Aviseringar
Rensa alla

Har min mamma blivit galen?!


Ämnesstartare

Jag är inte helt säker på vart jag ska lägga denna tråd, så det får bli här.

Jag är 17 år, 18 om några månader och min mamma bestämmer vad jag ska ha på mig för kläder när jag år till gymnasiet eller på staden. Om jag säger emot så blir hon vansinnig och kontaktar min pappa som alltid håller med henne därför att han gillar inte mig över huvudtaget.

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut? Detta börjar bli frustrerande.

Tack


   
Citera

FreddeN:

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut?

Antar det.. Om några månader är du fri! [wink]


   
SvaraCitera

FreddeN:

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut?

Förstår att du vill bestämma själv vilka kläder du vill använda. Det är ju en del av din identitet. Är det bara i såna här situationer som din mamma vill bestämma eller kan det handla om annat också?

Även om du inte är myndig ännu så har inte din mamma rätt att bestämma allt över dig. Jag tycker att du ska prata med henne om be henne förklara varför hon vill att du ska ha de kläderna på dig!


   
SvaraCitera

Nej, det är verkligen inte rätt. Bara för att hon(eventuellt) krystade ut dig för 17 år sedan så har hon ej rätt att bestämma vad du ska ha på dig.
Personligen skulle jag känna mig kränkt och fängslad.

Du bör göra motstånd, för annars finns det risk för att du aldrig blir en fulländad individ.


   
SvaraCitera

FreddeN:

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut?

Nej. Så länge du inte gör något som du måste ha målsmans tillstånd till att göra(pierca, tatuera etc).
Har du frågat varför hon promt måste bestämma hur du ska klä dig?


   
SvaraCitera

FreddeN:

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut?

klipp navelsträngen och säg ifrån, om några månader kan hon ju inte bestämma över dig ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du måste ju försöka prata med henne sånt här kan hon ju inte syssla med för guds skull [confused]


   
SvaraCitera

[bigsmile]


   
SvaraCitera

FreddeN:

Gör hon rätt att bestämma hur jag ska se ut?

om du har kass smak själv så ja. I allra högsta grad, hon gör dig en tjänst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fattar ej varför du låter henne bestämma


   
SvaraCitera

oharielle:

fattar ej varför du låter henne bestämma


   
SvaraCitera

det är inte lagligt. det är ett hedersbrott att bestämma över någon annans kropp hur den ska se ut och vilka kläder den ska bära. vi bor i sverige har rätt till att se ut HUR VI VILL.


   
SvaraCitera

SSSSSSKKKKRRRRIIIIIIKKKKKKKKK!!!!

FÖR FAAAAAAAAAAAAAN MAMMMMAAA!!! JAG AVGÖR SJÄLV HUR JAG VILL SE UUUUTT!!! OM DU INTE KAN ACCEPTERA DET SÅ ÄR DET DITT EGET JÄVLA PROBLEM!![zzz]

du kan ju också gå o handla dina kläder själv, ett tips.


   
SvaraCitera

Det är faktiskt inte lagligt, och inte heller särskilt schysst av henne. Tycker du ska sätta dej ner med henne och lugnt och samlat förklara hur frustrerad du blir när du inte får välja kläder själv och fråga varför hon inte kan låta dig göra det


   
SvaraCitera
ziiesh

Som någon frågade tidigare, är det bara kläder eller är det annat hon bestämmer också?
Hur känner du kring det här? Du verkar ju tvivla i och med att du lägger ut en tråd och frågar oss om det. Prata med någon så får du säkert lite mer klarhet i det hela! Psykologer är faktiskt bra när man hittar en som passar en [y]


   
SvaraCitera