Aviseringar
Rensa alla

Har jag rätt till pengarna eller inte?


bitterfittan:

nummer till chefer

Testa ring igen. Var lite på.


   
SvaraCitera

Det är ju jättesvårt om du inte har något avtal, då står ord mot ord och såvida ingen kan stödja det du påstår (att du var garanterad pengar) så blir det nog rätt omöjligt. Du får väl tjata och ligga på och hoppas att de ger med sig, men det låter ju inte så eftersom avtalet var oklart från deras sida och du uppfört dig oansvarigt, inget av det främjar dig.

Jag undrar varför du blev pissed off för att de krävde sjukintyg?


   
SvaraCitera

Du skulle förstås, teoretiskt, kunna gå till arbetsdomstolen. Men ord står ju mot ord.

Varför sålde du deras produkter utan att ha ett skrivet avtal? Och hur kan du säga att du inte har något muntligt avtal, hur har du då fått garanterat 2000 kr och hur har du då kunnat sälja deras produkter? Du måste ju ha kommunicerat med dem på något sätt och kommit överens om detta?


   
SvaraCitera

asså, har ni ens ett muntligt avtal på att de ska ge dig lön så är de skyldiga till det också. och har ni inget avtal, vare sig muntligt eller skriftligt, om att du har en uppsägningstid -så har du inte det heller.

och eftersom att de inte skriver anställningsavtal antar jag att det är ett ganska oseriöst företag, så får känslan av att de nog bara gör saker lite godtyckligt utan att ha någon större koll. så ring och stå på dig, enligt det du säger så har du rätten på din sida, så bara förklara varför och hota annars med att gå till facket. bryr de sig inte då så: kontakta facket, de ska tydligen vara duktiga på sånthär.


   
SvaraCitera

Men väx upp för fan, du kan ju inte vara borta från jobbet utan ett sjukintyg... [zzz]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Men väx upp för fan, du kan ju inte vara borta från jobbet utan ett sjukintyg... [zzz]

du är sarkastisk?


   
SvaraCitera

Utspädaren:

du är sarkastisk?

Nej?

Om du syftar på att jag inte är i skolan jämt, nej, jag har en sjukskrivnig och har haft de senaste åren. Eller vad syftar du på?


   
SvaraCitera

man brukar inte behöva sjukintyg för 4 dagars sjukdom


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Nej?

Om du syftar på att jag inte är i skolan jämt, nej, jag har en sjukskrivnig och har haft de senaste åren. Eller vad syftar du på?

haha. du lät bara så extremt respektlös och hånfull mot trådskaparen så jag trodde du var sarkastisk. du var inte det


   
SvaraCitera

bitterfittan:

sista veckan

kan inte arbetsförmedlingen hjälpa dig?
du ska ha avtal när du börjar ett jobb[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag undrar varför du blev pissed off för att de krävde sjukintyg?

För att jag mådde dåligt och hörde av mig varje dag. Det jag fick tillbaka var ett sms där det stod; "Kom in imorgon eller ta fram ett sjukintyg." det uppfattade jag lite som ett hot liksom :S

Nintendos BFF:

asså, har ni ens ett muntligt avtal på att de ska ge dig lön så är de skyldiga till det också. och har ni inget avtal, vare sig muntligt eller skriftligt, om att du har en uppsägningstid -så har du inte det heller.

Ja men eller hur men ena "chefen" som jag pratade med sa att alla företag har alltid en eller två veckors uppsägningstid, no matter what? Så därför får jag inga pengar.

Jag skulle kunna posta avtalet jag fick av dom, för där står det inget om nån jävla veckas uppsägningstid UTAN att ha skrivit på!


   
SvaraCitera

Ifall man inte fullföljer uppsägningstiden när man säger upp sig har man inte rätt att få ut innestående lön.
Arbetsgivare har också rätt att kräva sjukintyg vid all sjukfrånvaro, men schyssta ställen låter en vara hemma en vecka utan läkarintyg.

jag tror inte du har rätt till pengarna, men prova och ring typ fackets hjälptelefon som någon sa, det finns ju en liten chans att du vinner på att bråka vidare, så varför inte. det enda du kan hävda är det spår du redan är inne på - att uppsägningstiden inte kan gälla innan du skrivit på. för som sagt, om den gäller har du inte rätt till pengarna.

och skriv i fortsättningen alltid avtal innan du börjar jobba på ett företag, även om det bara är en inskolningsvecka, så du har någonting att förhålla dig till.


   
SvaraCitera

bitterfittan:

Ja men eller hur men ena "chefen" som jag pratade med sa att alla företag har alltid en eller två veckors uppsägningstid, no matter what? Så därför får jag inga pengar.

att de tycker att "man alltid gör så" betyder ju inte att de har någon rätt att kräva det om ni inte avtalat om det innan. vilken anställningsform rör det sig om förresten?

framtidskon:

Ifall man inte fullföljer uppsägningstiden när man säger upp sig har man inte rätt att få ut innestående lön.

men enligt henne så hade de ju inget avtal om uppsägningstid.


   
SvaraCitera

bitterfittan:

För att jag mådde dåligt och hörde av mig varje dag. Det jag fick tillbaka var ett sms där det stod; "Kom in imorgon eller ta fram ett sjukintyg." det uppfattade jag lite som ett hot liksom :S

Ja, det var ju förstås otrevligt uttryckt av din arbetsgivare, men samtidigt har de full rätt att kräva sjukintyg. Jag vet att det är jättesvårt att hantera sådana här jobbiga situationer när man mår dåligt, men med det sagt så är det ju ändå inte okej att bara strunta i arbetsgivarens krav eller att dyka upp. Det spelar ingen roll hur otrevlig din arbetsgivare är, du som arbetstagare är i beroendeställning och kan inte bete dig hur du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

vilken anställningsform rör det sig om förresten?

heltidstjänst?

XMinGrönaLampaÄrDödX:

samtidigt har de full rätt att kräva sjukintyg.

jag hade inga pengar för det första så jag kunde inte ens gå till läkaren. Och vad skulle han sagt? Ja du är snorig och slemmig i halsen ........ [tard]


   
SvaraCitera