Aviseringar
Rensa alla

Har min mamma cancer? [akut]


Ämnesstartare

SNÄLLA LÄS!: Min mormor hade ont i musklerna då hon hade cancer [hon dog 2002], om man kramade henne så sa hon att det gjorde ont. Väldigt ont. Nu gör det ont på min mamma också och jag är jävligt rädd just nu, du vet cancer kan ju vara ärftligt så jag kan ju också få det i framtiden...hur som haver, hon vill inte ringa doktorn men jag har bett henne att göra det flera gånger men då säger farsan "håll käften", mm han är en riktig surfitta, en gammal gubbe på 61 bast. Jag älskar min mamma så mycket att jag skulle dö för henne, om hon dör så dör jag med. Min mamma är mitt allt. Jag gråter nu bara när jag skriver detta :'/ Alltså det gör väldigt ont på henne. Jag har googlat men hittar typ inte "tecken på att man har cancer" eller "hur man vet om man har cancer" jag har sökt på både svenska och engelska. Jag kommer inte kunna sova. Vill också säga att hon har haft en blodpropp i benet och att hon har en psykisk sjukdom [att hon hör musik ibland och blir förvirrad, men annars är hon heeeelt normal!]. Så vad tror ni? :/

M


   
Citera
Ämnesetiketter

Svårt att säga, kan vara allvarligt och kan vara något löjligt. Bäst är kontakta läkare och kolla. Även du kan ju ringa bara till 1177 (sjukvårdsupplysningen) och fråga. Brukar vara duktiga på att svara på det mesta och i värsta fall får din mamma faktist söka vård!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:
Svårt att säga, kan vara allvarligt och kan vara något löjligt. Bäst är kontakta läkare och kolla. Även du kan ju ringa bara till 1177 (sjukvårdsupplysningen) och fråga. Brukar vara duktiga på att svara på det mesta och i värsta fall får din mamma faktist söka vård!

Men det är just det hon inte vill!!! ;(


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

vill hon inte kolla upp vad det är så finns det ju inte mycket att göra, mer än att vara konstant orolig, eller finna sig med det beslutet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äntligen! Hon sa att hon skulle till sjukan imorgon, vilken lättnad! 

Ä


   
SvaraCitera

Prata med henne när din farsa inte är där och berätta hur orolig du är, att du gråtit och hur det nu har påverkat dig och din vardag. Det är inte kul för henne att höra kanske och om hon inte är redo kanske det är svårt, men hon måste ju inse att hon påverkar andra i sin omgivning som hon bryr sig om/som bryr sig om henne.

Hon är nog också jätterädd så försök att stötta henne istället för att klaga på henne eller ge henne dåligt samvete för att du mår dåligt! Det är jätteviktigt att visa att du är orolig men att det inte är hennes fel.


   
SvaraCitera

illuminati:

Men det är just det hon inte vill!!! ;(

Va stark bara, har själv gått igenom detta. Mamma fick hudcancer, mormor bröstcancer. Båda klarade det! Enbart pappa som gått bort. Finns om du behöver prata på pm.


   
SvaraCitera

Det kan vi omöjligt veta om man inte är läkare tror jag, det viktiga är bara att du berättar att du oroar dig och får mamma att uppsöka sjukvård. Att pappa snäser kan bero på att det inte är en så behaglig tanke att hon skulle kunna ha det.


   
SvaraCitera