddle:

en ätstörning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Jag skulle säkert själv hamna i en liknande situation förutom de att min ämnesomsättning... i allafall just nu håller mig på samma vikt typ oavsett hur mycke eller lite jag äter och om det bara är skräpmat och socker eller nyttiga saker... de ändras väl om några år.

det är absolut lite så för mig också, just eftersom att det inte spelar någon roll vad jag äter, är alltid smal, så just därför känner jag att jag inte behöver äta. men jag vet itne...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blowshiddle:

mat är inget viktigt i min värld.

Se till att det blir viktigt i din värd, annars kommer kanske du inte finns kvar i den världen längre. Mat är det som får dig att leva. Vill du leva? Ät!

Ute med kompisarna och leka kan du göra efter du har ätit. Eller så äter du något medan du är ute med dina vänner. Inte så svårt!

Det här med BMI tycker jag är ren idioti. Min bror skulle enligt hans BMI vara överviktig. Han är super vältränad och har tränat nästan hela sitt liv. Styrketräning på senaste åren. Så haka inte upp dig på vad ditt BMI är för det är bara trams.

(Gränsvärden för BMI definierade av WHO.
Viktklasser BMI
Undervikt mindre än 18,50
Normalvikt 18,50–24,99
Övervikt 25,00–29,99
Fetma Mer än 30,00)

Sen så ska du komma ihåg att många som är smala tycker sedan dom ser tjocka ut och går ner i vikt. Så håller det på och närmre och närmre döden går man.
Du vill vara smal, okej. Tänker inte säga att det är fel. Men du behöver inte vara spinkig. Du kan vara smal men ändå ha en proportionerlig kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tänker i princip samma sak.
Mat är inte viktigt för min del och vill inte gå upp i vikt trots att jag är underviktig, gillar när folk säger att jag är smal (med fint tonsätt). [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utan att faktiskt läsa inlägget så ja, du har förmodligen en ätstörning. Folk som frågar om det i det här forumet har en tendens att ha det.


   
SvaraCitera

du är sjukt lätt föratt vara 1.88cm
Jag är runt 20 cm kortare och väger unjefär lika mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät bara odrentligt och tillräckligt ofta så hehöver du itne oroa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du har en ätstörning.
välbyggda killar är snyggast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det skulle jag nog säga att du har. Åtminstone början till en.


   
SvaraCitera