Aviseringar
Rensa alla

Har man ett ansvar för det man like-ar och delar på facebook?


Ämnesstartare

Hej alles.

Jag och en kompis befinner oss i lite av en dispyt. Hon "likeade" i helgen en bild som används av ett svenskt parti för att beskriva hur detta parti ser på en viss fråga. Dessutom likeade hon bilden direkt från ursprungsdelaren, vilket får det att se ut som om hon gillar honom... ursprungsdelaren är en ren-och skär rasist.

Min vän står tydligt inte bakom dennes åsikter och ville göra henne varse om att hon spridit vidare hans hatpropaganda till alla hennes vänners facebook-feeds. Jag påpekade detta som en kommentar på bilden, för att vara snäll eftersom jag trodde att hon inte skulle vilja förknippas med denna person.

Hurusom, hon blev jättearg och menar att hon gillade just den bilden endast och inte har ansvar för att källkritiskt granska sådant man delar/gillar på facebook. Jag å andra sidan tycker att man har ett ansvar, speciellt nu när diskussionen om hatet som florerar på nätet... Känns som alla bara delar vad som. Inte bara hatiska texter, men texter om träning (som egentligen beskriver osunda metoder sponsrade av proteinpulver). Eller indirekt reklam.

Vill inte att denna diskussion rör politik och vad min vän valde att sprida. Utan att vi diskuterar sakfrågan om man har ett egetansvar för det man delar och sprider till sina vänner?


   
Citera

man får väl skylla sig själv om någon har åsikter om det


   
SvaraCitera

man borde införa källkritikskurser  


   
SvaraCitera

med andra ord, ja, klart som tusan att man har det

hur svårt är det, liksom?


   
SvaraCitera

Nu har vi åsiktfrihet och om du inte vill se det hon delar, blockera henne.


   
SvaraCitera

Det stämmer 


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:
man borde införa källkritikskurser  

källkritik betyder inte att vissa källor är förbjudna och andra uppmuntras. källkritik är att granska motiv bakom en text och faktorera in det i sin bedömning av trovärdigheten. alla har motiv, och ett motiv betyder inte att man alltid ljuger.

visst behöver folk lära sig källkritik, men inte på det sätt du tror. folk behöver lära sig att tillgodogöra dig information och göra en kvalitetsbedömning, inte att vissa källor alltid är fel och andra är OK. just nu befinner sig sverige i ett politiskt/humanitärt krisläge just för att människor och politiker tror att allting SD säger måste vara fel t.ex. - vilket är "källkritik" av absolut sämsta slag. om detta beteende är något du förespråkar - vilket av allt att döma är fallet - så behöver du själv bättra på din källkritik.

tycker att TS vän ska stå upp för det hen tycker och att det är modigt. sen vet jag inte vilket budskapet är eller om jag håller med om det.


   
SvaraCitera

dinkompis:
man får väl skylla sig själv om någon har åsikter om det

så om jag uttrycker nåt genomtänkt, bra och sant och fördomsfulla idioter reagerar med att "ha åsikter" (negativa sådana får man förmoda) så är det jag som gjort fel? fattar inte 


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

så om jag uttrycker nåt genomtänkt, bra och sant och fördomsfulla idioter reagerar med att "ha åsikter" (negativa sådana får man förmoda) så är det jag som gjort fel? fattar inte 

Om du bryr dig om din image och väljer att göra något som du vet kommer uppfattas som negativt, ja. Bryr man sig inte så är det väl inte ens problem. Verkar ju hur dumt som helst att "sprida hatpropaganda" på facebook om det egentligen inte var ens mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

källkritik betyder inte att vissa källor är förbjudna och andra uppmuntras. källkritik är att granska motiv bakom en text och faktorera in det i sin bedömning av trovärdigheten. alla har motiv, och ett motiv betyder inte att man alltid ljuger.

visst behöver folk lära sig källkritik, men inte på det sätt du tror. folk behöver lära sig att tillgodogöra dig information och göra en kvalitetsbedömning, inte att vissa källor alltid är fel och andra är OK. just nu befinner sig sverige i ett politiskt/humanitärt krisläge just för att människor och politiker tror att allting SD säger måste vara fel t.ex. - vilket är "källkritik" av absolut sämsta slag. om detta beteende är något du förespråkar - vilket av allt att döma är fallet - så behöver du själv bättra på din källkritik.

tycker att TS vän ska stå upp för det hen tycker och att det är modigt. sen vet jag inte vilket budskapet är eller om jag håller med om det.

Källkritik och censur är inte samma sak i min mening. Vad jag efterfrågar är att man tar ansvar för det man delar.  Jag tycker bara att folk delar med sig saker utan att tänka på ifall de själva står bakom den info/åsikt de delar, eller om infon de delar är riktig. Ibland delar folk inlägg om folk som är "försvunna", som senare visar sig vara någons man som letar efter sin fru, som placerat i skyddat boende t.ex. Där är ett konkret exempel när källkritik hade vart bra att tillämpa.

Vad jag ville säga till min vän är att det är viktigt att tänka till kring om man står bakom det man trycker "like" på eftersom det är en stor spridningseffekt på innehåll/budskap i sociala medier... Inte att påverka henne från att ta ställning eller uttrycka sin åsikt. Som är modigt, om så var fallet.


   
SvaraCitera

dinkompis:

Om du bryr dig om din image och väljer att göra något som du vet kommer uppfattas som negativt, ja. Bryr man sig inte så är det väl inte ens problem. Verkar ju hur dumt som helst att "sprida hatpropaganda" på facebook om det egentligen inte var ens mening.

nä men var väl inte det tråden handlade om. 

jag tänker aldrig skylla mig själv om det är andra som har/gör fel.

J-___-J:

Källkritik och censur är inte samma sak i min mening. Vad jag efterfrågar är att man tar ansvar för det man delar.  Jag tycker bara att folk delar med sig saker utan att tänka på ifall de själva står bakom den info/åsikt de delar, eller om infon de delar är riktig. Ibland delar folk inlägg om folk som är "försvunna", som senare visar sig vara någons man som letar efter sin fru, som placerat i skyddat boende t.ex. Där är ett konkret exempel när källkritik hade vart bra att tillämpa.

Vad jag ville säga till min vän är att det är viktigt att tänka till kring om man står bakom det man trycker "like" på eftersom det är en stor spridningseffekt på innehåll/budskap i sociala medier... Inte att påverka henne från att ta ställning eller uttrycka sin åsikt. Som är modigt, om så var fallet.

ok men du nämnde inte något om att budskapet skulle vara falskt. en lögn är självklart dålig att gilla/dela. jag fick intrycket att din fråga gällde om det är dåligt att gilla/dela inlägg som är skrivna av hatiska eller hatade personer, oavsett sanningshalt. 


   
SvaraCitera

lol ja


   
SvaraCitera

thl*kt N.: nä men var väl inte det tråden handlade om.

jaha du får gärna förklara


   
SvaraCitera

dinkompis:

jaha du får gärna förklara

stod inget om hatpropaganda. frågan handlade om ifall det är moraliskt fel att sprida ett budskap enbart på basis av att budskapet kommer från någon som tidigare spritt hatiska och vinklade/förljugna budskap. inte om det är moraliskt fel att sprida hatiska och vinklade/förljugna budskap. det är det väl per definition.


   
SvaraCitera

Har man skyldighet att kolla upp vad det faktiskt är man delar? - Ja

Bör man ta avstånd från ett budskap enbart på grund av varifrån det kommer? - Nej (däremot bör man göra det om man inte står för budskapet i sig)


   
SvaraCitera