Aviseringar
Rensa alla

Har jag en framtid om jag...


Ämnesstartare

Har du sämst betyg.

Gilda:

Lärarprogrammet bör väl ändå ha ganska magra krav?

[confused] Bör ju vara tvärtom. Lärare om någon borde vara de bästa av de bästa som ska skola flera generationer av människor.

OnT: Man kan inte slappa sig igenom något program, överhuvudtaget, och förvänta sig att man ska få ett fett jobb efter det. Eller det jobbet man vill ha.


   
SvaraCitera

Fattar inte hur du ska orka plugga till lärare ifall du inte ens orkar gå till syo nu.

gå till syo och prata. Lika bra att vänja sig vid sånt nu.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Bör ju vara tvärtom. Lärare om någon borde vara de bästa av de bästa som ska skola flera generationer av människor.

bara för att något "borde" vara på ett visst sätt betyder det knappast att det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

bara för att något "borde" vara på ett visst sätt betyder det knappast att det är det.

Jag sa att det bör vara så, vilket ej är samma som att det faktiskt är så.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Jag sa att det bör vara så, vilket ej är samma som att det faktiskt är så.

om du kan läsa borde du kunna utttyda att det var exakt det där jag skrev[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om du kan läsa borde du kunna utttyda att det var exakt det där jag skrev

Om du nu fattade vad jag skrev, varför skrev du då den kommentaren? Då borde ju ha förstått att jag ej sa att det var så utan att jag tyckte att det borde vara så.

Så vad ville du åstadkomma med kommentaren när jag inte ens påstod att det var så, utan endast en åsikt?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Så vad ville du åstadkomma med kommentaren när jag inte ens påstod att det var så, utan endast en åsikt?

eftersom du, med tanke på vad du citerade, såg ut att dryga mot någon som dessutom hade rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eftersom du, med tanke på vad du citerade, såg ut att dryga mot någon som dessutom hade rätt.

Det var inte alls det jag var ute efter. Det var inte mot henne personligen, utan tanken på att det inte krävs så mycket av blivande lärare som det borde, med tanke på deras uppgift. Så det var utlåtandet, inte henne. Men ah, jag kanske uttryckte mig på ett dåligt sätt, jag vet inte. Tyckte inte det var drygt skrivet.

I vilket fall som helst, försökte ej var elak eller likande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmhm, på vhs.se kan du se intagningsstatistik, men gissar på att du inte orkar (jag brukar inte ens orka kolla där)

fanns en sida förut

hittade bara denna:
http://www.antagningspoang.se/Stockholms_universitet

där kan du scrolla ner till lärarprogrammet du är intresserad av o klicka på det o se vad intagning var. men brukar vara ganska lågt intag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Bör ju vara tvärtom. Lärare om någon borde vara de bästa av de bästa som ska skola flera generationer av människor.

Konstigt resonemang. Jag tycker inte att folk ska ha den kompetens som krävs för att arbeta som lärare för att kunna komma in på en lärarutbildning, jag tycker att utbildningen ska ge dem den kompetensen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

psykologprogrammet

Vill lika så jobba inom psykologi i framtiden. Något av en dröm vilket känns lång borta. Men jag försöker hålla modet uppe hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://vhs.se/Global/Statistik/HT2010/HT2010_antagna_urval2_program.pdf

Sök på lärarprogrammet. Tror GU och SU överlag är ganska bra? Fast SU fick ju kritik i nån rapport blablabla.. vet inte.

De flesta inriktningarna på GU verkar ha ganska låg intagningspoäng, typ 13 i betyg och lågt/genomsnittligt HP. Samhällslärare toppar med 21+ i betyg och 1.3 på HP, vilket är betydligt lättare att få än 21+ i betyg enligt mig.

SU har jättelåga intagningspoäng, typ 0.1-0.4 på HP för varenda utbildning verkar det som [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Konstigt resonemang. Jag tycker inte att folk ska ha den kompetens som krävs för att arbeta som lärare för att kunna komma in på en lärarutbildning, jag tycker att utbildningen ska ge dem den kompetensen.

Du missförstod vad jag menade. Jag tycker man ska ha höga krav på folk som vill gå på lärarutbildningen. Bra betyg. Men den pedagogiska- och ämneskompetensen lär man sig på lärarhögskolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Du missförstod vad jag menade. Jag tycker man ska ha höga krav på folk som vill gå på lärarutbildningen. Bra betyg. Men den pedagogiska- och ämneskompetensen lär man sig på lärarhögskolan.

Det tror jag inte, jag förstod att du tyckte att man ska ha höga krav på de som ska gå lärarutbildningen. Om utbildningen i sig är nog krävande och kompetensgivande så är höga betyg innan den bara överflödigt. Kan man genomgå lärarutbildningen utan att bli en kompetent lärare så är det ju utbildningen det är fel på, inte antagningspoängen till den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Om utbildningen i sig är nog krävande och kompetensgivande så är höga betyg innan den bara överflödigt.

Höga betyg tyder på engagemang, att man bryr sig. En duktig lärare måste kunna ha engagemang och intressera eleverna.

mediakatt:

Kan man genomgå lärarutbildningen utan att bli en kompetent lärare så är det ju utbildningen det är fel på, inte antagningspoängen till den.

Om man sköter sina studier eller inte är väldigt mycket upp till en själv. Om man lyckas eller inte har mycket med eget ansvar att göra, om man har suget och motivationen.


   
SvaraCitera