Aviseringar
Rensa alla

Har jag valt fel program? Gymnasiet.


Ämnesstartare

Hej, började nyligen gymnasiet på teknikprogrammet. Jag hade väldigt svårt att välja mellan natur och teknik i 9:an, men eftersom att jag är väldigt intresserad av teknik i allmänhet och datorer så valde jag teknik. En av anledningarna var också att jag hade några jag kände som skulle börja teknik.

Nu har jag dock börjat få en väldig ångest. Jag har inga egentliga framtidsplaner, förutom att jag skulle vilja jobba som astronom eller programmerare. Efter att ha läst runt lite (mestadels flashback, men w/e) så får jag känslan av att natur är en bättre linje för mig, jag är väldigt intresserad av rymden och universum.

Vi kommer också läsa massa ointressant skit som CAD, göra ritningar, arkitektur som jag är helt ointresserad av. Jag är helt enkelt mer intresserad av teoretiska saker än praktiska saker.

Jag vill gärna byta, men jag vill ändå inte. Jag har precis hunnit lärt känna de flesta i min klass och mina klassföreståndare, och det känns bara jobbigt att byta skåp, salar, schema och allt sånt. Sen så blir inte saken bättre av att jag inte känner någon som går natur, och jag är ganska blyg och tyst av mig.

Är det verkligen en sån stor skillnad mellan natur och teknik när man ska komma in på högskola? Jag har inte bestämt mig helt vad jag ska bli, men som jag sa tidigare, programmerare eller astronom är två sannolika val. Sen får man ju känslan av att natur också är bredare än teknik. 

Hjälp tack!


   
Citera

Jag tycker att du ska läsa natur, det öppnar fler dörrar till framtida studier Glad


   
SvaraCitera

Skillnaden är väl mest biologi och kemi? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, natur känns mer intressant nu efteråt... Men ändå tråkigt. Nu har jag ju lärt känna lärarna  och klasskompisarna och så och det känns som om jag sviker de jag gick i skola med innan om jag bara byter linje. 😛

Tror inte vi läser biologi något år men kemi läser vi.


   
SvaraCitera

Byt till natur om du känner sådär, du kan ju ändå försöka hålla kontakten med din nya ("gamla") klass om du byter. Och om du sen inser att natur faktiskt känns bättre än teknik kommer du ha mycket roligare på natur än om du skulle gå kvar på teknik. Och det där med klasskompisarna tror jag du löser galant, det kommer nog ganska naturligt 🙂


   
SvaraCitera

det är väl typ 200 poäng som skiljer eller nåt? var så förut i alla fall. i vilket fall så kan du få precis samma behörigheter på teknik om du bara väljer till de kurserna. en klass som man trivs i hade jag prioriterat högre. men ska du ändå byta, gör det så snart du bara kan.


   
SvaraCitera

Hade exakt samma dilemma som dig för ett år sedan. Jag hade sån ångest och till sist kunde jag inte sova om nätterna. Valde TK till en början men sedan så bestämde jag mig för att NV var bättre. När jag väl valde NV så trivdes jag inte alls i den tävlingsfulla stämningen, det var massa tjejer och alla var så himla tävlingsinriktade. Jag är väl också det till en viss del. Men jag bytte ändå tillbaka till TK efter några dagar hos NV. På min skola så kan man lägga till biologi 1 på den linjen jag går på. Alltså är det inte så stor skillnad mellan NV och TK, förutom att NVarna kan läsa biologi 2, fysik 3 och matte 6 om de VILL. Jag är nöjd med TK! Hoppas detta hjälpte dig!


   
SvaraCitera

Jag tycker du ska göra det som känns mest rätt i detta nu annars kommer väldigt lätt funderingar längre fram om hur det 'skulle ha varit' ifall du gjorde som du då ville.

Om att komma in på högskola/universitet så spelar teknik mot natur en roll, men den är inte vidare märkbar om vi jämför natur/teknik med andra inriktningar. Eftersom du säger att du, för tillfället, siktar på astronom eller programmerare så är teknik och natur lika goda val för vidare studier. Om du däremot vill hålla dörrar öppna för att bli exempelvis biolog eller läkare så är natur ett bättre val, samtidigt som du fortfarande har behörighet att söka program som inriktar sig mot programmering eller rymden.

Att du har kommit i fas på din nuvarande linje är i och för sig bra, men de förändringar angående det du nämner är ändå inte så stora. Sånt där löser sig alltid.


   
SvaraCitera