Aviseringar
Rensa alla

har jag rätt att köpa slkort student...


Lounge
Ämnesstartare

... då jag pluggar heltid, men inte är medlem i kåren eller har mecenat/studentkortet?

t

tänkte på nyss när jag såg kontrollanter t


   
Citera

Vadå, kollar de upp sånt eller? 😛 Säger alltid att jag är student i de sammanhangen man kan ta del av förmåner.. 


   
SvaraCitera
Åtta

Enligt Mecenats hemsida:

För att få reserabatten på SL behöver du ha ett giltigt Mecenatkort med SL-symbol.

http://www.mecenat.se/studentrabatter/resa/lokaltrafik/sl


   
SvaraCitera
Mario

Du behöver oftast inte vara med i kåren för att åka med SL:s studentkort. Däremot behöver du ett bevis på att du studerar. Mecenat-kortet är det vanligaste beviset och i de flesta fall skickas det ut oavsett kårmedlemskap, men det finns undantag. Kolla på den här sidan vad som gäller för just din utbildning.

Om du inte kan få Mecenat-kortet kan du istället kolla med Studentkortet.

I vissa fall verkar både Mecenat och Studentkortet ha tecknat ett avtal med kåren och ger inte ut studerandebevis om du inte är med i kåren. Då måste du helt enkelt gå med i kåren för att få åka med studentbiljett eftersom SL inte godtar några andra studerandebevis. Kolla med båda innan du ger upp för det är två olika kort.

Du får inte åka på studentbiljett utan studerandebevis. Vid kontroll måste du kunna visa upp biljett, studerandebevis och legitimation.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Nu är jag helnojjig för kontrollanter. Tror man varken får studentkortet eller mecenat om man inte är medlem i kåren. Går på stockholms universitet. Får väll gå och bli medlem i kåren (verkar d som).


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Kan inte läsa din andra kommentar mario, går inte att klicka på "visa alla 2" på mob......


   
SvaraCitera

Man måste ju kunna bevisa att man gör det vid kontroll hellu


   
SvaraCitera